روشهای بسیاری برای ساخت بک لینک وجود دارد. مناسبترین روشهای لینک بیلدینگ، علاوه بر منابعی که در اختیار دارید به تجارتی که در آن مشغول به فعالیت هستید نیز بستگی دارد. صنایع و تجارتهایی که سابقهٔ بیشتری دارند و رقابت در آنها بیشتر است، معمولاً نیازمند ساخت بک لینکهای بیشتر و قویتری هستند. و خب، همانطور که می دانید لینک بیلدینگ برای این کسب و کارها بسیار دشوار است.
از طرفی، در صنایع تازه تأسیس و در حال رشد این امکان وجود دارد تا با وبلاگ نویسی و راه اندازی فُروم فرصتهای بسیاری برای ساخت لینک بیلدینگ به دست آورد. در این مقاله سعی کردیم روشهای ساخت بک لینک را معرفی کنیم که برای هر نوع وب سایت و تجارتی کاربردی باشند.
ساخت بک لینک محتوا محور
برخی از مواردی که در پائین آورده شده است را در مقالهٔ راه اندازی کمپین لینک بیلدینگ آموختهاید، بنابراین برای آنکه از اتلاف وقت شما عزیزان جلوگیری کنیم، در این فصل موارد گفته نشده را برایتان توضیح میدهیم. فرض ابتدایی این است که شما باید محتوایی تولید کنید تا با استفاده از آنها بتوانید لینک بسازید.
حال این محتوا میتواند به شکلهای زیر ایجاد شود:
- اینفوگرافیک
- تجسم داده و آمار
- گزارش متنی
- راهنما (آموزشهای گام به گام)
- ویدئو
- گالری تصاویر
روند تولید محتواهای فوق باید به گونهای باشد تا مخاطبان آنها را مرتبط، جذاب، پر مفهوم، سرگرم کننده و … تلقی کنند. زمانی که چنین بازخوردی را دریافت کردید میبایست برای دریافت لینک از سوی همین مخاطبان اقدام نمایید. اگر بتوانید به درستی تولید محتوا کنید، با گذشت زمان دیگر نیازی نخواهید داشت برای ساخت بک لینک از کسی درخواست کنید.
همچنین، لزومی ندارد در تمام وب سایتهایی که میشناسید برای محتوای خود لینک سازی کنید، تنها کافیست با چند وب سایت مهم و تاثیرگذار در زمینه تجاری خود صحبت کنید تا آنها مقالات شما را در وب سایت خود منتشر کنند. مسلماً این نوع ساخت بک لینک بسیار زمان بَر است و نیازمند تولید محتوایی خاص و کامل میباشد، اما با کمی تلاش همه چیز ممکن است، قبول ندارید؟
نمونههایی از کمپینهای ساخت بک لینک محتوا محور
در این بخش از مقاله، نمونههای موفقی از کمپینهای لینک بیلدینگ را به همراه دلایل موفقیت آنها معرفی خواهیم کرد. نکتهٔ مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که هدف اولیهٔ نمونههای پیش رو ممکن است ساخت بک لینک نبوده باشد، اما محتوای تولید شده در این نمونهها به قدری قدرتمند بودهاند که در امر لینک سازی نیز موفق عمل کردهاند. به هر حال، در این مثالها نکات بسیاری برای آموختن وجود دارد.
http://www.swissotel.com/promo/etiquette-map
صفحهای که در بالا لینک آن را قرار دادهایم 68 لینک از وب سایتهای مختلف دریافت کرده و اعتبار آن (Page Authority) 63 است.
چه چیزی باعث موفقیت آن شده است:
- استفاده از این صفحه بسیار آسان و عملکرد آن بسیار خوب است. زمانی که شما کشور مورد علاقهٔ خود را انتخاب میکنید، محتوای موجود در کسری از ثانیه تغییر میکند.
- طراحی صفحه بسیار تمیز و شیک است، به این معنی که در نگاه اول متوجه نحوهٔ عملکرد آن میشوید.
- طراحی و محتوای موجود در صفحه با سلیقهٔ افرادی که به وب سایتهای رزرو هتل مراجعه میکنند، همخوانی دارد.
