بیشتر صاحبان وب سایتها و وبلاگها رویای قرار گرفتن در رتبه یک گوگل برای کلمات کلیدی خاصشان را در سر میپرورانند و به دنبال افزایش ورودی گوگل با تولید محتوا هستند. اما اکثر آنها پس از مدتی تلاش خود را متوقف میکنند، زیرا از تقلا برای به دست آوردن بک لینک از طریق تکنیکهای مختلف خسته شدهاند. البته شکی نیست که لینک بیلدینگ هنوز هم یکی از مهمترین فاکتورهای رنک گوگل محسوب میشود، اما این موضوع بدین معنی نیست که بخواهید مدام به دنبال بک لینک برای سایت خود باشید.
ما هم در این مقاله قصد نداریم در مورد روشهای تأیید شده لینک سازی (بدون جریمه شدن توسط گوگل) همچون لینک بیلدینگ مقیاسی یا لینکهای سرمقالهای (Editorial Link) صحبت کنیم (برای خواندن در مورد لینک سازی به سراغ برچسب لینک بیلدینگ ما بروید و مطالب آن بخش از جمله سری مقالات آموزش کامل لینک بیلدینگ را بخوانید). هدف ما در این مطلب این است که شما را با روشها و راهکارهای پژوهش و نوشتن مقالات آشنا کنیم که میتوانند در طولانیمدت تأثیر شگرفی در افزایش ورودی گوگل سایت شما داشته باشند و حتی رتبههای بالایی در گوگل را از آن شما کنند.
البته همانطور که گفتیم برای بکارگیری این روشها شما هیچ نیازی به پیمودن فرآیند لینک بیلدینگ و پیچیدگیهای آن نخواهید داشت. حالا حتماً از خودتان میپرسید مگر میتوان بدون لینک بیلدینگ هدفمند هم به رتبههای بالایی در نتایج گوگل دست یافت؟ بله، بدون شک چنین چیزی ممکن است!
افزایش ورودی گوگل فقط به لینک سازی مربوط نمیشود!
پیش از هر کاری باید بنیان و اساس قدرتمندی برای سایت یا وبلاگ خود ایجاد کنید. اگر سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکند، میتوانید از صدها پلاگین و افزونه موجود به صورت رایگان استفاده کنید و از مزایای آنها بهرهمند شوید. (البته برخی از این افزونهها به صورت رایگان در دسترس افراد قرار نمیگیرند و برای تهیه آن باید هزینهای پرداخت شود).
لطفاً این را فراموش نکنید که به دست آوردن ترافیک گوگل زیاد به معنای داشتن لینکهای زیاد نیست، بلکه نتیجه داشتن یک محتوای با کیفیت و ارزشمند است. اگر محتوای شما کیفیت پایینی داشته باشد شانس به دست آوردن رتبههای بالا در نتایج جستجوی گوگل بسیار پایین خواهد بود.
خب، اکنون کمی بیشتر درباره ارزش محتوا میدانید. اما قبل از اینکه بخواهید از استراتژیهای موجود در این مقاله استفاده کنید، باید مراحل زیر را به دقت دنبال نمایید.
بهینه سازی ریچ اسنیپت ها جهت افزایش ورودی گوگل
موتورهای جستجوگر به شما این امکان را میدهند که اطلاعات مرتبط و اصلی در مورد سایت خود را مشخص نمایید. این موضوع بسیار مهم است، به خصوص بعد از دوره الگوریتم هامینگ برد که در آن گوگل تمامی تلاش خود را برای درک موضوع وب سایت شما انجام داد.
ریچ اسنیپت ها، کدهای نشانه گذاری شدهٔ کوچکی برای صفحات شما هستند که به عنوان متن در زیر عنوان لینک در نتایج موتورهای جستجوگر ظاهر میشوند. آنها ظاهری شبیه زیر خواهند داشت:
زمانی که گوگل محتوای موجود در صفحات شما را به خوبی درک کرد و موضوع سایت شما را فهمید، یک ریچ اسنیپت برای صفحهٔ شما ایجاد میکند (متنی دقیق، با جزییات کامل که به کاربران نهایی کمک میکند آن چیزی را که جستجو کردهاند را راحتتر پیدا کنند). سایت MOZ بیان کرده است که ریچ اسنیپت ها به گونهای طراحی شدهاند تا در درک بهتر موضوع صفحه به کاربران کمک کنند.
به خاطر داشته باشید که هدف شما در نهایت افزایش نرخ کلیک است و این موضوع در رتبه گوگل شما هم تأثیر دارد. پس شما باید هر کاری که میتوانید انجام دهید تا مخاطبانتان بر روی سایت شما کلیک کنند. ریچ اسنیپت ها در این زمینه به شما کمک میکنند. گوگل از ریچ اسنپیت ها برای محتواهای زیر پشتیبانی میکند:
- نقد و بررسیها
- موسیقی
- دستور العمل ها
- محصولات
- افراد
- کسب وکارها و سازمانها
نکته: شما باید به صورت مداوم محتوا و مطالبی را تولید کنید که با کوئری های جستجوی کاربران همسان و همتراز باشد. به زبان ساده، محتوای شما باید با اهداف و جستجوهایی که توسط کاربران انجام میشود مرتبط باشد. بیشتر اوقات، گوگل ریچ اسنیپت هایی را بر اساس محتوای موجود در سایت شما ایجاد میکند. پس اگر محتوای خوب و با کیفیتی ایجاد شود، گوگل میتواند کار خود را به درستی انجام دهد.
