موتورهای جستجو در نحوه خزیدن، طراحی و توسعه سایت و محتوای موجود در آن محدود هستند. موتورهای جستجو مانند انسانها سایتها را مشاهده نمیکنند. در این بخش، بر روی جنبههای فنی ساخت صفحات وب تمرکز میکنیم تا هم برای موتورهای جستجو و هم برای انسانها به خوبی کار کنند. این فصل از راهنما را با برنامه نویسان، مدیران شبکه و طراحان سایت شرکتتان به اشتراک بگذارید تا تمام واحدهای فنی وب سایتتان با یکدیگر هماهنگ باشند.
محتوای قابل ایندکس
برای اینکه بتوانید در لیست موتورهای جستجو فعالیت بهتری داشته باشید، باید محتوای مهمتان به شکل فرمت متنی HTML باشد. علی رغم پیشرفتهای موجود در تکنولوژی موتورهای جستجو، تصاویر، فایلهای فلش، کدهای جاوا و سایر محتوای غیر متنی اغلب توسط موتورهای جستجوگر نادیده گرفته میشوند و ارزشی برای خزندگان موتورهای جستجو ندارند. آسانترین روش برای اطمینان از اینکه کلمات و عباراتی که برای بازدید کنندگان خود به نمایش میگذارید توسط موتورهای جستجوگر خوانده میشوند این است که آنها را در فرمت متنی HTML قرار دهید. البته برای افرادی که به دنبال فرمت بهتر یا استایل نمایش بصری هستند، روشهای پیشرفتهتری نیز وجود دارد:
- برای تصاویر خود تگ Alt بسازید. اگر تصویری در محتوای خود دارید، بهتر است تگ Alt را برای آن اختصاص دهید تا در موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد. در این شرایط تصویر شما با یک محتوای متنی توضیح داده میشود و اگر کاربر در موتور جستجو به دنبال این کلمات کلیدی خاصص بگردد، حتماً محتوای شما را پیدا خواهد کرد.
- باکسهای جستجو خود را به لینکهای قابل خزیدن مجهز کنید.
- افزونههای فلش یا جاوا را با متن تکمیل کنید.
- رونوشت فایل صوتی و ویدئویی. اگر دوست دارید کلمات و عبارتهایی که در فایل صوتی یا ویدئویی خود به کار بردهاید در موتورهای جستجو ایندکس شود، بهتر است یک متن از آن تهیه کنید و در سایت خود بگنجانید.
طراحی و توسعه سایت به گونهای که موتورهای جستجو آن را میبینند
بیشتر سایتها با محتوای قابل ایندکس، مشکل دارند. به همین خاطر بررسی دوباره این موضوع بسیار مهم است. با استفاده از ابزارهایی همچون Google’s cache، SEO-browser.com یا MozBar میتوانید ببینید که چه عناصری از محتوای شما در موتورهای جستجو قابل مشاهده و ایندکس شده است. به عنوان مثال اگر از قابلیت Google cache استفاده کنید متوجه خواهید شد که بخشی از محتوای غنی که ما در سایت استادوب مشاهده میکنیم در موتورهای جستجو قابل مشاهده نیست.
همین امر باعث میشود موتورهای جستجو نتوانند به خوبی مرتبط بودن محتوا را با کلمات و عبارات جستجو شده بسنجند. از طریق Google Cache میتوان به نتایج جالبی رسید. مثلاً میفهمیم که یک سایت به طور کلی بر پایه فلش طراحی شده است. متاسفانه این گزینه بسیار ناراحت کننده است زیرا بدین معنی است که موتورهای جستجو نمیتوانند محتوای متنی آن را ایندکس کنند یا حتی لینکی به بازیهای موجود در آن بدهند.
بدون وجود متن، این صفحه برای به دست آوردن رتبه مناسب در موتورهای جستجو مسیر دشواری را پیش روی خود خواهد داشت تنها بررسی محتوای متنی کافی نیست شما باید از ابزارهای سئو برای بررسی اینکه صفحه ساخته شده در موتورهای جستجو قابل نمایش است نیز استفاده کنید. این روش بر روی تصاویر و لینکها نیز قابل اعمال است.
ساختار لینک بیلدینگ قابل خزش در طراحی و توسعه سایت
موتورهای جستجو برای قرار دادن صفحات موجود در نتایج جستجو به محتوای شما نیاز دارند و باید آن را ببینند. همچنین برای اینکه بتوانند محتوای شما را پیدا کنند، در ابتدا به لینک نیاز دارند. وجود ساختار لینک قابل خزش که به Crawler های موتورهای جستجو اجازه میدهند در مسیر طراحی و توسعه سایت برای یافتن تمامی صفحات حرکت کنند، امری کاملاً ضروری است. هزاران هزار سایت در ساخت و سازماندهی ناوبری خود دچار اشتباه میشوند و همین امر باعث میشود موتورهای جستجو نتوانند به تمام محتوای آنها دسترسی داشته باشند. در شکل زیر میتوانید نحوه بروز چنین مشکلی را مشاهده کنید:
در مثال بالا، خزندگان گوگل به صفحه A میرسند و در آن لینکی به صفحات B و E پیدا میکنند. با این حال، اگرچه صفحات C و D ممکن است صفحات مهمی باشند، اما خزندگان گوگل راهی برای دستیابی به آنها ندارند زیرا هیچ لینک مستقیم و قابل خزشی به صفحات C و D اشاره نمیکند. اگر خزندگان موتورهای جستجو نتوانند به صفحات شما دسترسی داشته باشند؛ محتوای عالی، هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب و بازاریابی هوشمندانه نیز نمیتواند مؤثر باشد چرا که هیچ لینکی از سایت شما به آنها داده نشده و موتورهای جستجو حتی از وجود این صفحات مطلع نیستند!
آناتومی یک لینک در طراحی و توسعه سایت
تگهای لینک میتوانند حاوی تصویر، متن یا سایر عناصر باشند و ناحیه قابل کلیکی را بر روی صفحه ایجاد کنند تا کاربر بتواند از این ناحیه برای دسترسی به سایر صفحات موجود در سایت استفاده کند. این لینکها عناصر اصلی ناوبری در اینترنت هستند که با عنوان هایپر لینک شناخته میشوند. در تصویر بالا، تگ “a>” نشان دهنده آغاز لینک است. محل ارجاع لینک به مرورگر (یا موتور جستجوگر) میگوید که لینک به کجا یا چه سایتی اشاره دارد. در مثال بالا، آدرس http://www.ostadweb.com یک مرجع است. قسمت بعدی قابل مشاهده در لینک برای بازدید کنندگان انکر تکست نام دارد.
انکر تکست صفحهای را که لینک به آن اشاره دارد، توصیف میکند. در مثال بالا، انکر تکست موجود خدمات دیجیتال مارکتینگ است. به این ترتیب کاربر با مشاهده انکر تکست متوجه میشود که در صورت کلیک بر روی لینک با چه محتوایی روبرو خواهد شد. این اصلیترین ساختار یک لینک است که برای موتورهای جستجو قابل درک میباشد. در آخر نیز، تگ “</a>” قرار دارد که نشان دهنده پایان لینک است. قرار دادن این تگ برای جدا کردن لینک از دیگر المانهای صفحه ضروری است. رباتهای خزنده به خوبی میدانند که باید این لینک را به نمودار لینک موتور جستجو اضافه کنند، از آن برای محاسبه متغیرهای مستقل از کوئری استفاده نمایند و آن را برای ایندکس محتوای صفحه مرجع، دنبال کنند.
چرا برخی از صفحات سایت برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند؟
فرمهای نیازمند اشتراک
اگر شما کاربران سایت خود را ملزم میکنید قبل از دسترسی به محتوای سایت، فرم آنلاینی را پر کنند، به احتمال زیاد موتورهای جستجو چنین نواحی محافظت شدهای را هرگز مشاهده نکنند. فرمها ممکن است نیازمند نام کاربری و کلمه عبور یا فرمی مرتبط با نظر سنجی باشند. به هر صورت، در هر دو مورد خزندگان موتورهای جستجو تلاشی برای پر کردن فرم نخواهند کرد. به این ترتیب، محتوا و لینکهای موجودی که در پشت فرم قرار دارد برای موتورهای جستجو نامرئی محسوب میشود.
لینکهای موجود در کدهای غیر قابل تجزیه جاوا اسکریپت
اگر از جاوا اسکریپت برای لینکهای خود استفاده میکنید، متوجه خواهید شد که موتورهای جستجو آن لینکها را نمیخزند یا توجه بسیار کمی به لینکهای موجود در این کدها نشان میدهند. اگر میخواهید صفحات شما توسط رباتهای موتورهای جستجوگر ایندکس شوند، باید لینکهای استاندارد HTML را جایگزین جاوا اسکریپتهای موجود در هر صفحه کنید.
لینک به صفحاتی که توسط متا تگ کنترل رباتهای موتور جستجو یا فایل Robots.txt مسدود شدهاند
متا تگ کنترل رباتهای موتور جستجو و فایل robots.txt به صاحبان سایت اجازه میدهند دسترسی خزندههای موتور جستجو به یک صفحهٔ خاص را محدود کنند. فقط به خاطر داشته باشید که باید صفحاتی را مسدود کنید که واقعاً نیازی به ایندکس شدن آنها در موتورهای جستجو ندارید. بسیار اتفاق افتاده است که استفاده از این متا تگ یا فایل robot.txt سبب مسدود کردن کلی رباتهای موتور جستجوگر شده است. پس در استفاده از آنها دقت کنید.
فریمها یا آی فریمها
از لحاظ فنی، لینکهای موجود در فریمها و آی فریمها قابل خزیدن هستند، اما هر دوی این موارد مشکلاتی را در زمینه سازماندهی و دنبال کردن لینکها برای موتورهای جستجو ایجاد میکنند. پیشنهاد میکنیم تا حد امکان از این موارد دوری کنید، مگر اینکه کاربر حرفهای باشید و درک خوبی از نحوه ایندکس و دنبال کردن لینکها در فریمها داشته باشید.
در طراحی و توسعه سایت رباتها از فرمهای جستجو استفاده نمیکنند
اگرچه این موضوع به هشداری که در بالا دادیم مرتبط میشود، اما از آنجایی که مشکلات بسیاری را فراهم میکنند باید به آنها به صورت جداگانه اشاره کنیم. برخی از وبمسترها باور دارند اگر یک باکس جستجو در سایت خود قرار دهند، موتورهای جستجو قادر خواهند بود هر چیزی که بازدید کنندگان جستجو میکنند را به راحتی بیابند. متاسفانه باید بدانید که خزندهها، جستجو را برای یافتن محتوا انجام نمیدهند. اگر لینکی در سایت خود نداشته باشید دسترسی به سایر محتواهای موجود در سایت برای خزندگان بسیار دشوار خواهد بود.
لینکهای موجود در فلش، جاوا و سایر افزونهها
لینکهایی که در فایلهای Flash، Java یا سایر افزونهها قرار دارن، برای رباتهای جستجو قابل خزیدن نیستند. همین امر باعث میشود محتوای موجود از دید موتورهای جستجو پنهان بماند.
در طراحی و توسعه سایت لینکهای موجود در صفحاتی که صدها یا هزاران لینک دارند
موتورهای جستجو تنها تعداد محدودی از لینکهای موجود در یک صفحه را میخزند. این محدودیت در شمارش برای تشخیص اسپم و تعیین رتبه بندی ضروری است. صفحاتی که هزاران لینک در خود دارند ممکن است اصلاً خزیده و ایندکس نشوند.
نکته: اگر شما بتوانید از موارد بالا در سایت خود جلوگیری کنید، لینکهایی تمیز و قابل ایندکس خواهید داشت که به رباتهای جستجو اجازه میدهند به راحتی به محتوایتان دسترسی داشته باشند.
تگ “Rel=”nofollow در طراحی و توسعه سایت
تگ “Rel=”nofollow را میتوان با دستور زیر به کار برد:
<a href=”https://ostadweb.com” rel=”nofollow”>Best Seo Ever!</a>
لینکها ممکن است تگها و صفات زیادی داشته باشند. موتورهای جستجو تقریباً همهٔ آنها را نادیده میگیرند. تنها یک استثنا در این زمینه وجود دارد و آن هم تگ “Rel=”nofollow است. در مثال بالا اضافه کردن تگ “Rel=”nofollow به لینک، به موتورهای جستجو میگوید که صاحب سایت دوست ندارد لینک مورد نظر به عنوان تأییدیه وب سایت اشاره شده، تفسیر شود.
همانطور که می دانید صفت Nofollow به صورت تحت الفظی به موتورهای جستجو دستور میدهد که لینکی را دنبال نکنند (هر چند در برخی از موارد این لینکها نیز دنبال میشوند). تگ nofollow روشی است که به صاحبان سایتها کمک میکند از دیدگاهها و لینکهای اسپم به صورت خودکار جلوگیری کنند. لینکهایی که تگ nofollow دارند توسط هر موتور جستجویی به شیوه متفاوتی تفسیر میشوند، اما واضح است که همانند لینکهای معمولی با آنها برخورد نمیکنند.
آیا لینکهای nofollow بد هستند؟
اگرچه لینکهای nofollow همانند لینکهای Follow با ارزش نیستند، اما چنین لینکهایی به عنوان بخش طبیعیِ پروفایل لینک لینک بیلدینگ سایتها محسوب میشوند. یک سایت با لینکهای داخلی فراوان میتواند لینکهای nofollow بیشتری نیز داشته باشد و این موضوع اصلاً چیز بدی نیست. در حقیقت، فاکتورهای رتبه بندی نشان میدهد که سایتهایی که رتبه بالاتر دارند، درصد بیشتری از لینکهای دریافتی nofollow را در اختیار دارند.
گوگل بیان کرده است که در بیشتر موارد، آنها لینکهای nofollow را دنبال نمیکنند و این گونه لینکها ارزشی برای رتبه بندی ندارند. اساساً! استفاده از لینکهای nofollow باعث میشود گوگل لینک هدف را از نمودار کلی سایت خارج کند. این لینکها هیچ وزنی ندارند و به عنوان متن HTML تفسیر میشوند. با این وجود، بیشتر صاحبان سایتها بر این باورند که حتی یک لینک nofollow از سایتی با آتوریتی بالا میتواند به عنوان نشانه اعتماد و اعتبار تفسیر شود.
بینگ و یاهو در طراحی و توسعه سایت
بینگ که نتایج جستجو در یاهو را نیز فراهم میکند، بیان کرده است که لینکهای nofollow را در نمودار لینکها قرار نمیدهد. هر چند خزندگان آنها ممکن است از این لینکها برای یافتن صفحات جدید در یک سایت استفاده کنند. بنابراین، اگرچه این موتور جستجو این لینکها را دنبال میکند، اما از آنها برای محاسبات رتبه بندی خود استفاده نمیکند.
استفاده از کلمات کلیدی و هدف گیری مخاطبان در طراحی و توسعه سایت
همانطور که می دانید کلمات کلیدی برای فرآیند جستجو یک موضوع ضروری است. کلمات کلیدی آجرهای سازنده موتورهای جستجو و زبان رسمیشان هستند. در حقیقت، علم و دانش کلی بازخوانی اطلاعات (همچون موتورهای جستجو مبتنی بر وب مانند گوگل) بر اساس کلمات کلیدی کار میکنند. زمانی که خزندگان موتورهای جستجو، محتوای سایتی را میخزند و ایندکس میکنند آنها پیگیر کلمات کلیدی موجود در آن هستند.
میلیونها پایگاه دادهٔ کوچک وجود دارند که هر کدام از آنها بر روی یک عبارت یا کلمه کلیدی خاص تمرکز دارند (به جای اینکه تمام آنها بر روی یک پایگاه داده بزرگ نگه داشته شوند). این پایگاه دادهها به موتورهای جستجو اجازه میدهند دادههای مورد نیاز خود را در عرض چند ثانیه بازخوانی نمایند. واضح است که اگر بخواهید صفحه شما برای واژهٔ کیف در موتورهای جستجو رتبهای داشته باشد، باید این کلمه را در قسمتی از محتوای خود که ایندکس میشود به کار ببرید.
سلطه کلمات کلیدی در طراحی و توسعه سایت
کلمات کلیدی خواسته و نحوهٔ تعامل ما با موتورهای جستجو را مشخص میکنند. زمانی که کلمه کلیدی را برای جستجو وارد میکنیم، موتور جستجو به دنبال صفحاتی میگردد که از این عبارت در محتوای خود استفاده کردهاند و سپس اطلاعات را بازخوانی میکند. ترتیب کلمات، املا و تلفظ کلمه کلیدی میتواند اطلاعاتی اضافی برای موتورهای جستجو فراهم آورد تا بتوانند نتایج بهتری در اختیار کاربران قرار دهند و صفحات را بهتر رتبه بندی کنند.
موتور جستجو نحوهٔ به کارگیری کلمات کلیدی را در یک صفحه اندازه گیری میکند تا ارتباط آن با کوئری مورد نظر را تعیین نماید. یکی از بهترین روشها برای بهینه سازی رتبه بندی صفحه این است که از کلمات کلیدی که میخواهید در نتایج جستجویشان رتبه بالایی داشته باشید در عنوان، متن محتو و متا دیتا استفاده کنید.
زمانی که بر روی کلمات کلیدی خاصی تمرکز میکنید، رقابت موجود را برای خود کمتر کرده و شانس خود برای رسیدن به رتبههای بالای نتایج جستجو را بالا میبرید. نمودار زیر ارتباط واژه گستردهای همچون کتاب را با یک عنوان خاص مانند داستان دو شهر مقایسه کرده است. به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه نتایج زیادی برای واژههای گسترده و پر کاربرد وجود دارد، اما نتایج به دست آمده برای یک واژه خاص کمتر است. این موضوع نشان میدهد که واژه یا عبارتهای خاص رقابت کمتری دارند.
استفاده نادرست از کلمات کلیدی
از زمان ظهور پدیده موتورهای جستجو، برخی از افراد از کلمات کلیدی به نحوی استفاه میکنند تا بتوانند نتایج به دست آمده در موتورهای جستجو را دستکاری نمایند. این فعالیتها در برگیرنده استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Stuffing) در متن، آدرس سایت، متا تگها و لینکها است. متاسفانه این تاکتیک بیشتر از آنکه برای شما منفعت داشته باشد، به سایتتان ضرر می زند.
در سالهای ابتدایی، موتورهای جستجو از کلمات کلیدی به عنوان سیگنال اصلی مرتبط بودن استفاده میکردند و به نحوه کاربرد این کلمات کاری نداشتند. امروزه اگرچه موتورهای جستجو نمیتوانند متون را همانند انسانها بخوانند و درک کنند، اما استفاده از یادگیری ماشینی به آنها اجازه داده است درک بهتری از شرایط داشته باشند.
بهترین روش برای کاربرد کلمات کلیدی این است که آنها را به صورت طبیعی و استراتژیک استفاده کنید. اگر کلمه کلیدی هدف شما “برج ایفل” است، بهتر است که محتوایی درباره برج ایفل، تاریخچه آن و هر آنچه که به برج ایفل مربوط است، تولید کنید. از سوی دیگر، اگر بخواهید به سادگی واژه برج ایفل را در یک صفحه با متن غیر مرتبط قرار دهید، تلاشتان کاملاً بی فایده خواهد بود. هدف استفاده از کلمات کلیدی این نیست که برای تمام کلمات کلیدی رتبه بالایی داشته باشید. هدف این است که برای کلمات کلیدی رتبه بالا داشته باشید که میتوانید خدماتی را در قبالشان ارائه کنید.
افسانه چگالی کلمات کلیدی
دکتر ادل گارسیا در مقاله چگالی کلمات کلیدی چرت و پرت به ما نشان داد که چگالی کلمات کلیدی بخشی از الگوریتم رتبه بندی مدرن نیست. اگر دو سند، مثلاً D1 و D2، حاوی 1000 واژه (l = 1000) باشند و واژه مورد نظر 20 بار (tf = 20) تکرار شده باشد، پس تحلیلگر چگالی کلمات کلیدی به شما خواهد گفت که برای هر دو سند چگالی کلیدواژه (KD) برابر با 100/20 یا همان 0.020 است. حتی اگر Tf برابر با 10 و L برابر 500 باشد، باز هم نتایج یکسانی به دست میآید. تجزیه و تحلیل چگالی کلمات کلیدی یا نسبت چگالی کلمات کلیدی هیچ چیزی در مورد مسائل زیر در اختیار شما قرار نخواهد داد:
- فاصله نسبی بین کلمات کلیدی در متن (نزدیکی و تقرب کلمات کلیدی)
- جایی که واژه مورد نظر در متن وجود دارد (توزیع آن)
- تکرار استنادی بین واژهها
- تم اصلی، موضوع و زیر موضوعات متن
نتیجه گیری
چگالی کلمات کلیدی از محتوا، کیفیت، معناشناسی و ارتباط جدا شده است و ربطی به این موارد ندارد.
حالا سؤال اینجاست که چگالی کلمات کلیدی در یک متن طبیعی چگونه باید باشد؟ یک صفحه بهینه سازی شده برای عبارت Running Shoes را در نظر بگیرید.
سئو داخلی سایت یا سئو On-Page
استفاده از کلمات کلیدی و هدف گیری کاربران بر اساس آنها، هنوز هم بخش مهمی از الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو محسوب میشوند. بنابراین ما میتوانیم با استفاده از این تکنیکها صفحه بهینه سازی شدهای را ایجاد کنیم. ما در استادوب تجربههای بسیاری در این زمینه کسب کردهایم. پیشنهاد میکنیم از کلمات کلیدی به صورت زیر استفاده کنید:
- حداقل یکبار در تگ عنوان از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. سعی کنید کلمه کلیدی به ابتدای عبارت یا جمله نزدیکتر باشد
- بهتر است کلمه کلیدی خود را در نزدیکی بالای صفحه قرار دهید.
- حداقل دو یا سه بار از کلمات هم معنی به جای کلمه کلیدی خود در بدنه متن استفاده کنید. در صورتی که متنتان طولانی است میتوانید بیشتر از این تعداد نیز از کلمه کلیدیتان و هم معنیهایش استفاده کنید، اما تجربه نشان داده است که تعداد بیشتر تاثیری بر روی رتبه بندی ندارد.
- حداقل یک بار از کلمه کلیدی مورد نظر خود در تگ Alt هر تصویر استفاده کنید. این کار نه تنها میتواند به جستجوی محتوای شما در وب کمک کند، بلکه در جستجوی تصاویر نیز بر روی رتبه بندی شما تأثیر خواهد گذاشت و به تدریج باعث افزایش ترافیک سایتتان میشود.
- کلمه کلیدی خود را حداقل یک بار در آدرس صفحه (URL) به کار ببرید. مقاله بهینه سازی آدرس سایت به شما کمک میکند که در این مورد بیشتر بدانید.
- کلمه کلیدی مورد نظر خود را حداقل یک بار در تگ توضیحات متا بگنجانید. به این نکته توجه داشته باشید که تگ توضیحات متا برای رتبه بندی توسط موتورهای جستجو به کار نمیرود، اما به شما کمک میکند کلیکهای بیشتری از طریق صفحات نتایج جستجو به دست آورید. به همین خاطر تگ توضیحات متا به ریچ اسنیپت تبدیل شده است که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرد.
توجه
به طور کلی، سعی کنید از کلمات کلیدی خود در انکر تکست هایی که به سایر صفحات سایتتان اشاره دارند، استفاده نکنید. این کار با عنوان Keyword Cannibalization شناخته شده است.
تگ عنوان
عنصر عنوان در یک صفحه بدین معنی است که شما توصیف دقیق و هوشمندی از محتوای صفحه خود ارائه میکنید. انجام این کار برای بهینه سازی موتورهای جستجو و تجربیات کاربری ضروری است. از آنجایی که تگ عنوان بخش مهمی از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو اسست، تمرینات زیر برای ایجاد تگ عنوان مناسب میتواند برای سئوی سایت بسیار عالی باشد. توصیههایی که در زیر مشاهده میکنید، مراحل ضروری برای بهینه سازی تگ عنوان برای موتورهای جستجو را نشان میدهد:
در مورد طول تگ عنوان در طراحی و توسعه سایت خود هوشیار باشید
به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو تنها 65 الی 75 کاراکتر اول تگ عنوان را در نتایج جستجو نشان میدهند و در صورتی که عنوان صفحه طولانیتر باشد از “…” استفاده میکنند. همچنین، این قانون کلی برای بیشتر شبکههای اجتماعینیز صدق میکند. بنابراین اگر میخواهید تگ عنوان مناسبی داشته باشید در انتخاب تگ عنوان خود دقت کنید. البته اگر کلمات کلیدی متعددی را میخواهید هدف قرار دهید و وجود آنها در تگ عنوان برای رتبه بندی ضروری است میتوانید عنوان خود را طولانیتر انتخاب کنید.
کلمات کلیدی مهم را در ابتدای تگ عنوان قرار دهید
هر چقدر کلمات کلیدی شما به ابتدای تگ عنوان نزدیکتر باشد برای رتبه بندی سایتتان مفیدتر خواهد بود زیرا کاربران بیشتر به ابتدای جملات موجود در نتایج جستجو نگاه میکنند.
در طراحی و توسعه سایت برندینگ را در تگ عنوان خود قرار دهید
شما میتوانید تگ عنوانهای خود را با نام برندتان به پایان برسانید. این کار باعث افزایش آگاهی از برند میشود و نرخ کلیک بیشتری را در موتورهای جستجو ایجاد میکند. برخی از اوقات قرار دادن نام برند در ابتدای تگ عنوان میتواند معنادار باشد. از آنجایی که کلمات موجود در ابتدای تگ عنوان وزن و ارزش بیشتری دارند. بنابراین در مورد عبارات و کلمات کلیدی که در این موقعیت قرار میدهید، هوشیار باشید.
خوانا بودن و تاثیرات احساسی و عاطفی تگ عنوان را در نظر بگیرید
تگ عنوان باید توصیفی و خوانا باشد. تگ عنوان اولین برخورد بازدیدکننده با برند شماست و باید بتواند حس مثبتی را به او انتقال دهد. ایجاد تگ عنوان قانع کننده و جذاب به شما کمک خواهد کرد توجه افراد را در موتورهای جستجو به خود جلب کنید و از این طریق بازدید کننده بیشتری به سمت سایتتان جذب نمایید. این موضوع بیان میکند که سئو نه تنها درباره بهینه سازی سایت و کاربرد استراتژیک کلمات کلیدی است، بلکه به تجربه کاربری نیز مربوط میشود.
متا تگ
متا تگها در اصل به عنوان فیلتری برای ارائه اطلاعات درباره محتوای وب سایتها در نظر گرفته میشوند. چند مورد از متا تگهای عمومی به شرح زیر است:
متا تگ کنترل رباتهای جستجو
متا تگ کنترل رباتهای جستجو را میتوان برای کنترل فعالیت خزندههای موتورهای جستجو در هر صفحه از سایت مورد استفاده قرار داد. روشهای متعددی برای استفاده از این متا تگها برای کنترل رفتار موتورهای جستجو وجود دارد:
- index/noindex به موتورهای جستجو میگوید که خزندههای آنها صفحه مورد نظر را بخزند یا خیر. اگر شما گزینه Noindex را انتخاب کنید صفحه مورد نظر در موتورهای جستجو ایندکس نخواهد شد. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو فرض میکنند که همه صفحات موجود در سایت قابل ایندکس هستند. بنابراین استفاده از مقدار Index به طور کلی غیر ضروری است.
- follow/nofollow به موتورهای جستجو میگوید که لینکهای موجود در یک صفحه را باید دنبال کنند یا خیر. اگر شما گزینه Nofollow را انتخاب کنید، موتورهای جستجو بعد از کشف لینک، آن را نادیده میگیرند. به طور پیش فرض، همه صفحات تگ Follow را دارند.
- noarchive مانع از ذخیره شدن نسخه کَش شده یک صفحه توسط موتورهای جستجو میشود. به طور پیش فرض، موتورهای جستجو نسخههای آشکار از تمامی صفحات ایندکس شده را نگه میدارند.
- nosnippet به موتورهای جستجو میگوید که باید از نمایش متن توصیفی در کنار عنوان صفحه و URL در نتایج جستجو خودداری کنند.
- noodp/noydir تگهای خاصی هستند که به موتورهای جستجو می گویند نباید اسنیپت های توصیفی در مورد صفحه را از دایرکتوریهایی مانند DMOZ یا یاهو به دست آورند.
تگ توضیحات متا
از تگ توضیحات متا به عنوان توضیح کوتاهی از محتوای صفحه استفاده میشود. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی موجود در این تگ برای رتبه بندی استفاده نمیکنند، اما توضیحات متا اولین منبع برای اسنپیت هایی از متن است که در زیر لینکها در موتورهای جستجو نمایش داده میشوند.
توضیحات متا به عنوان یک متن تبلیغاتی عمل میکند و میتواند توجه بازدید کننده را به خود جلب نماید. به همین خاطر مهمترین بخش از بازاریابی موتورهای جستجو است. ایجاد یک توضیح قانع کننده و جذاب با استفاده از کلمات کلیدی مهم میتواند نرخ کلیک بالاتری را از صفحه نتایج به دست آورد.
توضیحات متا میتواند هر طولی داشته باشد، اما موتورهای جستجو عمدتاً اسنیپت های بیشتر از 160 کاراکتر را به طور کامل نمایش نمیدهند. به همین خاطر استفاده از این گزینه به عنوان محدوده مناسب، هوشمندانه خواهد بود. در نبود توضیحات متا، موتورهای جستجو، اسنیپت جستجویی را از سایر عناصر موجود در صفحه ایجاد میکنند. برای صفحاتی که کلمات کلیدی و موضوعات مختلفی را هدف قرار میدهند، این یک تاکتیک معتبر محسوب میشود.
مواردی که همانند متا تگها مهم نیستند در طراحی و توسعه سایت
کلمات کلیدی متا: تگ کلمات کلیدی متا، قبلاً در یک برهه زمانی ارزشمند بوده است، اما دیگر برای بهینه سازی سایت ارزشمند و مهم نیست.
Meta Refresh, Meta Revisit-after, Meta Content-type و دیگر تگهای مرتبط: این نوع تگهای متا را نیز میتوان برای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو به کار برد، اما در این فرآیند کمتر ضروری هستند.
ساختار آدرس سایت
آدرس صفحات سایت (URL ها) ارزش بسیار زیادی از دیدگاه موتورهای جستجو دارند. این آدرسها در چندین موقعیت مهم ظاهر میشوند. از آنجایی که موتورهای جستجو آدرسها را در نتایج نشان میدهند، استفاده درست از آنها میتواند بر روی نرخ کلیک و دیده شدن سایت تأثیر بگذارد. این آدرسها همچنین برای رتبه بندی صفحات مورد استفاده قرار میگیرند و آنهایی که نامشان در برگیرنده کوئری های جستجو است در کل، عملکرد بهتری نسبت به سایر سایتها دارند.
همانطور که می دانید آدرسهای سایت در نوار آدرسِ مرورگرها نیز نشان داده میشوند. اگرچه این موضوع تأثیر بسیار اندکی بر روی موتورهای جستجو دارد، اما ساختار URL ضعیف میتواند تجربه کاربری را به طور کلی نابود سازد. آدرس بالا به عنوان انکر تکست مورد استفاده قرار میگیرد که به سایت مرجع اشاره دارد. بنابراین ایجاد یک URL خوب میتواند تأثیر مثبتی بر روی سئو داشته باشد.
راهنمای ساخت URL
همدلی خود را به کار بگیرید
خودتان را جای کاربر قرار دهید و از نگاه او به آدرس سایت و صفحات خود نگاه کنید. اگر بتوانید آدرس موجود را به سادگی بخوانید و محتوای آن را حدس بزنید، URL شما توصیفی است. نیازی نیست همه جزئیات را در آدرس خود به کار بگیرید، اما سعی کنید موضوع محتوا را با استفاده از آن در اختیار کاربر قرار دهید.
آدرسهای سایتتان هر چه کوتاهتر باشند، بهتر است
در حالیکه URL های توصیفی بسیار مهم هستند، کم شدن اندازه آن میتواند آدرس صفحه را در نتایج جستجو به طور کامل نمایش دهد. در این شرایط به خاطر سپاری آدرس و کپی کردن آن راحتتر میشود.
استفاده از کلمه کلیدی در آدرس سایت مهم است (اما استفاده بیش از حد از آن میتواند خطرناک باشد)
اگر صفحه شما کلمه کلیدی یا عبارت خاصی را هدف قرار میدهد، مطمئن باشید که آن را در آدرس خود قرار دادهاید. با این وجود بهتر است به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی برای سئوی سایت شما خوب نیست و تأثیر معکوسی خواهد داشت.
در طراحی و توسعه سایت از نسخه استاتیک استفاده کنید
بهترین URL ها آنهایی هستند که برای انسان قابل خواندناند و هیچ پارامتر، عدد یا نشانه اضافی ندارند. استفاده از فناوریهایی همچون mod_rewrite برای آپاچی و ISAPI_rewrite برای مایکروسافت میتواند آدرس پویای شما را به یک نسخه استاتیک قابل خواندن تبدیل کند. حتی یک پارامتر بی ربط در آدرس صفحه میتواند رتبه بندی کمتری به همراه داشته باشد.
از خط فاصله برای جدا کردن کلمات استفاده کنید
همه اپلیکیشن های وب نمیتوانند جدا کنندههایی همچون به علاوه (+) یا فاصله (20%) را شناسایی کنند. بنابراین به جای آنها از کاراکتر خط فاصله (-) برای جدا کردن کلمات در آدرس صفحات خود استفاده کنید.
نسخههای نامتعارف و تکراری محتوا در طراحی و توسعه سایت
محتوای تکراری یکی از مشکلاتی است که امکان دارد هر سایتی با آن مواجه شود. در طول چند سال گذشته، موتورهای جستجو صفحاتی که دارای محتوای ضعیف یا تکراری هستند را جریمه کردهاند و رتبه کمتری به آنها اختصاص دادهاند.
Canonicalization یا متعارف سازی زمانی رخ میدهد که دو یا چند نسخه تکراری از محتوای یک صفحه در آدرسهای مختلف ظاهر شوند. این موضوع در سیستمهای مدیریت محتوای جدید بسیار شایع و رایج است. به عنوان مثال شما ممکن است یک نسخه معمولی از یک صفحه و نیز نسخه بهینه سازی شده از آن را برای چاپ ارائه کنید. محتوای تکراری حتی ممکن است بر روی وب سایتهای متعدد نشان داده شود. برای موتورهای جستجو، این موضوع نشان دهنده یک مشکل بزرگ است. به همین خاطر باید بداند چه نسخهای اصل است.
موتورهای جستجو علاقهای به محتوای تکراری ندارند. برای اینکه تجربه بهتری در موتورهای جستجو فراهم گردد، به ندرت چنین محتوایی را نشان میدهند و در عوض نسخهای را بر میگزینند که به نظر نسخه اصلی است. نتیجه نهایی این است که همه محتوای تکراری موجود در سایت، ممکن است آنگونه که شایسته هستند، رتبه بالایی به دست نیاورند.
متعارف سازی یا Canonicalization فعالیتی است که در آن محتوای شما به گونهای سازماندهی میشود که هر محتوای منحصر بفردی تنها و تنها یک URL داشته باشد. اگر نسخههای متعددی از یک محتوا را بر روی سایت خود داشته باشید، ممکن است به مشکلی که در تصویر زیر وجود دارد برخورد کنیم. در تصویر زیر نمیدانیم که الماس اصلی کدام است. در عوض اگر صاحب سایت هستید میتوانید با استفاده از کد Redirect 310 آنها را به یک مسیر هدایت نمایید تا یک صفحه با سیگنال قوی داشته باشید.
بنابراین
زمانی که صفحات متعدد با پتانسیل رتبه بندی برابر در یک صفحه واحد قرار میگیرند نه تنها با یکدیگر رقابتی نخواهند داشت، بلکه سیگنال مرتبط بودن قویتری ایجاد خواهند کرد. این موضوع میتواند تأثیر مثبتی بر روی رتبه بندی شما در موتورهای جستجو داشته باشد.
برای بهبود طراحی و توسعه سایت این شرایط از تگ Canonical استفاده کنید
استفاده از تگ “Rel=”canonical، روش دیگری برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری در سایت است. از این گزینه میتوان در وب سایتهای مختلف نیز استفاده کرد. از تگ Canonical در میان صفحاتی استفاده کنید که حاوی محتوای تکراری هستند. هدف از تگ Canonical اشاره کردن به یک آدرس اصلی (آدرس مستر) است که شما میخواهید برای آن رتبه بندی داشته باشید.
<link rel=”canonical” href=”https://ostadweb.com/blog”/> این تگ به موتورهای جستجو میگوید که صفحه موجود باید به عنوان کپی از آدرس https://ostadweb.com/blog در نظر گرفته شود و تمام محتوا و لینکهای موجود در آن به این آدرس اشاره کند.
از دیدگاه سئو، تگ Canonical URL شبیه ریدایرکت 301 است. در اصل، شما به موتورهای جستجو می گویید که صفحات متعدد باید به عنوان یک صفحه در نظر گرفته شوند، اما با این تفاوت که بازدید کننده را واقعاً به یک آدرس جدید هدایت نمیکند.
ریچ اسنیپت
آیا تا به حال در موتورهای جستجو رتبه بندی 5 ستارهای را در زیر نتایج مشاهده کردهاید؟ موتورهای جستجو چنین اطلاعاتی را از طریق ریچ اسنیپت های تعبیه شده در صفحات سایت به دست میآورند. همانطور که می دانید ریچ اسنیپت ها دادههای ساختار یافتهای هستند که به وبسمترها اجازه میدهند محتوای خود را به گونهای نشانه گذاری کنند که اطلاعات مشخصی را برای موتورهای جستجو فراهم سازند.
در حالیکه استفاده از ریچ اسنیپت ها و دادههای ساختار یافته برای سیستمهای مورد پسند موتورهای جستجو الزامی نیست، اما به سرعت در حال توسعه و گسترش است. دادههای ساختار یافته بدین معنی است که شما نشانههایی را به محتوای خود اضافه میکنید تا موتورهای جستجو به راحتی نوع محتوا را تشخیص دهند. سایت Schema.org نمونههایی از این دادهها را فراهم میکند که میتوانید از آنها استفاده کنید. اغلب موتورهای جستجو دادههای ساختار یافته را در نتایج موتورهای جستجو قرار میدهند. دادههایی مانند امتیاز کاربران به یک محصول، یا تصویر پروفابل و … .
بی پرده با ریچ اسنیپت!
فرض کنید میخواهید در وبلاگ خود کنفرانسی درباره سئو برگزار کنید. در یک HTML معمولی ظاهر کدهای شما شبیه کدهای زیر خواهد بود:
<div>
</SEO Conference<br
</Learn about SEO from experts in the field.<br
</Event date:<br
May 8, 7:30pm
<div/>
حالا با سازمان بندی دادهها، میتوانید به موتورهای جستجو اطلاعات ویژه ارائه کنید. نتیجه نهایی شبیه کد زیر خواهد بود:
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Event”>
<div itemprop=”name”>SEO Conference</div>
<span itemprop=”description”>Learn about SEO from experts in the field.</span>
Event date:
<time itemprop=”startDate” datetime=”2012-05-08T19:30″>May 8, 7:30pm</time>
</div>
سارقان محتوا چگونه رتبه شما را میدزدند؟
متاسفانه، وب سایتهای زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارند که رتبه بندی و مدل ترافیک آنها به محتوایی بستگی دارد که از سایر سایتها کسب میکنند. به برداشتن محتوای دیگران و منتشر کردن دوباره آن در یک دامنه دیگر، Scraping گفته میشود. افرادی که این کار را انجام میدهند رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب میکنند زیرا با قوانین موجود آشنا هستند.
زمانی که شما محتوایی را در فرمتهای مختلفی مانند CSS یا XML منتشر میکنید، باید مطمئن شوید که وبلاگها و سرویسهای پیگیری بزرگ (مانند گوگل و یاهو) را پینگ میکنید. اگر نرم افزار انتشار شما درون ساخت و سفارشی است میتوانید از توسعه دهندگان کمک بگیرید تا به هنگام انتشار پینگ خودکار را در اختیار شما قرار دهند.
در مرحله بعدی سعی کنید از ویژگی این افراد علیه خودشان استفاده کنید. بیشتر افرادی که از محتوای دیگران استفاده میکنند، محتوا را بدون ویرایش منتشر میسازند. بنابراین با قرار دادن لینکی به سایت خودتان در بدنه محتوا، قادر خواهید بود از این فرصت به نفع خود استفاده کنید. برای اینکار نیاز به لینکهای مرتبط در ساختار لینک دهی داخلی خود دارید. بنابراین از کد زیر استفاده کنید و به صفحه اصلی سایت لینک دهید. بنابراین به جای لینکی شبیه به زیر:
<a href=”../”>Home</a>
از لینکی مانند زیر استفاده کنید:
<a href=”https://ostadweb.com”>Home</a>
در این شرایط محتوای کپی شده حاوی لینکی به سایت شما خواهد بود.
باید بدانید که
روشهای پیشرفتهتری برای مقابله با دزدی محتوا وجود دارد اما هیچ کدام از آنها کاملاً شما را مصون نمیکنند. هر چقدر سایت شما محبوب و پر بازدید باشد، احتمال کپی کردن محتوا و انتشار دوباره آن بیشتر خواهد شد.
بیشتر اوقات، شما میتوانید از این موضوع چشم پوشی کنید. اما اگر شرایط حادتر شد و متوجه شدید این افراد ترافیک و رتبه بندی شما را تحت تأثیر قرار دادهاند میتوانید از یک فرایند قانونی به نام DMCA استفاده کنید.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد نحوه ساخت سایت بر اساس قوانین سئو و موتور جستجو را به خوبی به تصویر بکشد و نکات مهم آن را بیان کند. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.