- محتوای ایجاد شده برای افرادی که با فرهنگ کشورهای مختلف آشنایی ندارند، بسیار مفید است و نوع و طرز برخورد را به آنها آموزش میدهد.
به تصویر کشیدن 100 سال موسیقی راک
این مورد هم نمونهٔ بسیار خوبی از یک محتوای اینتراکتیو است. در این صفحه تایم لاینی را مشاهده میکنیم که در آن نحوهٔ شکل گیری ژانرهای مختلف موسیقی راک، طی 100 سال اخیر با رسم شکل مشخص شده است.
http://www.concerthotels.com/100-years-of-rock
تاکنون 198 بار به این صفحه لینک شده است و اعتبار صفحهاش 53 است.
بگذارید دلایل جذابیت این صفحه را نام ببریم:
- اینتراکتیو بودن صفحه بر جذابیت آن افزوده است؛ این کار باعث میشود کاربر در همان ابتدا مجذوب سایت شود و آن را ترک نکند.
- شما میتوانید در صفحه گردش کنید و قطعهای موسیقی گوش کنید.
- این صفحه با سلیقهٔ افرادی که برای کنسرتهای بخصوص اقدام به رزرو هتل میکنند، همخوانی دارد.
شما در مقابل “جان پاولسون”
میتوان گفت متخصص سئوی این وب سایت، فردی خلاق و مبتکر است. هنگام ورود به وب سایت با محتوایی روبرو میشوید که ازتان میخواهد درآمد سالانه خود را وارد نمایید. هنگامی که مبلغ مورد نظر را وارد کردید، این وب سایت میزان درآمد شما را با John Paulson تاجر و سرمایه دار موفق آمریکایی مقایسه میکند.
https://mahifx.com/john-paulson
این محتوا قبلاً در صفحهٔ اصلی وب سایت قرار داشت و زمانی که این سرویس به تازگی راه اندازی شده بود به عنوان تکنیک ساخت بک لینک از آن استفاده میشد. پیش از آنکه از صفحهٔ اول برداشته شود، این محتوا بیش از 200 لینک به دست آورده بود.
دلیل موفقیتش چه بود؟
- درست است با محتوایی اینتراکتیو سروکار داریم اما استفاده از آن بسیار آسان است؛ این محتوا تنها یک اطلاعات ساده از شما میخواهد.
- مخاطب را با خود درگیر میکند و باعث میشود کاربر برای یافتن اطلاعات بیشتر صفحه را اسکرول کند.
- اینکه میزان درآمد جان پاولسون چگونه محاسبه میشود برای بیشتر مخاطبان غیر قابل درک و جالب است.
- این صفحه قابلیت به اشتراک گذاری بالایی را دارد و تقریباً برای همه سرگرم کننده است.
18 بنیانگذار استارت آپ های مختلف که لحظات سخت خود را در ساخت بک لینک به اشتراک گذاشتهاند
این صفحه با صفحاتی که در بالا نام بردیم، متفاوت است و بیشتر از آنکه محتوایی گرافیکی و تصویری داشته باشد، مبتنی بر متن و نوشته است. در واقع میتوان گفت، در این صفحه بنیانگذارهای استارت آپ های مختلف رنجهایی که پیش از رسیدن به موفقیت متحمل شدهاند را با خوانندگان به اشتراک گذاشتهاند.
www.attendly.com/stories-of-failure-and-redemption-18-startup-founders-share-their-lowest-moments-before-coming-out-on-top
هم اکنون به این صفحه 21 بار لینک شده است و Page Authority آن 36 است.
ببینیم چه چیزی باعث به وجود آمدن این ارقام شده است:
- کاملاً متفاوت است. معمولاً مصاحبهها دربارهٔ این است که افراد چگونه موفق شدهاند، اما این محتوا کاملاً برعکس است و میتواند توجه مخاطبان را جلب کند.
- مصاحبه شوندگان و شرکتهایشان در زمینه کاری خود شناخته شده هستند، بنابراین افراد زیادی گفتههای آنها را دنبال میکنند.
- این محتوا برای بیشتر افرادی که روزانه با اینترنت سروکار دارند بسیار جذاب است، بنابراین شانس دریافت لینک برایش بسیار بالاست.
وبلاگ نویسی به صورت مهمان
وبلاگ نویسی مهمان یا Guest Blogging به روند نگارش و نوشتن یک مطلب در وب سایتِ دیگران با هدف جذب ترافیک برای وب سایت خود گفته میشود. در حالیکه وبلاگ نویسی به صورت مهمان راهی بسیار مؤثر برای ساخت بک لینکهای با کیفیت است، اما گوگل مجازات سختی برای بازاریابانی که با تولید محتوای کم کیفیت از این روش سو استفاده میکنند، در نظر گرفته است.
زمانی که وبلاگ نویسی مهمان به امری رایج تبدیل شد، محتوای تولیدی این گونه پستها نیز با افت کیفی قابل توجهی روبرو شد. گوگل متوجه این موضوع شد. مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل، با انتشار مطلبی خبر داد “وبلاگ نویسی به صورت مهمان تمام شد و از این پس گوگل به محتوای این پستها اهمیت میدهد”.
اگر میتوانید محتوایی با کیفیت بالا تولید کنید، بسیاری از وب سایتهای مشهور حاضر به انتشار مطلب شما خواهند بود. همهٔ اینها را گفتیم تا بگوئیم از روش وبلاگ نویسی مهمان نباید تنها برای ساخت بک لینک استفاده شود چرا که گوگل در پیدا کردن لینکهای بی کیفیت و کم ارزش بسیار دقیق شده است.
انتشار محتوای Ego-Bait
محتوای Ego-Bait، معمولاً نوشتهای است که در آن به افراد مختلف اشاره میشود تا بتوان با Ego یا نفس آنها بازی کرد. محتوای Ego-Bait با این امید نوشته میشود که فرد اشاره شده در مقاله، با خواندن مطلبی دربارهٔ خود احساس بهتری نسبت به خودش پیدا کند و مقاله را با کاربران خود به اشتراک بگذارد. احتمالاً نمونههایی از این نوع محتوا را مشاهده کردهاید. در ادامه به چند نمونه اشاره میکنیم:
www.thelovelyplants.com/10-gardening-blogs-to-follow
این صفحه فهرستی از وبلاگهای مرتبط با باغبانی را منتشر نموده و دربارهٔ هر کدام مطلبی نوشته است.
http://go.brandshank.com/top-10-electronic-music-blogs-2011
صفحهٔ بالا 10 وبلاگ برتر موسیقی الکترونیک را بر اساس عوامل مختلفی مانند توئیت ها، تعداد اشتراک گذاری در فیسبوک معرفی کرده است.
http://www.webdesigndev.com/roundups/30-most-influential-people-in-web-design
فهرستی از برترین طراحان وب سایت به همراه تصویر، وب سایت و شبکه اجتماعی آنها.
این فهرستها توجه افراد یا وب سایتهایی که در این لیستها وجود دارند را جلب میکند. در حالیکه این روش از تولید محتوا، راهی مناسب برای ساخت بک لینکهای با کیفیت است، اما از آنجاییکه چنین مطلبی افراد معتبر و خاصی را هدف گرفته است نمیتوان انتظار تعداد زیادی بک لینک را داشت.
مراحل ایجاد ساخت بک لینک ego-bait بدین شکل است:
مفهوم محتوا و تحقیق دربارهٔ اهداف> نوشتن محتوا> توسعه و ترویج محتوا> پی گیری
مرحلهٔ اول: مفهوم محتوا و تحقیق دربارهٔ اهداف ساخت بک لینک
در ابتدا باید موضوعی برای محتوای خود بیابید. این موضوع باید تا حدودی به زمینه کاری و فضای وب سایت شما مرتبط باشد. برای مثال اگر وب سایتی دربارهٔ گل و گیاه دارید، ایدههای زیر به دردتان میخورد:
- بهترین وبلاگهای باغبانی در سال 2016
- 15 ایدهٔ فوق العاده برای طراحی باغچه
- چگونه طول عمر گیاهان خود را افزایش دهیم؟
موارد بالا تنها چند ایدهٔ ساده هستند. نکتهٔ مهم اینجاست که همه چیز باید ساده باشد.