جلوگیری از بروز پوگو استیکینگ (بازگشت به نتایج جستجو)
اولین و مهمترین فاکتور رتبه بندی در نتایج اول گوگل، رضایت کاربران است. اگر میخواهید ترافیک سایت خود را بدون لینک بیلدینگ افزایش دهید، باید اثر پوگو استیکینگ (pogo – sticking) را به حداقل برسانید. اما منظور از این واژه دقیقاً چیست؟ خب، زمانی که کاربر از طریق موتورهای جستجوگر وارد سایت میشود و بدون بازدید از سایت شما به نتایج جستجو بر میگردد، Pogosticking یا بازگشت به نتایج موتور جستجوگر اتفاق افتاده است. بر اساس یافتههای سایت Foster Web Marketing، گوگل از پوگو استیکینگ، بیشتر از نرخ پرش یا بانس ریت بالا متنفر است.
بگذارید سادهتر موضوع را به شما توضیح بدهیم: آیا تابه حال برایتان پیش آمده است که به دنبال موضوع خاصی در گوگل باشید، بر روی 10 نتیجه اول کلیک کنید و از نتایج نمایش داده شده ناراضی باشید؟ در این شرایط چه کار میکنید؟ به سرعت دکمه بازگشت را فشار میدهید تا به نتایج جستجو بر میگردید و بر روی لینک سایت دیگری کلیک خواهید کرد. این همان Pogo-sticking است که در آن کاربر از یک نتیجه به نتیجه دیگر میرود، زیرا نیازش برطرف نمیشود.
نکته در مورد افزایش ورودی گوگل
باید به این نکته توجه داشته باشید که Pogo-sticking با بانس ریت (یا نرخ پرش) متفاوت است. نرخ پرش مربوط به آمار داخلی وبسایت است و زمانی رخ میدهد که سایت شما توسط کاربر باز میشود، اما این بازدیدکنندگان از سایر صفحات سایت شما بازدید نمیکنند. دیگر مهم نیست که این کاربر از چه طریقی سایت شما را پیدا کرده است. (شما در یکی از مطالب دیگر وبلاگ نوین میتوانید بیشتر در مورد معنای بانس ریت (Bounce Rate) و اهمیت آن بخوانید.) اما Pogo-sticking زمانی رخ میدهد که کاربر از طریق موتورهای جستجو وبسایت شما را پیدا میکند، اما به سرعت سایت شما را ترک میکند و دوباره به نتایج جستجوی خود باز میگردد. در نتیجه موتور جستجو متوجه میشود که سایت شما نیاز کاربر را برآورده نکرده است. حال این موضوع میتواند به خاطر تجربه کاربری، طراحی یا متون موجود در سایت شما باشد.
آقای سایروس شپارد پدیده Pogo-sticking را این چنین توضیح میدهد:
به طور خلاصه، Pogo-sticking زمانی رخ میدهد که یک سایت یا صفحه خاص در نتایج برتر گوگل نمایش داده شود، اما نتواند نیاز کاربر جستجو را به درستی برطرف کند.
وقتی پوگو استیکینگ اتفاق میافتد، گوگل این موضوع را به معنی نامناسب بودن محتوای شما برای جستجوی انجام شده میشناسد. دلیل این امر نیز بسیار واضح است: وقتی که کاربران مختلفی از محتوای صفحه شما بازدید میکنند، اما زمانی را صرف مطالعهٔ محتوای شما نمیکنند، واضح است که محتوای شما قادر به راضی نگه داشتن این کاربران و بازدید کنندگان نیست. در نتیجه، وب سایت شما به تدریج رتبه و ورودی جستجوی خود را از دست میدهد.
رضایت کاربران باعث افزایش ورودی گوگل
زمانی که رضایت کاربران خود را جلب میکنید، به تدریج تعداد کاربرانی که سایت شما را ترک میکنند، کاهش پیدا خواهد کرد. برای این منظور شما باید محتوای مناسب برای بازدیدکننده خود تولید کنید تا او دلیلی برای ترک وبسایت شما نداشته باشد. در این مقاله، با روشهایی آشنا خواهید شد که به شما کمک میکند از طریق ایجاد محتوای با کیفیت، از پوگو استیکینگ یا همان Pogo-sticking سایت خود بکاهید. به این ترتیب گوگل شما را به عنوان یک منبع بسیار با کیفیت خواهد شناخت و مدام شما را در نتایج جستجو بالاتر و بالاتر خواهد برد. و دیگر احتیاجی نیست که برای به دست آوردن افزایش ورودی گوگل، تنها بر روی ساخت بک لینکهای متعدد تمرکز کنید و در نهایت هم به سرعت از رتبه خود سقوط کنید.
افزایش ورودی گوگل و ترافیک سایت بدون لینک بیلدینگ
خوب حالا که با تأثیر ریچ اسنیپت ها بر روی رتبه بندی موتورهای جستجوگر و ترافیک حاصل از آن آشنا شدیم، میتوانیم با تسلط هر چه بیشتر، از چهار روش تأیید شده برای افزایش ترافیک سایت بدون نیاز به لینک سازی استفاده کنیم. هر کدام از این استراتژیها، زمانی که به درستی در سایت شما مورد استفاده قرار بگیرد، میتواند ترافیک زیادی را از طریق موتورهای جستجوگر به وبسایتتان روانه سازد.
اخبار و رویدادهای مربوط را در اولین فرصت منتشر کنید.
