فرآیند عضویت برای یک وبسایت یا اپلیکیشن اهمیّت بسیار زیادی دارد. در حقیقت دو راه بیشتر پیش پای کاربر شما نیست. یا مسیر اشتباه را خواهد رفت و بدون ثبتنام شما را ترک میگوید که یعنی دیگر خبری از یک رابطهٔ طولانیمدت و شانس درآمدزایی نیست. یا آنکه مسیر مورد علاقهٔ شما را پیش میگیرد و از آن پس روزهای خوشی در انتظار هر دوی شما خواهد بود. اما چه چیزی باعث میشود یک کاربر به عضویت یک وبسایت یا برنامه در بیاید؟ آیا نیازهای کاربر تنها عامل مؤثر در ثبتنام است یا مسائل دیگری هم بروی تعداد ثبتنامها تأثیر میگذارند؟ ظاهراً گزینهٔ دوم جواب صحیح است.
تحقیقات مختلفی که در این زمینه شده است به ما نشان داده که عوامل بسیار متنوع و به نظر بیربطی میتوانند بروی احتمال ثبتنام کاربر تأثیر بگذارند. پس اگر دوست دارید بیشتر در این مورد بدانید، با ما همراه باشید تا همراه یکدیگر به بررسی راهکارهای مختلف برای بهبود نرخ تبدیل مخاطب به عضو بپردازیم. کافی است این نکات را رعایت کنید تا بر تعداد اعضای خود بیفزایید و درآمد بیشتری کسب نمایید.
در فرآیند عضویت فراخوان ثبتنام را از باقی صفحه متمایز کنید!
فراخوان (call to action) ثبتنام در حقیقت مهمترین بخش از هر فرآیند ثبتنامی است، چرا که نقطه آغازین آن است. با اینحال بسیاری از وبسایتها چندان دقتی در این مورد به خرج نمیدهند و فراخوان ثبتنام آنها از سایر صفحه متمایز نیست. یعنی کاملاً با باقی صفحه هماهنگ است، دکمه آن مشابه سایر دکمههای صفحه است و … اما شما نباید همچون دیگران از اهمیّت بصری این فراخوان غافل شوید. اطمینان حاصل کنید که بخش ثبتنام شما از سایر قسمتهای صفحه متمایز است. از رنگهایی با کانتراست نسبت به سایر قسمتهای صفحه استفاده کنید، فونت بزرگتری را به کار ببرید و یک مکان خوب را برای قرار دادن این فراخوان انتخاب کنید.
برای بدست آوردن بهترین نتیجه خوب است که طراحیهای مختلف را تست کنید. یک عبارت میتواند از عبارت دیگر بیشتر تأثیر داشته باشد، یک رنگ میتواند توجه بیشتری را جلب کند و … اما تنها راه برای مطمئن شدن این است که تمام گزینههای ممکن خود را تست کنید. نتفلیکس (Netflix) یک سرویس تلویزیونی آنلاین است که به خوبی از پس این موضوع بر آمده است. شما میتوانید یک ماه به صورت رایگان از خدمات این شبکه استفاده کنید و این موضوع با یک دکمه قرمز خیره کننده به اطلاع شما رسیده است. همچنین به این شعار دقت کنید: “در هر زمانی عضویت خود را لغو کنید.” این باعث میشود کاربر با خیال آسوده ثبتنام کند.
به مخاطب یک افق دید جذاب در فرآیند عضویت را نشان دهید!
آخرین باری را که وارد یک مغازه شدید به یاد آورید. آیا لازم بود فرمی پر بکنید؟ نه؟ چه جالب! یعنی شما میتوانستید بدون ثبتنام به محصولات درون مغازه نگاه بیندازید و بدون هیچ خریدی از مغازه خارج شوید؟ خوب دقت کنید چون یک درس بزرگ اینجا نهفته است. مغازهها به مردم اجازه میدهند بدون اینکه ترسی از تعهد داشته باشند به محصولات نگاه بیندازند و کیفیت آنها را بررسی کنند. شما هم باید همینکار را بکنید. سعی کنید یک نمایش عالی از مزایای محصولات و خدمات خود داشته باشید و به مخاطبان نشان بدهید که دقیقاً با ثبتنام چه چیزی بدست خواهند آورد.
بالزامیک (Balsamiq) یک سیستم طراحی وبسایت آنلاین است که به خوبی از عهده اینکار بر آمده است. این وبسایت به کاربران خود اجازه میدهد برای یک ساعت از نسخهٔ آزمایشی سایت استفاده کنند، آن هم بدون نیاز به ثبتنام. لینکدین (Linkedin) نیز یک نمونه خوب دیگر است. این وبسایت به شما اجازه میدهد بدون ثبتنام در میان اعضا جستجو کنید. اما با یک ترفند زیرکانه از شما میخواهد برای مشاهده اطلاعات بیشتری از افراد فرم ثبتنام را تکمیل نمایید.
دلایل قانعکنندهای برای ثبتنام ارائه دهید!
حتماً پیش خود میگویید که این موضوع بسیار واضح است. در دفاع از خود باید بگوییم که اکثر پیشنهادات خوب واضح هستند: شما باید به مخاطبان خود دلایل قانعکنندهای برای فرآیند عضویت بدهید. برای این منظور باید به یک سؤال جواب بدهید. این همان سوالی است که کاربران همیشه در ذهن خود با آن دست و پنجه نرم میکنند: این کار چه سودی برای من دارد؟
مزایای ثبتنام در وبسایت یا برنامهٔ خود را مشخص کنید. دقت کنید که باید این کار را از زاویهٔ نگاه کاربر انجام دهید. به عبارت دیگر باید مزایای خود را به کاربر بفروشید، نه امکاناتتان را. به علاوه این نکته را در نظر داشته باشید که هیچکس دوست ندارد تحت فشار قرار بگیرد. بنابراین اجازه دهید کاربران ابتدا با محصولات و خدمات شما آشنا شوند و بفهمند مزایای فرآیند عضویت چیست و سپس از آنها درخواست عضویت کنید. اورنوت (Evernote) یک سیستم یادداشتبرداری آنلاین است که در زمینهٔ معرفی محصول خود بسیار عالی عمل کرده و با وجود اینکه فرم ثبتنام آن در بالای صفحه قرار داشته و مرکز صفحه را اشغال کرده است، حس تحمیل شدن را به شما نمیدهد.
اگر فرآیند عضویت رایگان است، این موضوع را کاملاً شفاف کنید!
آیا کاربران شما میتوانند به صورت رایگان ثبتنام نمایند؟ حتی اگر ثبتنام رایگان شما به صورت آزمایشی هم باشد، باز باید این موضوع را کاملاً واضح کنید. با اینکار کاربر با خیال راحتتری ثبتنام خواهد کرد و ترس او از تعهد به شما کاهش خواهد یافت.
ترلو (Trello) یک ابزار مدیریت پروژهٔ آنلاین است که بسیار خوب بر روی رایگان بودن ثبتنام خود تاکید میکنید. در این وبسایت دکمه “ثبت نام” معمول با یک دکمهٔ با جذابیت کمتر اما بسیار قانعکننده جایگزین شده است: “ثبت نام کنید – رایگان است”.
به مخاطب خود ضمانت بدهید!
ضمانتهای شما بستگی به خدماتی دارد که به کاربران خود ارائه میدهد. برای مثال وقتی که بحث بر سر یک خبرنامه رایگان یا دریافت آپدیت باشد، خوب است که به کاربر اطمینان دهید که هر زمان بخواهد میتواند از این سرویس انصراف دهد و آدرس ایمیل او نیز نزد شما امن است. وقتی هم که بحث بر سر پول باشد، اطمینان بدهید که در صورت عدم رضایت پول وی باز خواهد گشت.
یک نکته: بسیاری از شرکتها یک ضمانت بازگشت پول چند روزه به کاربران خود ارائه میدهند، آن هم با این فرض که به این ترتیب کاربر زمان کمتری دارد تا ایرادی از سیستم بگیرد. اما ممکن است به یک تصمیم عجولانه برای لغو عضویت توسط کاربر منجر شود. چرا که آنها طی چند روز اول چندان روی محصول شما سرمایهگذاری نکردهاند. اما وقتی یک بازه طولانیتر به کاربر ارائه دهید (برای مثال یک ماه)، احتمال اینکه آنها به خدمات شما وابسته شوند را افزایش میدهید و دیگر گذشتن از آنها چندان کار راحتی نخواهد بود.
آی پیج (iPage) یک سیستم هاستینگ اینترنتی است که به کاربران اجازه میدهد در 30 روز اول سرویس خود را لغو کنند.
یک مشوق برای ثبتنام ایجاد کنید!
مهم نیست که عضویت شما رایگان یا پولی است، در هر صورت ارائه دادن یک نوع مشوق برای ثبتنام میتواند تأثیر بسیار زیادی بروی نرخ تبدیل شما داشته باشد. مثلاً میتوانید یک کتاب الکترونیکی رایگان به کاربران ارائه دهید یا خدمات رایگانی را برای آنها در نظر بگیرید. یک مشاوره تلفنی یا اینترنتی رایگان چطور است؟ مردم دوست دارند چیزهای رایگان دریافت کنند. این موضوع باعث میشود احساس کنند که چیز بیشتری بدست آوردهاند.
تا به حال به آن هدایایی دقت کردهاید که فروشگاهها به رایگان همراه محصول ارسال میکنند؟ این باعث میشود چیزی که گرانقیمت به نظر میرسد، تبدیل به یک پیشنهاد ویژه شود. شما نیز میتوانید همینکار را به ارائه یک مشوق خوب انجام دهید.
همچنین اگر که یک محصول یا سرویس جدید را ارائه میدهد، بد نیست که به کسانی که اوایل ثبت نام میکنند یک پیشنهاد ویژه بدهید. این یک راه ساده است برای آنکه در ابتدای کار، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنید. البته فراموش نکنید که به کاربران اطلاع دهید این پیشنهاد فقط برای کسانی است که ظرف یک مدت مشخص یا زودتر از بقیه ثبتنام میکنند. حتی یک نشان “کاربران بنیانگذار” یا … هم کافی است برای آنکه مخاطب تمایل بیشتری به ثبتنام داشته باشد.
هدف شما باید یک فرآیند عضویت تکمرحلهای و سریع باشد!
هر چه جاده کوتاهتر باشد، مسافر بیشتر خواهد بود. این موضوع حداقل در مورد فرآیند عضویت صدق میکند. هر چقدر که مراحل کمتری برای ثبتنام لازم باشد، شانس اینکه کاربر با موفقیت مانع دردسرآفرین ثبتنام را پشت سر بگذارد بیشتر است.
در شرایط ایدهآل، ثبتنام باید تنها در یک مرحله به پایان برسد. یعنی درست همانطور که تامبلر (tumblr) این فرآیند را پیادهسازی کرده است. اما اگر این موضوع ممکن نیست، باید سعی کنید ثبتنام را در کمترین مراحل ممکن میسر سازید. همچنین فراموش نکنید که از همان ابتدا مشخص کنید که کاربر باید چه چیزی را توقع داشته باشد. برای مثال به او بگویید که اکنون در مرحله اول از یک فرآیند دو مرحلهای است.
انتظارات مخاطب را از همان ابتدا شکل دهید!
حتماً تا به حال در شهربازی مجبور شدهاید پشت صفهای انتظار طولانی بایستید. آیا به این موضوع دقت کردهاید که هیچوقت تابلویی وجود ندارد که به شما بگوید حدوداً چقدر باید منتظر بمانید؟ چرا چنین چیزی وجود ندارد؟ ساده است! گفتن اینکه قرار است سه ساعت در یک صف انتظار برزخی بایستید، آن هم برای اینکه فقط چند دقیقه از یک اسباببازی لذت ببرید، چندان ایدهٔ جالبی به نظر نمیرسد. اما این تمام ماجرا نیست و یک مساله دیگر هم باید در نظر داشت. انسانها از ناشناخته میترسند. پس گفتن اینکه یک فرآیند چقدر زمان میبرد در نهایت باعث میشود که آنها بدانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند و با آگاهی وارد آن شوند.
بنابراین بهتر است که از همان ابتدا به مخاطبان بگویید که فرآیند ثبتنام دارای چند مرحله است، چقدر زمان خواهد برد و چه اطلاعاتی مورد نیاز است. کمک کنید تا ترس آنها از بین برود. سرویس میلچیمپ (MailChimp) یک نمونه خوب از این موضوع را به نمایش میگذارد. این یک سرویس بازاریابی ایمیلی است که از همان ابتدا به بازدیدکنندگان خود اطلاع میدهد که ثبتنام تنها حدود 30 ثانیه از زمان آنها را خواهد گرفت و البته، هیچ نیازی هم به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی نیست. بدین ترتیب کاربر میتواند با خیالی آسوده بروی دکمهٔ ثبتنام کلیک نماید.
تاکید کنید که چه تعداد کاربر تاکنون ثبتنام کردهاند!
یک راه عالی برای آنکه به مخاطبان انگیزه بدهید و آنها را به ثبتنام ترغیب کنید، مشخص کردن تعداد آدمهایی است که پیش از این به عضویت شما در آمدهاند. به خصوص اگر بحث بر سر یک رقم بزرگ باشد. چرا؟ چون ما به ذات موجوداتی قبیلهای هستیم و وقتی دیگران کاری را انجام میدهند بدان بیشتر علاقهمند میشویم. پس نشان دادن اینکه چه تعداد تا این لحظه ثبتنام کردهاند و حتی اعلام اینکه ثبتنامهای مورد بحث چقدر تازه بودهاند میتواند یک تأثیر بسیار مثبت بروی نرخ عضویت شما داشته باشد.
اینویژن (inVision) یک محیط کاری برای ایجاد نمونه و همکاری است که به خوبی از پس اینکار بر آمده است و برای مخاطب اعلام میکند که تا این لحظه بیش از 1 میلیون کاربر برای استفاده از این ابزار ثبتنام کردهاند.
درخواست کمترین اطلاعات ممکن را در فرآیند عضویت داشته باشید!
به راحتی میتوان فهمید که فرآیند ثبتنام یک شرکت تحتتاثیر بخش بازاریابی آن بوده است یا خیر. بازاریابان معمولاً اصرار دارند که اطلاعات بسیار زیادی را از کاربران دریافت کنند و ادعا میکنند که این اطلاعات همچون طلا ارزش دارند. اما باید توجه داشته باشید که هر چند گرفتن اطلاعات زیاد میتواند بخش بازاریابی را خوشحال کند، اما باعث میشود که نرخ تبدیل شما به شدت کاهش یابد.
پس به جای آنکه از همان ابتدا درخواست اطلاعات بسیار زیادی را از کاربر بکنید، بهتر است کمترین اطلاعات ممکن را بخواهید (عموماً این اطلاعات شامل ایمیل و رمز عبور است) و سپس برای راهاندازی کامل حساب درخواست اطلاعات بیشتری را بکنید. حتی میتوانید همچون اسلک (Slack) تنها یک آدرس ایمیل از مخاطبان خود بدهید و سپس بعد از تائید ایمیل از آنها بخواهید اطلاعات دیگر از جمله رمز عبور را وارد نمایند.
از کاربر نخواهید اطلاعات یکسانی را دو مرتبه وارد نماید!
تصور کنید که این دیالوگ را با یک آشنای جدید داشته باشید:
سلام، اسم من محمد است.
از دیدنت خوشحالم محمد، اسمت چی بود؟
محمد، اسم من محمده، خودت همین الان اسم من رو گفتی!
مسخره نیست؟ پس چرا هنگام ثبتنام باید این موضوع اتفاق بیافتد؟ مثلاً از کاربر بخواهیم دو بار ایمیل یا حتی رمز عبور خود را وارد نماید؟
پس به جای آنکه از کاربر بخواهید اطلاعات را چند بار وارد کند، بهتر است به همان یک بار اکتفا کنید. میپرسید که با اینکار ممکن نیست کاربران اطلاعات را به اشتباه وارد کنند؟ چطور میتوان ایمیل و رمز عبور کاربر را چک کرد؟ در صورتی که تصمیم گرفتید تنها یک بار رمز عبور کاربر را دریافت کنید، میتوانید یک گزینه در اختیار او بگذارید تا بتواند رمز عبور برایش نمایش داده شود و بتواند آن را بررسی کند. به علاوه همیشه این امکان برای او وجود دارد تا رمز عبور خود را از طریق ایمیل تغییر دهد. آدرس ایمیل هم که معمولاً باید توسط کاربر تائید شود.
در فرآیند عضویت اجازهٔ ورود با یک حساب کاربری خارجی را به مخاطب بدهید!
یک روش عالی برای ساده کردن فرآیند ثبتنام این است که به مخاطبان اجازه دهید از طریق سایر حسابهای خود در گوگل، توئیتر، لینکدین و … وارد سایت شما بشنوند. بدین ترتیب مخاطبان به راحتی میتوانند در سایت شما ثبتنام کنند و وارد آن شوند.
اوکادو (Ocado) یک سوپرمارکت آنلاین است که به مخاطبان اجازه میدهد با استفاده از اطلاعات خود ثبت نام کنند یا از یک حساب پی پال یا فیسبوک استفاده نمایند.
به کاربر اطمینان بدهید که اطلاعاتش امن است!
اعتماد یک فاکتور تعیین کننده در ثبتنام کاربران است. همیشه این سؤال در ذهن مخاطب وجود دارد که آیا میتواند به یک شرکت اعتماد کند و اطلاعات خود را در اختیار آنها بگذار یا نه. کلاهبرداریهای بسیار زیاد هم به این موضوع بیشتر دامن زده است. پس خوب است که در حین فرآیند ثبتنام به کاربران اطمینان بدهید که اطلاعات آنها در امان است و جای هیچ، گونه نگرانی نیست. به آنها بگوئید که اطلاعاتشان به چه طریقی مورد استفاده قرار میگیرد و با چه کسانی به اشتراک گذاشته خواهد شد.
سوروی مانکی (SurveryMonkey) یک ابزار آماری آنلاین است که این موضوع را در فرآیند ثبتنام خود لحاظ کرده و در حین آن به کاربران اطمینان میدهد که در صورت ورود با حساب فیسبوک یا گوگل، اطلاعات آنها کاملاً محرمانه باقی میماند.
در فرآیند عضویت کاربر را مجبور نکنید گزینهٔ پذیرفتن شرایط و قوانین را تیک بزند!
ما همه عاشق شرایط و قوانین هستیم. موافق نیستید؟ یکی از تفریحات شخص من این است که 46 صفحه قوانین شرکت اپل را (بیش از 20 هزار کلمه) بارها و بارها بخوانم. به خصوص وقتی که میخواهم بخوابم. در حقیقت از وقتی که با این قوانین آشنا شدم دیگر نیازی به شمردن گوسفند نیست.
متاسفانه با وجود [عدم] جذابیّت انکارناپذیر شرایط و قوانین، وجود آنها یک امر حیاتی است. ولی همچنان میتوان از گذاشتن گزینهٔ “شرایط را خوانده و با آنها موافق هستم” (که دروغ بسیار بزرگی هم هست چون تعداد معدودی آدم در جهان هستند که واقعآً شرایط را مطالعه میکنند از جمله کسی که آنها را مینویسد)، بهتر است فقط اعلام کنید که ثبتنام به معنی موافقت با شرایط وبسایت است. وبسایت پینترست (Pinterest) یک نمومه خوب از این موضوع است. در زیر دکمهٔ ثبتنام این وبسایت اعلام شده است که ساخت حساب به معنی موافقت با قوانین، شرایط و استفاده این وبسایت از کوکی شماست.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.