هنگامی که موضوع مورد نظر خود را پیدا کردید، زمان آن است که به دنبال افراد یا وب سایتهایی باشید که میخواهید در محتوای خود از آنها تعریف کنید. در هنگام یافتن چنین افرادی باید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:
- به دنبال وبلاگهایی باشید که فعال هستند و به تازگی مطلبی منتشر نمودهاند.
- به دنبال وبلاگهایی باشید که در شبکههای اجتماعی تعداد زیادی فالوور دارند.
- حتماً به دنبال افرادی باشید که بتوان به نحوی با ایشان ارتباط برقرار کرد.
همچنین اگر در حال مطلبی با عنوان “10 برترین…” هستید، ابتدا مطمئن شوید که این افراد شایستگی قرارگیری در چنین فهرستی را دارند. اگر تنها هدفتان این باشد که محتوایتان به اشتراک گذاشته شود، نه تنها این افراد، بلکه خوانندگانتان نیز متوجه این امر خواهند شد.
مرحلهٔ دوم: تولید محتوا در ساخت بک لینک
این مرحله نیز بسیار ساده است. شما باید سعی کنید تا جایی که میتوانید جزئیترین اطلاعات فرد یا وب سایتی که در فهرست قرار میدهید را در محتوای خود وارد کنید. به یاد داشته باشید که میخواهید توجه وبلاگ نویس ها را به دست آورید تا آنها محتوایتان را به اشتراک گذاشته و به آن لینک کنند. توصیه میکنیم نکات زیر را در نوشتن محتوای خود رعایت کنید:
- قرار دادن عکس وبلاگ نویس یا اسکرین شاتِ وب سایت
- قرار دادن لینک وب سایت آنها به همراه یکی از شبکههای اجتماعیشان
- دلایل قرار گرفتن آنها در محتوای شما به همراه دلایل خاص بودن این افراد
مرحلهٔ سوم: توسعه و ترویج محتوا در ساخت بک لینک
زمانی که پُستِ خود را منتشر کردید، باید به وبلاگنویس ها یا وب سایتهایی که در محتوایتان موجود هستند، یک ایمیل ارسال کنید و آنها را در جریان بگذارید. در ادامه نمونهای از یک ایمیل درخواستی را مشاهده میکنید:
سلام رامین، خواستم بهت خبر بدم در فهرست 10 وبلاگ نویس برتر در زمینهٔ سئو و بازاریابی دیجیتال در سال 2016 قرار گرفته – لینک پُستِ وبلاگتان را در اینجا قرار دهید. من این فهرست را برای شناخت بیشتر مردم با مبحث سئو و بهینه سازی سایت ایجاد کردم. به دلیل مطالب خوبی که در وبلاگ نوین منتشر کردی، تصور کردم که شایستگی قرار گرفتن در این فهرست را داری.
مطلب منتشر شده را میتوانی از طریق لینک بالا مشاهده کنی. امیدوارم که نظرت را راجع به این پُست برایم ارسال کنی. اگر هم علاقه داری میتوانی این مطلب را در وبلاگ یا شبکهٔ اجتماعی خودت قرار بدی.
با تشکر
ایمان عمادی
یادتان باشد که
همه چیز باید ساده باشد. شما میتوانید همیشه اطلاعات جدیدی به محتوای خود اضافه کنید، اما احتمال دارد افرادی که با آنها تماس میگیرید مشغلههای فراوانی داشته باشند، بنابراین بهتر است پیغامتان را سریع به دستشان برسانید.
مرحلهٔ چهارم: پی گیری در ساخت بک لینک
از فصل اول این راهنما، چندین بار به اهمیت مرحله پی گیری اشاره کردهایم. حتماً نامهها و درخواستهای خود را پی گیری کنید. برای انجام این کار میتوانید از ابزاری مانند Boomerang استفاده کنید.
ساخت بک لینک با روش لینک شکسته
اینترنت پُر از لینکهای شکسته و خراب است. برخی از این لینکهای شکسته در وب سایتهایی ارزشمند و معتبر قرار دارند. ساخت بک لینک با روش لینک شکسته روش بسیار محبوبی است که در آن لینک جدید و سالمی، جایگزین یک لینک خراب میشود.
هرچند لینک بیلدینگ به این شیوه متنوع است، اما مراحل ابتدایی آن به شکل زیر است:
- جستجوی لینکهای شکسته و یافتن وب سایتهای مناسب
- تولید محتوا
- توسعهٔ محتوا
به عنوان مثال
فرض کنید شما صاحب شرکتی هستید که محصولات لبنی را آزمایش میکند و میخواهید برای منابع علمی صفحات وب سایتتان لینک بیلدینگ کنید. وب سایت یک دانشگاهِ مرتبط، صفحهای قدیمی دربارهٔ منابع و مآخذ فراوردههای لبنی دارد، اما بسیاری از لینکهای موجود در آن خراب هستند. شما میتوانید با ارسال یک ایمیل حاوی لینک صفحهٔ منابع خود، از ایشان بخواهید که لینک شما را جایگزین لینکهای شکسته بکنند. به این ترتیب، مسئول سایت دانشگاه به وب سایت شما لینک میدهد.
این روند میتواند بارها تکرار شود. گاهی اوقات شما میتوانید محتوایی که در گذشته ایجاد کردهاید را جایگزین لینک خراب کنید، گاهی دیگر میبایست با این هدف محتوا تولید کنید.
احیای لینک
این روش با روش ساخت بک لینک از طریق لینکهای شکسته، تفاوت کوچکی دارد. در این روش شما لینکهای شکستهای که زمانی به وب سایت شما اشاره میکردهاند اما از نظر سئو ارزشی نداشتهاند را پیدا کرده و با رفع مشکلشان، آنها را “احیا” میکنید. برای انجام این کار استراتژیهای متفاوتی وجود دارد:
خطای 404
این نوع لینکها، لینکهایی هستید که به صفحهای از وب سایت که دیگر وجود ندارد، اشاره میکنند. Open Site Explorer ابزار بسیار خوبی برای یافتن این لینکهاست. شما میتوانید از طرف وب سایت خود این لینکها را درست کنید یا آنها را به لینک جدیدی Redirect کنید. راه دیگر این است که از وبمستر بخواهید این لینکها را تغییر دهد.
اشاره به اسم یک برند بدون لینک کردن به آن
زیاد اتفاق می افتد که افراد بسیاری بدون لینک کردن نام برندتان، دربارهٔ شما مطلبی بنویسند. در بیشتر مواقع با ارسال یک ایمیل به نویسندهٔ مطلب میتوانید وی را از این مسئله آگاه کنید. ابزارهای mention.net، Google Alerts و Fresh Web Explorer پیدا کردن چنین مطالبی را برایتان آسان میکنند.
تصاویر لینک نشده
گاهاً اتفاق می افتد که برخی وب سایتها از تصاویر موجود در محتوای شما بدون ذکر منبع استفاده میکنند. بهتر است به جای آنکه از آنها شکایت کنید، از این فرصت استفاده کنید و در ازای استفاده از مطالبتان، یک لینک دریافت نمایید.
میتوانید از طریق ابزارهای TinEye یا Google Image بفهمید که کدام وبمسترها از تصاویر وب سایت شما استفاده میکنند. سپس با ارسال یک ایمیل مؤدبانه از آنها درخواست کنید لینک سایت شما را به عنوان منبع عکس قرار دهند. در فصل هفتم (لینک بیلدینگ پیشرفته) دربارهٔ این موضوع صحبت خواهیم کرد.
دنیای تاکتیکهای ساخت بک لینک
در این فصل تنها به چند روش رایج ساخت بک لینک به روش کلاه سفید اشاره کردیم. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، باید بر اساس منابعی که در اختیار دارید از این روشها استفاده کنید.
آیا مطلبی را فراموش کردهایم؟ انتقادات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکنید. اگر ایدهٔ جدیدی در رابطه با لینک سازی به ذهنتان میرسد، حتماً آن را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر سوالی دربارهٔ سئو، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات گوگل و … دارید، میتوانید سؤال خود را با کارشناسان استاد وب درمیان بگذارید.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد.