معیارهای بسیاری برای ساخت لینک وجود دارد که باید در موردشان آگاه باشید. این معیارها به شما کمک میکنند ارزش لینکهای احتمالی را بسنجید و مشخص کنید که آیا این لینکها ارزش پیگیری را دارند یا خیر. همچنین، با این کار میتوانید بفهمید آیا منابع کافی برای ساخت چنین لینکی را در اختیار دارید.
هنگام تجزیه و تحلیل لینکهای یک سایت داشتن چنین اطلاعاتی بسیار مفید خواهد بود. این تجزیه و تحلیل میتواند شامل گزارش کامل از تعداد و انواع لینکها در سایت خودتان یا حتی وبسایت های رقبایتان باشد.
قدرت دامنه در ساخت لینک
قدرت دامنه یک ارزش تجمعی از کل دامنه است. در واقع، به جای آن که ارزش صفحات را در نظر بگیریم، ما کل دامنه را در نظر میگیریم تا بتوانیم قدرت آن را درک کنیم. این گزینه معمولاً با عنوان اعتبار دامنه (Domain Authority) یا اعتبار صفحه (Page Authority) نمایش داده میشود.
پیج رنک یا رتبه صفحه بر اساس تعداد و کیفیت لینکهای موجود در سایت، توسط گوگل محاسبه میشود. این معیار در مقیاس 0 الی 10 سنجیده میشود و اگر سایتی پیج رنک 10 داشته باشد از نظر گوگل بهتر است.
ما میتوانیم از پیج رنک صفحه اصلی یک سایت برای به دست آوردن قدرت آن استفاده کنیم. اگرچه از لحاظ فنی این موضوع تنها نشان دهنده پیج رنک یک صفحه است اما هنوز هم شاخص و نشان دهنده قدرت یک دامنه است زیرا اکثر لینکها به صفحه اصلی سایت اشاره خواهند داشت و پیج رنک از آنجا به سمت صفحات داخلی سایت جریان دارد.
نکته
تفاوت زیادی بین پیج رنک Toolbar و پیج رنک واقعی که توسط گوگل مورد استفاده قرار میگیرد وجود دارد. پیج رنک تولبار معمولاً زمانی نشان داده میشود که گوگل تولبار را بر روی مرورگر خود نصب کنید یا از افزونههایی استفاده نمایید که دادهها و اطلاعات را از منابع یکسانی به دست میآورند.
پیج رنک تولبار هر 3 الی 4 ماه یکبار توسط گوگل بروزرسانی میشود (البته قابل ذکر است که گوگل دیگر این تولبار را بروزرسانی نخواهد کرد) و از پیج رنک واقعی متفاوت است. پیج رنک واقعی معمولاً به طور مداوم توسط گوگل به روزرسانی میشود تا الگوریتم رتبه بندی را تغذیه نماید.
به همین خاطر، پیج رنکی که شما در تولبار خود مشاهده میکنید میتواند مربوط به ماهها قبل باشد (یعنی به تازگی به روزرسانی نشده باشد). به همین خاطر نیز سایتهای جدید پیج رنک صفر دارند. آنها باید منتظر به روزرسانی تولبار گوگل بمانند.
اعتبار دامنه در ساخت لینک
اعتبار دامنه توسط MOZ محاسبه میشود و بر روی مقیاس 0 الی 100 سنجیده خواهد شد که 100 بهترین نمره برای یک دامنه محسوب میشود. Domain Authority از سیگنالهایی که از خزندههای سایت MOZ به دست میآید، استفاده میکند و سعی میکند نشان دهد که یک سایت در نتایج جستجو چگونه عمل میکند. اعتبار دامنه (DA) در کنار رتبه صفحه (PR) به عنوان یک شاخص دیگر برای سنجش قدرت یک دامنه بسیار مفید است.
ساخت لینک
در مورد ساخت لینک، قدرت سایت معیار بسیار خوبی است زیرا شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا از وب سایتهای قدرتمند لینک بگیرید. اگر لینکهایی که به دست میآورید از دامنههای قدرتمند باشند، این قدرت به سایت شما نیز منتقل میشود و همین امر به گوگل نشان میدهد که شما وب سایت خوبی دارید و باید در رتبههای بالای گوگل قرار بگیرید.
به عنوان مثال سایت CNN دارای پیج رنک 8 و اعتبار دامنه 99 است. بیشتر سایتها به CNN لینک میدهند زیرا یک سایت معتبر است که محتوایی با کیفیت تولید میکند. به همین خاطر CNN نیز به سایتهای کم کیفیت لینک نمیدهد. اگر از این سایت لینکی دریافت کردید، مطمئن باشید که وبسایتی با محتوای غنی دارید.
ابزارهایی برای سنجش قدرت دامنه در ساخت لینک
- افزونه پیج رنک برای مرورگر کروم
- MozBar برای اندازه گیری اعتبار دامنه
- تولبار گوگل برای دریافت پیج رنک (همانطور که گفته شد این ابزار دیگر بروزرسانی نمیشود)
قدرت صفحات سایت
موقعیتهایی وجود دارد که در آن شما میتوانید در برخی از صفحات یک سایت اقدام به ساخت لینک کنید. این صفحات برای یک آیتم خاص ایجاده نشدهاند و مانند پستهای وبلاگ یا اخبار موجود در آن جدید نیستند. نمونهای از این صفحات میتواند لیستی از انواع مختلف محصولات باشد.
مثلاً ممکن است لینک وب سایت کافی شاپ شما در صفحهای با عنوان بهترین کافی شاپ های تهران اضافه شود.در اینگونه موارد، باید قدرت صفحه مورد نظر را بسنجید تا مطمئن شوید که این لینک ارزش به دست آوردن را دارد. دو معیار اصلی در این شرایط وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرند. این معیارها شامل پیج رنک و اعتبار صفحه است.
نکته
در ابتدای این مقاله در مورد پیج رنک صحبت کردیم. اعتبار صفحه نیز معیار دیگری از سایت MOZ است که بسیار شبیه اعتبار دامنه میباشد. اعتبار صفحه به جای اینکه بر روی کل دامنه اعمال شود، تنها بر روی یک صفحه اعمال میشود.هر چقدر پیج رنک/اعتبار صفحه بیشتر باشد، لینکی که از آن صفحه به دست میآید، با ارزشتر خواهد بود و به سئو سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.
ابزارهایی برای اندازه گیری قدرت صفحه در ساخت لینک
- افزونه پیج رنک برای کروم
- تولبار گوگل برای پیج رنک (مخصوص مرورگر اینترنت اکسپلورر)
- MozBarبرای اندازه گیری اعتبار صفحه
انکر تکست (Anchor Text)
پیشتر در فصل اول آموزش لینک بیلدینگ انکر تکست یا همان متن یک لینک را برایتان توضیح داده بودیم. حال اجازه دهید این گزینه را به عنوان معیاری برای سئو مورد بررسی قرار دهیم. انکر تکست میتواند موضوع صفحهای که به آن لینک داده شده است را به گوگل معرفی کند.
بنابراین اگر شما به صفحهای لینک دهید که از عبارت تبلیغات در گوگل استفاده میکند به احتمال زیاد آن صفحه حاوی اطلاعاتی در مورد تبلیغ در گوگل و نحوهٔ کارکرد آن است است.گوگل میتواند از این اطلاعات به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی خود استفاده کند. در این مورد خاص، ممکن است گوگل تصمیم بگیرد این صفحه را برای عبارت “تبلیغات گوگل” یا عبارتهای هم معنی در رتبه بندی بالا قرار دهد.
تاثیر انکر تکست بر سئو
برای سالهای متمادی، ساخت لینکهای فراوانی که با کلمات کلیدی به صفحهای از وب سایتتان متصل میشد، روش خوبی برای بهبود رتبه بندی وب سایت به شمار میآمد. اگرچه این موضوع هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد اما واضح است که انکر تکست مانند گذشته بر روی سئو تأثیر ندارد و روز به روز این تأثیر در حال کاهش است.
این اتفاق به دلیل بهینه سازی بیش از حد لینکها توسط سئو کاران اتفاق افتاد. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت وب سایتهایی که بیش از حد از این روش استفاده میکنند را تنبیه کند.
در هنگام ساخت لینک هوشیار باشید.
به خاطر ماهیت در حال تغییر انکر تکست و نحوه استفاده از آن، بهتر است در هنگام ساخت لینک کاملاً هوشیار باشید. سعی کنید لینکهای زیادی با انکر تکست یکسان نسازید به خصوص اگر لینکها دارای کیفیت بالایی نیستند (مثلاً لینکهایی که از دامنههای کم کیفیت به دست میآید.) شما باید سعی کنید لینکهایی که میسازید تا حد ممکن طبیعی به نظر برسند. این موضوع اغلب به معنی ساخت لینکهایی است که از برند یا نام شرکت شما به عنوان انکر تکست استفاده میکنند.
ابزارهایی برای اندازه گیری انکر تکست
استفاده از سایتOpen Site Explorer (بر روی تب Anchor Text کلیک کنید.)
استفاده از سایت Majestic SEO
استفاده از سایت Ahrefs
تعداد ساخت لینک
در هنگام ساخت لینک؛ باید تعداد لینکهایی که ایجاد کردهاید را پیگیری نمایید. همچنین باید سایت خود را با سایت رقبایتان مقایسه کنید تا متوجه شوید چقدر از آنها عقب هستید یا چقدر از ایشان پیشی گرفتهاید. تعداد خام لینکهایی که به سایت شما اشاره دارند یک سیگنال قوی برای رتبه بندی است. با اینحال، باید به خاطر داشته باشید که کیفیت، بسیار مهمتر از تعداد لینکهایی است که به دست میآورید.
تعداد ساخت لینکها به عنوان یک معیار، در دو روش اصلی میتواند برای شما مفید باشد:
- اندازه گیریِ پیشرفت/ موفقیت کمپین لینک بیلدینگ
- مقایسه کردن وبسایت خود با وبسایت های رقیب
هر دوی این موارد باید به همراه کیفیت لینکها در نظر گرفته شود تا مفید واقع گردند. زمانی که تعداد لینکهای سایت خود را با سایت رقیب میسنجیم، ممکن است نشان دهنده یک خلاء باشد که تفاوتهای رتبه بندی را به خوبی توضیح میدهد.
به عنوان مثال اگر سعی دارید برای کلمه کلیدی “میز چوبی” رتبه خوبی به دست آورید و سایتهایی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارند بیشتر از 1000 بک لینک دارند، باید بدانید که رقابت در این کلمه کلیدی بسیار بالاست و شما باید برای همان تعداد (یا حتی بیشتر) اقدام به ساخت لینک با کیفیت کنید.
ابزارهایی برای اندازه گیری ساخت لینکها
- Open Site Explorer
- Majestic SEO
- ahrefs
ساخت لینک در دامنه اصلی (Root Domains)
لینک گرفتن از دامنه اصلی را با تعداد خام لینکها اشتباه نگیرید! لینک گرفتن از روت دامین (دامنه اصلی) سیگنالی بسیار قویتری برای گوگل به حساب میآید. زمانی که صحبت از لینک گرفتن از روت دامین به میان میآید، منظورمان تعداد دامنههای متمایزی است که به سایت ما لینک دادهاند.
برای مثال اگر CNN از طریق 5 پُست متفاوت به شما لینک دهد برای شما 5 لینک حساب میشود، اما هر 5 لینک از یک روت دامین داده شدهاند چرا که همه آنها از وب سایت CNN گرفته شدهاند. اگر سایت BBC از طریق یک داستان جدید به شما لینک دهد، یک لینک و یک لینک روت دامین خواهید داشت.
باید بدانید که
تعداد لینکهایی که از دامنه اصلی (روت دامین) بدست میآیند، سیگنال قدرتمندی نسبت به تعداد لینکهای خام به شمار میآیند زیرا تعدد لینک از دامنههای متفاوت شاخص بهتری از محبوبیت سایت است. از دیدگاه گوگل هر سایت یک رأی محسوب میشود. به همین خاطر فرقی نمیکند که شما چند لینک از یک سایت دریافت کردهاید.
لینکهای متعدد از یک دامنه یکسان میتواند نتیجه موارد مختلفی باشد. لینک گرفتن از محتواهای متعدد در یک سایت روشی برای انجام این کار است اما شاید رایجترین روش برای ساخت لینکهای متعدد از یک سایت، استفاده از لینکهای Sitewide باشد.
ساخت لینکهای Sitewide
لینکهای Sitewide به لینکهایی اطلاق میشود که در قسمتهایی همچون هدر، فوتر یا سایدبار یک سایت قرار میگیرند. به طور کلی، این نوع لینکها همانند لینکهای داخل محتوا ارزشمند نیستند. لینکهای Sitewide میتوانند در برخی از موارد به عنوان اسپم در نظر گرفته شوند که در نتیجه برای گوگل ارزشی نخواهد داشت.
در حقیقت ممکن است سایتی به خاطر استفاده بیش از حد از این لینکها جریمه شود. بنابراین بهتر است با اینگونه لینکها با احتیاط رفتار کنید و تنها در سایتهای با کیفیت اقدام به ساخت لینک کنید.
ابزارهایی برای اندازه گیری لینکهای روت دامین
- استفاده از سایت Open Site Explorer (بر روی تب Linking Domains کلیک کنید)
- استفاده از سایت Majestic SEO
- استفاده از سایت Ahrefs
مرتبط بودن صفحات لینک دهنده
همیشه بر روی اینکه مرتبط بودن، سیگنالی قوی برای محاسبه ارزش لینک هست یا خیر، بحثهای فراوانی وجود داشته است. منطق به ما میگوید که مرتبط بودن باید سیگنالی قوی برای محاسبه ارزش لینکها باشد زیرا لینک دادن سایتهای مرتبط به همدیگر امری کاملاً طبیعی است.
با اینحال، اگر سایت معتبری مانند CNN لینکی معتبر با انکر تکست “قهوه” به وب سایت کافی شاپ شما داد، مطمئناً شما به خاطر اینکه سایت CNN در زمینه قهوه فعالیت نمیکند، آن را رد نمیکنید. مطمئناً از آنجاییکه سایت CNN وب سایت معتبری است، شما هر لینکی از این سایت با هر انکر تکستی را قبول میکنید.
فراتر از ساخت لینک
اگر کمی فراتر از ساخت لینک به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بیشتر سایتها دوست دارند ترافیک هدفمندی را به وبسایت خود وارد کنند و در نهایت بازدیدکنندگان را به مشتریان تبدیل کنند. به همین خاطر لینک سایت شما باید در وب سایتی قرار بگیرد که مشتریان احتمالی را به سایت شما منتقل کند.
این بدین معنی است که ارزش لینکها فراتر از سئو است و میتواند منبع مستقیم کسب درآمد باشد. همانطور که در بخش انکر تکست توضیح دادیم، نشانهها حاکی از آن است که گوگل دیگر مانند سابق به انکر تکست لینکها اهمیت نمیدهد. در عوض ممکن است با تجزیه و تحلیل کل صفحه و مرتبط بودن لینکها سایتها را رتبه بندی کند.
اگر این موضوع تأیید شود، ساخت لینک در صفحات مرتبط به سیگنال رتبه بندی قوی تبدیل خواهد شد.در حال حاضر، بهترین کار این است که بر روی کیفیت لینکها تمرکز کنید. طوری که لینکها نه تنها از لحاظ کیفیتی مناسب باشند، بلکه بتوانند ترافیک خوبی را به وب سایت شما منتقل کنند.
موقعیت ساخت لینکها بر روی یک صفحه
فرض کنید در اصفهان زندگی میکنید و یک وبلاگ در مورد قهوه دارید. قصد دارید لینکی را با خوانندگان خود بر روی یک وبسایت محلی (که آن هم در مورد قهوه است) به اشتراک بگذارید. خب، این لینک را در کجای صفحه باید قرار دهید؟
اگر واقعاً میخواهید خوانندگانتان این لینک را مشاهده کنند، باید آن را در محلی قرار دهید که به راحتی دیده شود. میتوانید این لینک را در بدنه اصلی صفحه، نزدیک بالای صفحه یا داخل محتوایی قرار دهید که در مورد قهوه و فروش آن توضیحاتی داده است. بهتر است لینکهای خود را در فوتر قرار ندهید. بیشتر کاربران به انتهای صفحه نگاه نمیکنند و حتی اگر نگاهی به فوتر بیندازند لینک موجود در آن را به عنوان یک لینک مفید نمیشناسند.
توجه
گوگل میتواند موقعیت لینک را تشخیص دهد و بر همین اساس ارزش آن را شناسایی میکند. اگر لینک در فوتر یک صفحه قرار داشته باشد، گوگل ارزش آن لینک را کمتر میداند زیرا معتقد است اینگونه لینکها ارزش چندانی برای کاربران ندارند.
گوگل مجموع موقعیت لینکها را نیز مورد استفاده قرار میدهد. به عنوان مثال گوگل میتواند به راحتی تشخیص دهد که 50% لینکهای سایت شما در فوتر قرار گرفته است. این موضوع نشان دهنده لینک بیلدینگ ضعیف است و گوگل نگاه دقیقتری به آن خواهد داشت.
تصور کنید 50% لینکهایی که به سایت شما اشاره میکنند در سایدبار قرار دارند. این موضوع نیز نشان میدهد که شما لینک را خریداری کردهاید. بیشتر سایتهای ارائه دهنده لینک، لینکها را در بخش سایدبار قرار میدهند.
به همین خاطر باید مطمئن باشید که لینکهای خود را از سایتهایی دریافت میکنید که با علاقه به وب سایت شما لینک میدهند و آنها را در داخل محتوا قرار میدهند. اگرچه تعداد اندک لینکها در سایدبار مشکلی به وجود نخواهد آورد اما تعداد زیاد آن نشان از ضعف شما در ساخت لینک دارد. پس به این موضوع دقت داشته باشید.
ممنون که تا پایان این مقاله ما را در وب سایت سئو نایس همراهی نمودید. امیدواریم که از مطالعه مطالب لذت برده باشید و مطالب برایتان کاربردی، مفید و اموزنده واقع شده باشد. شما می توانید برای مطالعه سایر مطالب مرتبط با بهینه سازی سایت به لینک های زیر مراجعه نمایید.