آیا میتوانید به سرعت (و زودتر از سایر رقبا) در مورد آخرین اخبار حوزهٔ تخصصی خود مطلب بنویسید؟ اگر چنین است، شما میتوانید از این توانایی برای بهبود رتبه گوگل خود و در نتیجه افزایش ورودی گوگل و ترافیک جستجوی خود استفاده کنید.
استیون لِوی یک متخصص بازاریابی دیجیتال است که در کتاب خود توضیح میدهد چگونه مهندسان گوگل، رضایت کاربران خود را با درک و آنالیز دادههای حاصل از نحوه رفتار آنها مورد بررسی قرار میدهد. یکی از معیارهای گوگل در این زمینه، کلیکهای طولانی است. کلیکهای طولانی زمانی رخ میدهد که یک کاربر از طریق نتایج موجود در موتور جستجو بر روی آدرس سایت شما کلیک میکند و دوباره به صفحه نتایج بر نمیگردد.
یکی از روشهایی که کمک میکند صاحبان یک سایت از برنگشتن بازدیدکنندگان به نتایج جستجو مطمئن شوند، این است که به طور مداوم اخبار و مطالب خود را بروزرسانی کنند. اینکار نه تنها به طور مستقیم در رنکینگ گوگل تأثیر دارد و جلوی پوگو استیکینگ را میگیرد، بلکه این شانس را به وجود میآورد که دیگر سایتهای معتبر در زمینهٔ کاری شما، این مطلب را با ذکر منبع منتشر نمایند (البته ممکن است برخی از سایتهای نامعتبر و بیاخلاق هم مطلب شما را بدزدند. اما این هم در طولانیمدت به معنی اعتبار بیشتر شماست). پس شما از طریق بروزرسانی مداوم میتوانید به طور غیر مستقیم بک لینک بسازید.
به عنوان مثال
زمانی که به دنبال لینک بیلدینگ با توجه به معیارهای گوگل و تغییرات الگوریتمی و کوئری های مرتبط با گوگل هستید، چه سایتهایی در نتایج به شما نشان خواهند داد؟ بله درست حدس زدید: آن سایتهایی که به صورت مداوم بروزرسانی دارند و مطالب جدیدی در این زمینه منتشر میکنند. (که خوشبختانه یکی از آنها خود ما هستیم.)
درست است که سایتهای اول جستجو معمولاً دامنههای معتبر و قدیمی دارند و امتیاز آنها نزد گوگل بالاست، اما مهمترین دلیلی که این سایتها در نتایج اول گوگل قرار دارند این است که اخبار جدید و فوری حوزه سئو را پوشش میدهند. این سایتها معمولاً آخرین به روزرسانی های موجود در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ را منتشر میکنند. آنها بیشتر اوقات کنفرانسهای مرتبط با سئو و کارگاههای آموزشی را برگزار میکنند. از آنجایی که 48% از جستجوها منجر به کلیک طبیعی میشود، پس شما باید با آخرین اطلاعات و اخبار حوزه خود به روز باشید و به طور مداوم در مورد آنها مطالبی منتشر کنید. در این صورت قادر خواهید بود در نتایج اول گوگل باشید و اطلاعات مرتبطی در اختیار کاربران خود قرار دهید.
وبلاگهایی که مرتبط با فناوری هستند به راحتی میتوانند از این گزینه به نفع افزایش ورودی گوگل استفاده کنند. به عنوان مثال سایت TechCrunch در صفحه اصلی خود بخشی را برای اخبار اختصاص داده است. این بخش همان جایی است که بیشتر افراد برای آشنایی با اخبار جدید به آن مراجعه میکنند.
به خاطر داشته باشید، زمانی که به سرعت محتوای با ارزش و مفید در مورد اخبار تولید میکنید، کاربران به طور طبیعی به شما لینک خواهند داد. خب، حالا سؤال اینجاست که از کجا میتوان اخبار جدید حوزه تخصصی خود را پیدا کرد؟
گوش به زنگ باشید
اگر بازاریاب دیجیتال، وبلاگ نویس یا تولید کننده محتوا هستید باید همیشه گوش به زنگ باشید. در حوزه تخصصی خود به دنبال اتفاقات جدید باشید و در مورد آن مطلب بنویسید. مطلبی که بتواند سروصدای زیادی بر پا کند.
حتی اگر این اخبار نتواند در میان افراد به خوبی توسعه یابد، باز هم میتوانید از یک مقاله خوب به نفع خود استفاده کنید و از این طریق به کاربران خود کمک کنید تا به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند. خوانندگان، تولید کنندگان محتوایی را که به طور مداوم مقالات مفیدی ارائه میدهد و در مورد رویدادهای فعلی مطلبی منتشر میکنند را به عنوان یک فرد حرفهای خواهند شناخت.
همانطور که می دانید هزاران موضوع جدید در حوزه اخبار وجود دارد که میتوانید هم اکنون آنها را پوشش دهید. برای مثال هم اکنون که شما در حال مطالعهٔ این مقاله هستید، این دو موضوع سر تیتر اخبار سایت Search Engine Land است.
هر کدام از این موضوعات میتواند محتوای خوبی برای کاربر فراهم کند البته اگر تحقیقات خوبی بر روی آن انجام شود. اگر هنوز هم قانع نشدهاید که به روزرسانی اخبار میتواند استراتژی مفیدی برای شما باشد، باید تجربه برایان دین (مدیر وب سایت Backlinko) که با استفاده از این روش نرخ تبدیل خود را تا 785% افزایش داده است را در نظر بگیرید.
اگر برای اجرای این استراتژی آماده هستید، با سرتیترها کار خود را آغاز کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید که اخبار موجود را به محتوای با ارزش و منحصر به فرد تبدیل کنید که عناوین خوبی دارد. در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که چگونه میتوان یک سرتیتر عالی نوشت.
عنوان اصلی خبر
گوگل محتوای غنی پزشکی را به قاب دانش (Knowledge Graph) تبدیل میکند.
عناوین جذابی که میتواند باعث کلیک کاربران بر روی خبر شود:
- 10 مورد از مهمترین چیزهایی که باید در مورد محتوای پزشکی گوگل بدانید.
- چه چیزهایی باید در مورد محتوای پزشکی گوگل در قاب دانش بدانید؟
- چگونه محتوای پزشکی گوگل در قاب دانش میتواند رتبه بندی شما را بهبود ببخشد؟
ایدههای عملی در مورد مقالات را تشخیص دهید
شما میتوانید ایدههای جدید برای به روزرسانی اخبار را در وبلاگها، مجلات، بخش دیدگاههای سایت و پادکستها پیدا کنید. به عنوان مثال نگاهی به جلد مجلاتی بیندازید که در حوزه تخصصی شما کار میکنند. این مراحل را دنبال کنید (به عنوان مثال):
- مرحله اول: به سایت magazines.com بروید. کلمه کلیدی خود را تایپ کنید (مثلاً بازاریابی) و سپس روی آیکون جستجو (Search) کلیک کنید.
- مرحله دوم: نتایج به دست آمده را مطالعه کنید. بر روی جذابترین موارد کلیک کنید.
- مرحله سوم: جلد مجلات را بررسی کنید. سرتیترهای عملی را انتخاب کنید و سپس به توسعه آن فکر کنید. سعی کنید تیتر یا عنوانی را بنویسید که کاربر را به کلیک کردن تشویق کند.
اجازه دهید این موضوع را نیز با مثالی توضیح دهیم:
عنوان اصلی: مدل استارت آپی که برای همه افراد کارساز است.
سرتیترهای تغییر یافته:
- بهترین مدل استارت آپی برای بازاریابان محتوایی که به دنبال سود بیشتر هستند.
- چگونه یک مدل استارت آپی ساده در عرض شش ماه بیش از 5600 مشترک ایجاد کرد؟
از منابع مختلف کمک بگیرید
شما باید اخبار مرتبط را از منابع قابل اعتماد به دست آورید و از آنها برای تولید محتوای با ارزش، عمیق، مفید و قابل کلیک استفاده کنید. اولین مکانی که میتوانید بهترین اخبار حوزه تخصصی خود را پیدا کنید بخش اخبار گوگل است:
مرحله اول: ابتدا به صفحه Google News بروید. کلمه کلیدی (مثلاً Email Marketing) مورد نظر خود را تایپ کنید. بر روی آیکون جستجو کلیک کنید یا کلید Enter را بزنید.
مرحله دوم: اخبار جدید برای آن کلمه کلیدی را بررسی کنید.
همانطور که مشاهده میکنید. گوگل اخبار جدید را ایندکس میکند و سپس آن را در این بخش نمایش میدهد. برخی از اخبار ممکن است اخیراً منتشر شده باشد و برخی نیز در عرض چند دقیقه منتشر میشوند. در اینجا باید هوشیار باشید.
زمانی که اخبار مرتبط با حوزه شما منتشر شد، میتوانید هر کدام از محتواها را بخوانید و بهترین روش را برای بهبود آن به دست آورید. همچنین میتوانید اخبار مشابه را از منابع مختلف جمع آوری کنید و به شکل یک مقاله واحد دربیاورید. به عناوین زیر توجه کنید:
- 13 متخصص بازاریابی ایمیلی که روشهای افزایش ایمیل را بیان میکنند.
- چگونه 5 وبلاگ، 18977 بازدید کننده را در عرض 7 روز و از طریق بازاریابی ایمیلی به دست آوردند؟
نکته: زمانی که در حال جمع آوری منابع هستید، به دنبال صداقت، شفافیت و کامل بودن محتوا باشید. هدف این است که با استفاده از نتایج و کاوش در آنها بتوانید مقالهٔ مختص به خود را بنویسید.
همچنین باید در مقاله خود به اخبار اصلی لینک دهید. هرگز سعی نکنید محتوای جمع آوری شده را تنها برای خود نشان دهید. این گزینه بسیار مهم است. به تلاشهای دیگران نیز احترام بگذارید. سایت دیگری که میتوانید در آن موضوعات خوبی برای نوشتن پیدا کنید سایت alltop.com است.
اینفوگرافیک های ویروسی ایجاد کنید
اینفوگرافیک یکی از 15 نوع محتوایی است که میتواند ترافیک زیادی تولید کند. به اشتراک گذاری منظم اینفوگرافیک های جالب با طراحی خوب، میتواند ترافیک حاصل از جستجو را به سطح بعدی منتقل کند. شما میتوانید از اینفوگرافیک ها برای به دست آوردن ترافیکهای طبیعی و بازدید کننده از رسانههای اجتماعی استفاده کنید.
به طور متوسط، هر اینفوگرافیکی که ایجاد میشود قادر است 53000 بازدید کننده معتبر و 800 بک لینک از دامنههای منحصر به فرد ایجاد نماید. اینفوگرافیک ها همچنین میتوانند اشتراکهای خوبی در شبکههای اجتماعی تولید کنند.
اگر اینفوگرافیکی که تولید میکنید با کیفیت و مفید باشند، افراد به شما لینک خواهند داد. حتی در بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز استفاده از تصاویر میتواند تفاوت زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال مطالعات انجام شده نشان میدهد که توییت های حاوی تصاویر، 150 درصد ریتوییت بیشتری دریافت میکنند.
در دنیای بازاریابی اینترنتی، افراد و شرکتها باید با رقبای خود مقابله کنند. اما حقیقت این است که مقالات و تمامی محتواهای متنی، بسیار رقابتیتر از محتواهای مبتنی بر تصویر هستند. به هر حال نوشتن یک مقاله (خوب یا بد) راحتتر از ایجاد تصویر و گرافیک است. هر چقدر بتوانید تولید اینفوگرافیک را سریعتر آغاز کنید بهتر خواهد بود. بیش از 10 دلیل برای ادغام عناصر بصری با برنامههای بازاریابی وجود دارد. یکی از این دلایل این است که محتوای بصری میتواند 93% از تمامی ارتباطات انسانی را به خود اختصاص دهد. همچنین مغز انسان عناصر بصری را 60000 بار سریعتر از متن پردازش میکند.
اگر برای استفاده از اینفوگرافیک در تولید ترافیک طبیعی و رتبه بندی بالا آماده هستید، به دنبال مقالات مفید در این زمینه باشید.
پستهای عمیق با عنوان 10 مورد از بهترینها را بنویسید
پستهایی که در آن موارد مهم و برتر ارائه میشود نزد خوانندگان بسیار محبوب هستند. اینگونه پستها میتواند ترافیک حاصل از موتورهای جستجو را افزایش دهد به خصوص اگر عمیق نوشته شود و برای اثبات گفتهها، از حقایق استفاده کند.
زمانی که تصاویر، فیلمها و اسلایدها را به پست خود اضافه میکنید؛ قادر خواهید بود 40% از مخاطبان را وادار به پاسخگویی بر اساس اهداف خود کنید. زمانی که لیستی از موارد مهم را تهیه میکنید، باید برای هر کدام از آیتمها عددی را فراهم کنید (به خصوص اعداد فرد).
توضیح علمی اعداد فرد
روزنامه گاردین (Guardian) نظر سنجیای را با حضور 44000 شرکت کننده انجام داده است تا تمایل افراد به اعداد فرد و زوج را تشخیص دهد. نتایج این نظر سنجی نشان میدهد که عدد 7 واضح و شفاف است. حتی در کشورهای دیگری همچون چین هم بیشتر افراد معتقدند که اعداد فرد هوشمندانه هستند یا حتی اعدادی آسمانیاند.
این افراد معتقدند خوشبختی در پشت اعداد فرد است. به همین خاطر قبل از نوشتن لیست برترینها، در مورد اعداد فردی که میتواند نظر خواننده را به خود جذب کند فکر کنید. بر اساس یافتههای Harp Social، اعداد فرد بهتر از اعداد زوج عمل میکنند. بنابراین در پست خود از اعداد فرد استفاده کنید تا نتایج بهتری به دست آورید.
جستجو کردن در موضوعات مشابه را فراموش نکنید. شما میتوانید لیست خود را تهیه کنید اما باید مطمئن شوید که مقاله و پست شما استثنایی است و از سایر مقالات متمایز است.
فراتر از کلمات کلیدی جهت افزایش ورودی گوگل فکر کنید
شما میتوانید سئوی خود را به سادگی با طبقه بندی کلمات کلیدی خود بهبود ببخشید تا تمایل و طرز فکر کاربران را درک کنید.
بله، کلمات کلیدی هنوز هم به سئو سایت مرتبط است اما شما باید پا را فراتر از آن بگذارید زیرا الگوریتم هامینگ برد گوگل میتواند به آسانی مرتبط بودن و اعتبار یک صفحه از سایت را تشخیص دهد. به خاطر داشته باشید هر بهبودی که گوگل در الگوریتمهای خود ایجاد میکند به کاربران کمک میکند چیزی که به دنبالش هستند را راحتتر پیدا کنند.
قصد کلمات کلیدی یا قصد کاربران یکی از 4 ستون اصلی در پژوهش کلمات کلیدی مؤثر است.
اینکه کاربر برای چه منظوری از کلمات کلیدی برای افزایش ورودی گوگل استفاده میکند بسیار مهم است. بر اساس یافتههای سایت Search Engine Land، کاربر اساساً به دنبال انجام کاری است، کاربر دوست دارد در مورد موضوعی اطلاعاتی به دست آورد یا به جایی برود و یا کاری انجام دهد (یا هر سه مورد).
اگر محصول یا خدماتی را به فروش میرسانید، به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی با پیشوند یا پسوند “خرید”، بیشترین جستجوها را در میان کاربران داشته است.
هنگامی که در نوشتن متن خود علاوه بر کلمات کلیدی قصد کاربر در مورد این کلمات را مد نظر قرار میدهید، نتایج بهتری دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال زمانی که جستجویی برای برنامههای کاهش وزن انجام میدهید، گوگل از فاکتورهای رتبه بندی بسیاری برای یافتن محتوای مرتبط، عمیق و مفید استفاده میکند.
باید بدانید که
زمانی که برای کلمات کلیدی مد نظر خود محتوایی تولید میکنید، میتوانید آن را به صورت لیست برترینها در بیاورید. به عنوان مثال ” نقد و بررسی دستگاههای کتابخوان آمازون”:
سه مورد از بهترین نظرات و بررسیهای کاربران دستگاههای کتابخوان آمازون
بهترین بررسیهای انجام شده در مورد کتابخوان الکترونیکی آمازون
در این صورت کاربران قادر خواهند بود تفاوت موجود بین دستگاههای کتابخوان را درک کنند و خرید هوشمندانهای داشته باشند. مثلاً جستجوی “کتابخوان آمازون کیندل Paperwhite”، جستجوی بسیار جزئیتر و تخصصیتری است. مطمئناً فردی که این عبارت را جستجو میکند، تنوع محصولات کتابخوان را میداند و محصول خود را انتخاب کرده است. عناوین مطلب شما ممکن است شبیه عناوین زیر باشد:
بررسی کتابخوان آمازون کیندل Paperwhite: پنج قابلیت قابل توجه
چگونه یک کتابخوان آمازون کیندل پیپروایت بخریم؟ بررسیها و رتبه بندیها
از کجا میتوان یک کتابخوان آمازون کیندل پیپروایت تهیه کرد؟ بررسیها و تخفیفها
در محتوای خود از اسلایدشیرهای مرتبط برای افزایش ورودی گوگل استفاده کنید
همانطور که می دانید سایت SlideShare.net غول بازاریابی محتوا محسوب میشود. این سایت یکی از محبوبترین و قابل اعتماد ترین سایتهایی است که در اینترنت وجود دارد. سایت اسلایدشیر از قدرت یوتیوب و PowerPoint برای ارزش بخشیدن به محتوای شما استفاده میکند.
علی رغم به رورزسانی الگوریتم گوگل، اسلایدشیر هنوز هم به قدرت خود باقی است و رشد تأثیر آن همچنان ادامه دارد. اگر بتوانید از این اسلایدها در محتوای خود استفاده کنید، شما میتوانید با استفاده از اسلایدشیرها ترافیک بسیار خوبی از موتورهای جستجوگر به دست خواهید آورد.
از آنجایی که مغز انسان اطلاعات بصری را 60000 بار سریعتر از متن ساده پردازش میکند، شما میتوانید با استفاده از اسلایدهای با کیفیت کاربران را تحت تأثیر قرار دهید. یکی از سایتهایی که از این گزینه به خوبی استفاده کرده، سایت Traffic Generation Cafe است. “آنا هافمن” مدیر این وب سایت به خوبی میداند که چگونه باید از عناصر چند رسانهای برای افزایش ارزش پستهای خود و نیز به دست آوردن افزایش ورودی گوگل استفاده کند.
او پس از ایجاد نه اسلایدشیر و قرار دادن آن در پستهای وبلاگ خود به نتایج جالبی دست یافته است:
- افزایش بازدید کننده از 0 به 243000 بازدید کننده در عرض 30 روز
- اختصاص دادن صفحه اول گوگل به سایت خود
- به دست آوردن 14000 کلیک برای وبلاگ
- به دست آوردن بیش از 400 طرفدار در فیس بوک
شما میتوانید برای مقاصد مختلف از اسلایدشیر استفاده کنید:
- به دست آوردن ترافیک هدفمند
- بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر
- ساخت لیست ایمیل
- بهبود روند برندسازی
- رشد شبکه آنلاین خود
خوب حالا تصور کنید تمامی مزایای گفته شده در یک محتوا کنار یکدیگر جمع شود. با قرار دادن این اسلایدها در داخل محتوا، از دیگر رقبای خود متمایز خواهید بود. گوگل نیز به خاطر تلاشهای زیادی که انجام دادهاید به شما پاداش میدهد.
برای قرار دادن اسلایدها در محتوای خود این مراحل را دنبال کنید:
- مرحله اول: ابتدا به سایت SlideShare بروید. کلمه کلیدی خود را وارد کنید تا با فایلهای مرتبط اشنا شوید.
- مرحله دوم: فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی آن کلیک نمایید. محتوای آن را به دقت بخوانید.
- مرحله سوم: کد مخصوص را کپی کنید و در پست خود Paste کنید.
به سایتهای معتبر لینک دهید
اهمیت این موضوع به سادگی قابل بیان نیست. با استفاده از بک لینکهای معتبر و قوی امکان به دست آوردن ترافیک تا 214 درصد افزایش پیدا میکند.
شما میتوانید به سایتهای معتبر لینک دهید، ترافیک زیادی برایشان ارسال کنید و در مقابل ترافیک طبیعی خود را بهبود ببخشید. باید بدانید که لینک دادن به سایتهای معتبر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، وضعیت برند شما را بهبود میبخشد.
فراموش نکنید که سایت شما برای چه چیزی طراحی شده است. هدف اصلی و نهایی شما متصل کردن صفحات وب به یکدیگر و نیز کمک به کاربران برای یافتن محتوای مفید است. این نکته دقیقاً دلیل به وجود آمدن گوگل است.
یکی از سایتهای معتبری که برای هر کلمه کلیدی رتبهای دارد، سایت ویکی پدیا است. این سایت به خوبی اهمیت سئوی داخلی همچون لینکهای داخلی و لینک دهی معتبر را درک کرده است. لینک دادن به صفحات داخلی سایت زمانی مؤثر خواهد بود که شروع به لینک دادن به سایتهای معتبر کنید. این دقیقاً همان چیزی که سایت ویکی پدیا را از دیگر سایتها متمایز کرده است و موفقیت زیادی برای این سایت به وجود آورده است.
به طور خلاصه، زمانی که فرآیند لینک دهی به سایتهای معتبر و مرتبط را آغاز میکنید، قادر خواهید بود به طور طبیعی لینکهایی را برای سایت خود به دست آورید. سایر افراد نیز به تدریج به شما لینک میدهند، محتوای شما را به اشتراک میگذارند و حتی آدرس سایت شما را در لیست ایمیل خود منتشر میکنند.
محتوای موجود را برای ساخت لیست به روزرسانی کنید
به روز رسانی محتوای موجود یکی از روشهای معروف در استراتژی محتوا است که به افزایش ورودی گوگل و بهبود رتبه بندی سایت کمک میکند. در این شرایط، معمولاً محتوایی که در سایت وجود دارد به روزرسانی میشود تا استفاده از آن برای کاربران راحتتر و بهتر باشد. “برایان دین” بنیانگذار سایت Backlinko، با این رویکرد توانسته است نرخ تبدیل سایت خود را از 0.54 درصد به 4.82 درصد افزایش دهد.
زمانی که به روزرسانی محتوای خود را آغاز کردید، گوگل نیز به آن توجه میکند زیرا نرخ تعامل با محتوای موجود افزایش پیدا میکند. اگر برای استفاده از این استراتژی آماده هستید.
مراحل زیر را برای افزایش ورودی گوگل دنبال کنید:
مرحله اول: در گوگل به دنبال موضوعات و ایدههای قدیمی باشید که میتوانید آن را بهبود ببخشید. در سایت گوگل کلمه کلیدی مورد نظر خود را تایپ کنید و سپس تاریخ را به آن بیفزایید، به عنوان مثال “بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی در سال 2010”.
نتایج به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید. اگر محتوای جالبی پیدا کردید که نیاز به بازنویسی دارد آن را یادداشت کنید. مثلاً در وب سایت Social Media Examiner وجود دارد که 6 سال پیش منتشر شده ولی در آن زمان محبوب بوده است. با وجود تمامی تغییراتی که در حوزه شبکههای اجتماعی و سئو ایجاد شده است میتوانید محتوای موجود را از نو و با توجه به نیازهای امروزی بازنویسی کنید و آن را به روزرسانی نمایید.
مرحله دوم: به دنبال اطلاعاتی باشید که در حال حاضر به درد بخور است. بعد از اینکه محتوای قدیمی را پیدا کردید، مرحله بعدی انجام تحقیق بر روی اطلاعات آن و مطابقت با نیازهای امروزی است. این اطلاعات در ارتقا و به روزرسانی محتوا به شما کمک خواهد کرد.
به عنوان مثال در گذشته قرار گرفتن در 10 رتبه برتر گوگل کار سختی نبود، تنها کافی بود بر روی چند کلمه کلیدی مانور میدادیم. این دقیقاً تفاوت سئو در گذشته و الان است. تفاوتی که روز به روز در حال افزایش است.
توجه داشته باشید که
اگر میخواهید مقالهای دربارهٔ “تحقیق دربارهٔ کلمات کلیدی” انجام دهید، بهتر است بدانید آخرین به روزرسانی الگوریتم گوگل در چه زمانی بوده است و به روز رسانی بعدی در چه تاریخی صورت میگیرد. نزدیک به 69% از سئوی مدرن دربارهٔ نرخ تبدیل کاربر به مشتری است.
مثال 1: برای اینکه بتوانید آخرین اطلاعات را در مورد موضوع خود به دست آورید، از گوگل استفاده کنید. ابتدا کلمه کلیدی مد نظر خود را تایپ کنید و سال و ماه آن را در انتها به آن اضافه کنید. مثلاً عبارت گوگل پاندا دسامبر 2014 را تایپ کنید.
مثال 2: روش مؤثر دیگر برای به دست آوردن آخرین اطلاعات در مورد موضوعات حوزه تخصصی شما، استفاده از سایت آمازون است. باید بدانید نویسندگان در چند سال اخیر چه مطالبی در مورد موضوع شما منتشر کردهاند.
خوب فرض کنید میخواهید مقالهای در مورد اتوماسیون بازاریابی بنویسید. مطمئناً دوست دارید محتوای شما مانند یک ویروس در همه جا منتشر شود، ترافیک زیادی وارد سایت کند و رتبه سایت شما را بهبود ببخشد.
برای اینکار به سایت آمازون بروید و موضوع خود را به همراه 2015 تایپ کنید. موتور جستجوی آمازون هزاران کتاب در مورد موضوع انتخابی شما پیشنهاد میکند.
حالا بر روی کتاب مورد نظر کلیک کنید. هدف شما مطالعه فهرست کتاب و مقدمه آن است. اینکار نیاز به صرف هزینه ندارد.
در مرحله بعدی باید از محتوای موجود ایده بگیرید. اینکار نیز بسیار ساده است. کافیست نسخه پیش نمایش کتاب را انتخاب کنید.
این روش یکی از بهترین روشها برای نوشتن محتوای عمیق برای افزایش ورودی گوگل است. در مورد طولانی بودن محتوای خود نگران نباشید. سایت serpIQ بیش از 20000 نتیجه جستجوی موتورهای جستجوگر را تجزیه و تحلیل کرده است. این یافتهها نشان میدهد صفحاتی که رتبه بندی خوبی در نتایج گوگل دارند بیشتر از 2000 کلمه محتوا دارند.
همانطور که می دانید
وبلاگ نویسی از بهترین روشها برای افزایش ورودی گوگل است. بر اساس مطالعات سایت HubSpot، وبلاگ نویسی تجاری فعال، 6.9 برابر بازدیدکننده بیشتری نسبت به سایر روشها کسب میکند.
زمانی که به طور مداوم محتوای مفید در وبلاگ یا وبسایت خود منتشر میکنید، افراد نیز آن را به اشتراک خواهند گذاشت و زمانی را برای مطالعه آن صرف خواهند کرد. گوگل نیز زمان بازدید از سایت را به دقت پیگیری میکند.
اگر به استراتژی محتوای خود پایبند باشید، پس از مدتی جایگاه خوبی در رتبه بندی گوگل برای کلمات کلیدی طولانی (دم دراز) پیدا خواهید کرد و این مورد اصلاً به لینک سازی وابسته نیست.
مرحله سوم: سرتیتر و عنوان مناسب انتخاب کنید. زمانی که در حال به روزرسانی و ارتقای محتوا هستید، عناوین جذاب بنویسید. اینکار شما را مطمئن میسازد که کاربران بر روی محتوای شما کلیک میکنند، مقدمه را میخوانند، در صفحه مورد نظر باقی میمانند و در نهایت عضو خبرنامه شما میشوند.
یکی از مهمترین بخشیهایی که به هنگام نوشتن یک محتوا باید مد نظر قرار گیرد، عنوان یا همان تیتر است. یک تحقیق نشان میدهد که 80% افراد در ابتدا عنوان را میخوانند و 20% درصد از افراد در ابتدای کار کل مقاله را مطالعه میکنند.
سایت Upworthy نیز دریافته است که عناوین مناسب و جذاب، 16% ترافیک بیشتری تولید میکند. زمانی که میخواهید عناوین جذاب و مفید بنویسید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:
- عنوان شما باید کمتر از 55 کاراکتر باشد.
- از اعداد نیز در عنوان خود استفاده کنید. اضافه کردن اعداد به عناوین میتواند 36% کلیک بیشتری تولید کند.
- کلمه کلیدی اصلی که میخواهید با آن رتبهای داشته باشید را در عنوان پُست خود ذکر کنید.
- قبل از به کار بردن کلمه کلیدی در عنوان، هدف و نیت آن را درک کنید.
برای مثال
عبارت “از کجا میتوان کیندل فایر را به صورت آنلاین خریداری کرد؟”
تنها یک دلیل برای جستجوی این کلید واژه وجود دارد. افرادی که این عبارت را جستجو میکنند میخواهند یک محصول را به صورت آنلاین خریداری کنند، نه به صورت حضوری.
مثال دیگر، “عبارت کلیدی بررسی دوربینهای ضد آب DSLR” است.
این کاربران نیز به دنبال تفاوتهای موجود در دوربینهای ضد آب DSLR هستند. این دسته از کاربران محصول را در همان لحظه خریداری نمیکنند زیرا انتخاب خود را هنوز قطعی نکردهاند.
- یک عنوان پرمفهوم بهتر از یک عنوان چشم گیر است. به عنوان مثال مقالهای با عنوان “چگونگی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی” بازدیدکننده بیشتری را نسبت به مقالهای با عنوان “چگونه از فروشگاه خود درآمد میلیونی داشته باشیم؟” دارد.
- برای انتخاب عنوان سعی کنید به صورت”معلوم و فاعلی” بنویسید، نه “مجهول و مفعولی”. به عنوان مثال عنوان”چگونه در عرض 30 روز ترافیک بیشتری به سمت سایت جذب کنیم؟ ” بهتر از عنوان “به دست آوردن ترافیک طبیعی از طریق محتوا در 30 روز” است.
نتیجه گیری در مورد افزایش ورودی گوگل
با استفاده از عناوین مناسب به همراه محتوای جذاب، میتوانید ترافیک ثابتی از طریق موتورهای جستجو به دست آورید. تمرکز خود را بر روی بهینه سازی محتوا قرار دهید تا افراد آنها را بپسندند. مشکلی را از کاربران خود حل کنید و به ربات گوگل کمک کنید محتوای شما را به راحتی پیدا کند.
بدون استفاده از لینکها ممکن است بهبود رتبه بندی گوگل کار آسانی نباشد به خصوص اگر برای لینکها ارزش زیادی قائل باشید اما اینکار کاملاً امکان پذیر است. اگر بتوانید چند مورد از استراتژیهای بیان شده در این مقاله را به درستی به کار ببرید، افزایش ورودی گوگل را مشاهده خواهید کرد به خصوص اگر کاربران را در فعالیتهای سایت خود درگیر کنید. در این شرایط قادر خواهید بود بانس ریت خود را کاهش دهید و سرعت سایت خود را بیشتر کنید.
اگر این مطلب توانسته تا حدی به شما کمک کند، آن را با دوستان خود به اشتراک گذارید تا آنها نیز بتوانند از محتوای آن استفاده کنند. همچنین، اگر تصور میکنید که ما نکتهای را در این مقاله از قلم انداختهایم خوشحال میشویم که آن را به ما گوشزد کنیم. ما با آغوشی باز از نظرات شما عزیزان استفاده میکنیم و در صورت امکان آنها را اعمال میکنیم.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد.