گوگل پنالتی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

آیا وب سایت رقبایتان در حالی که مطالب بی کیفیت تولید می‌کنند، رتبهٔ بالاتری نسبت به وب سایت شما دارند؟ اگر اخیراً به دلیل گوگل پنالتی ترافیک وب سایت خود را از دست داده‌اید، در این مقاله می‌توانید اطلاعات مورد نیاز جهت بهبود وضعیت رتبهٔ وب سایتتان را پیدا کنید. زمان بهبود وضعیت سئوی وب سایت پس از اعمال مجازات توسط گوگل می‌تواند بین 72 ساعت تا چند ماه متغیر باشد.

بدون در نظر گرفتن وضعیت وب سایتتان، باید بگوئیم همیشه جای امیدواری وجود دارد و همهٔ وب سایت‌ها می‌توانند به حالت اولیهٔ خود بازگردند.

عوامل مهم در بهبود وضعیت سایت پس از اعمال گوگل پنالتی

  • نوع گوگل پنالتی (گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، جریمه دستی، بد افزار.)
  • شدت مشکل (اُفت کوچک در رتبه بندی، قرار نگرفتن در رتبه بندی، خروج از ایندکس.)
  • چقدر سریع می‌توانید مشکلات وب سایت خود را شناسایی کنید.
  • چقدر سریع می‌توانید مشکلات پیرامون وب سایت خود را برطرف کنید.
  • مدت زمان درخواستِ تجدید نظر (ارائهٔ این درخواست در شرایط خاص لازم است.)عوامل مهم در بهبود وضعیت سایت پس از اعمال گوگل پنالتی

رایج‌ترین مجازات‌های گوگل پنالتی چه مواردی هستند؟

رایج‌ترین موارد در مجازات‌های گوگل، گوگل پاندا و گوگل پنگوئن هستند که با یکدیگر تفاوت دارند اما هر دو می‌توانند تاثیرات مخرب مشابهی بروی ترافیک وب سایت شما داشته باشند. اولین قدم برای بهبود وضعیت سایت از هر گونه گوگل پنالتی، شناسایی نوع مجازاتی است که بروی وب سایت شما اعمال شده است.

این کار با بررسی علائم (علائمی مانند اُفت ترافیک سایت، اُفت ترافیک برای کلمه کلیدی به خصوص)، تاریخ‌های مرتبط با آپدیت‌های گوگل و هرگونه اخطاریه‌ای که در Webmaster Tools خود مشاهده نموده‌اید، انجام می‌شود.

گام عملی گوگل پنالتی

از راهنمای زیر برای شناسایی دقیق گوگل پنالتی که وب سایتتان را تحت الشعاع قرار داده است، استفاده کنید. اگر متوجه شدید که وب سایتتان به انواع دیگری از مجازات‌ها واکنش نشان می‌دهد، تلاش کنید رابطه‌ای میان اُفت ترافیک سایت با آپدیت‌های گوگل پیدا کنید.

چگونه پاندا، پنگوئن و دیگر گوگل پنالتی‌ها را شناسایی کنیم؟

گوگل پنالتی پاندا

یکی از نشانه‌های اصلی این اتفاق، کم شدن ناگهانی ترافیک ارگانیک سایت یا رتبه شما در موتور جستجوی گوگل درست از یک زمان مشخص آپدیت الگوریتم پاندا است. البته باید این را هم در نظر داشت که خیلی عوامل ممکن است در بروز چنین اتفاقاتی دست داشته باشند.

بعضی از سناریوهای احتمالی می‌توانند پیشرفت یک رقیب در بازار (کسی که اخیراً در صفحه نتایج بالاتر از شما قرار گرفته)، جریمه‌های دستی گوگل (برای چک کردن گزارش‌های گوگل به Google Search Console مراجعه کنید)، کاهش‌های فصلی در میزان علاقه مخاطبان و مشتریان شما (مثلاً کم شدن تقاضای چوب اسکی در وسط تیرماه) یا حتی به روز رسانی‌های دیگر گوگل (مثلاً مربوط به گوگل پنگوئن) باشند.

در صورت بروز چنین اتفاقاتی، مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید مطالعه دقیق اسناد به روز رسانی الگوریتم، مقایسه موارد مطرح شده با وضعیت وبسایت خودتان و تلاش در جهت رفع آن مشکلات است. اگر کاهش ترافیک سایت شما از یک تاریخ مشخص شروع شده، می‌توانید آن را با تاریخ آپدیت‌های گوگل پاندا مقایسه کنید تا سریع‌تر مشکل را پیدا کنید. اگر هنوز هم مطمئن نیستید که چه اتفاقی افتاده، می‌توانید آموزش ما در خصوص شناسایی گوگل پنالتی را بخوانید.گوگل پنالتی پاندا

گوگل پنالتی پنگوئن

دومین مجازات رایج در سئو، گوگل پنالتی پنگوئن است که در درجهٔ اول صاحبان وب سایتی که بیش از حد لینک سازی می‌کنند را هدف می‌گیرد. پنگوئن که در سال 2012 معرفی شد الگوریتمی است که به دنبال الگوهای غیر طبیعی لینک سازی می‌گردد تا وب سایت‌هایی که با ساخت بیش از حد لینک، قصد دور زدن قوانین گوگل را دارند، شناسایی و مجازات کند.

عقیدهٔ گوگل در لینک سازی این است که تمام لینک‌های خارجی به وب سایت شما باید طبیعی باشند و به دلیل محتوای با کیفیت وبسایت به دست آمده باشد. در نتیجه، هر لینکی که با هدف افزایش رتبه ساخته شده باشد به عنوان ناقض قوانین گوگل شناخته خواهد شد. این لینک‌ها شامل لینک‌های خریداری شده، لینک‌های در خواستی، لینک‌های تبادلی و لینک‌های ساخته شده توسط ربات‌ها می‌باشد.

هنگامی که الگوریتم‌های پنگوئن متوجه می‌شوند شما برای دستکاری رتبهٔ وب سایت در حال ساخت لینک‌های غیر طبیعی هستید، وب سایت شما را برای کلمه کلیدی (یا کلمات کلیدی) که هدف قرار داده‌اید مجازات می‌کند.

در صورتی که الگوریتم پنگوئن شما را تنبیه کند، متوجه تغییرات زیر خواهید شد:

  • وب سایتتان برای یک کلمه کلیدی (یا گروهی از کلمات کلیدی) دچار کاهش ترافیک خواهد شد. (برای مثال: صفحهٔ وب سایت شما برای یکی از کلمات کلیدی از رتبهٔ 2 گوگل به رتبهٔ 364 تنزل پیدا می‌کند).
  • صفحه‌ای که شامل کلمه کلیدی به خصوص می‌باشد، از ایندکس گوگل خارج خواهد شد (de-indexed) در حالیکه بقیهٔ صفحات وب سایت در گوگل ایندکس شده باقی می‌ماند.
  • ممکن است در بخش‌های “Search Queries” یا “Manual Actions” درون Webmaster Tools وب سایت خود، پیغامی با مضمون “لینک سازی غیر طبیعی” دریافت کنید.
  • در برخی موارد، صفحاتی از وب سایتتان که قرار نیست در رتبه بندی گوگل قرار بگیرند به علت تنبیه توسط الگوریتم پنگوئن در رنکینگ گوگل قرار خواهند گرفت. (به عنوان مثال صفحهٔ “تماس با ما” در وب سایت شما به جای “صفحهٔ اصلی” برای کلمه کلیدی اصلی شما نشان داده خواهد شد).

مشخصهٔ ویژهٔ گوگل پنالتی الگوریتم پنگوئن

یک مشخصهٔ ویژهٔ گوگل پنالتی الگوریتم پنگوئن این است که بر اساس صفحه عمل می‌کند. (معمولاً بروی صفحهٔ اصلی تأثیر می‌گذارد، اما بعضاً می‌تواند بروی زیر صفحات نیز تأثیر گذار باشد) به این معنی که صفحهٔ مجازات شده می‌تواند رتبهٔ خود را از دست بدهد در حالیکه دیگر صفحات وب سایت رتبه و عملکرد بسیار خوبی دارند. شدت مجازات توسط الگوریتم پنگوئن بسیار متغیر است. برای مثال از اُفت چند پله‌ای رتبهٔ صفحه تا از ایندکس خارج شدن صفحه را شامل می‌شود.

روند بهبود وضعیت وب سایت پس از گوگل پنالتی پنگوئن در راهنمای الگوریتم پاندا به زبان ساده توضیح داده شده است، اما ما در این مقاله به موارد ابتدایی آن اشاره می‌کنیم. وبمستر باید فهرست لینک‌های مرتبط با وب سایت خود را از طریق گزینهٔ “latest links” موجود در webmaster tools به دست آورد و لینک‌هایی که از الگویی غیر طبیعی پیروی می‌کنند را از آن حذف کند.

حذف این لینک‌ها به همراه ارسال درخواستِ تجدید نظر و ایجاد یک کمپین لینک سازی جدید می‌تواند وضعیت وب سایت را طی مدت مشخصی به حالت اولیه بازگرداند.مشخصهٔ ویژهٔ گوگل پنالتی الگوریتم پنگوئن

آپدیت پنگوئن نسخهٔ 4.0 Real Time

در حالت انتظار قرار دارد، اما انتظار می‌رود که در بهار یا تابستان سال 2016 عرضه شود.

این به روز رسانی ممکن است شامل گوگل پنالتی‌های جدیدی باشد. روند زیر را طی کنید:

  • به Webmaster Tools خود مراجعه نمایید https://www.google.com/webmasters و قسمت‌های Search Queries و Manual Penalty را مشاهده کنید.
  • ترافیک وب سایت خود را از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی کنید https://www.google.com/analytics و هر گونه اُفت ترافیک را مشاهده کنید.
  • با استفاده از یک ابزار ردیابی کلمه کلیدی جایگاه وب سایت خود برای کلمات کلیدی اصلی را بررسی کنید.

آپدیت پنگوئن نسخه 4.0 می‌تواند کمی نوسان ایجاد کند که کاملاً طبیعی است. (رتبه بندی شما می‌تواند برای چند روز جا به جا شود، اما ممکن نیست که شما مجازات شده‌اید).

پنگوئن الگوریتمی است که کیفیت لینک‌ها را ارزیابی می‌کند و مخصوصاً الگوی غیر طبیعی و کیفیت آنها را زیر نظر می‌گیرد. برای آنکه وب سایت خود را در معرض جریمه قرار ندهید، و از ابزارهای ساخت لینک خودکار پرهیز کنید. (شامل ربات‌هایی که محتوای وب سایت شما را ثبت می‌کنند).

ویژگی “real-time” این آپدیت به این معنی است که به علت تغییرات جدید ممکن است وب سایتتان گوگل پنالتی شود یا وضعیت سئوی آن به مراتب بهتر شود. مسلماً این خبر خوشی برای آن دسته از وب سایت‌هایی است که قبلاً گوگل پنالتی شده‌اند و در حال حاضر مشغول بهبود وضعیت سئوی خود هستند.

بیشترِ”ابزارهای بررسی لینک پنگوئن” به درد نمی‌خورند. آن‌ها شما را به سَمت خود می‌کشانند و از شما پول می‌گیرند و در نهایت لینک‌های ضعیفی که گوگل مجازات نکرده است را در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر متخصص سئوی پیشرفته هستید و می‌خواهید لینک‌های خود را بررسی کنید فایل گزارش لینک‌های رسمی خود را از webmaster tools دانلود کنید. برای این کار به این آدرس مراجعه کنید: Search Traffic -> Links to your site

باید بدانید که

شما می‌توانید وضعیت هر سایتی را بهبود بخشید. پنگوئن یا پاندا تنها الگوریتم هستند و می‌توان با صرف کمی زمان وضعیت سئوی خود را ارتقا داد. لزومی ندارد که از هر آپدیت و به روز رسانی گوگل بترسید، در عوض آن را فرصتی ببینید که می‌توانید در مدتی کوتاه ترافیک بسیاری را وارد وب سایت خود کنید.

 

صفحات و وب سایت‌های از ایندکس خارج شده

خب، در اینجا باید بگوئیم علاوه بر گوگل پنالتی‌های گفته شده در بالا جریمه‌های دیگری نیز وجود دارند که هیچ نام یا عنوانی ندارند. این مجازات‌های می‌توانند سبب شوند یک صفحه یا یک وب سایت از ایندکس خارج شود. نکتهٔ مثبت در مورد این جرائم این است که به راحتی قابل شناسایی هستند و بیشتر پیرامون موضوعاتی مانند لینک‌های اسپم گونه، محتوای اسپم گونه و تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه می‌چرخند.

برای آنکه متوجه بشوید وب سایتتان de-indexed شده است یا نه، باید آدرس وب سایت خود را در گوگل وارد کنید “www.yoursitename.com” و ببینید که آیا نتیجه‌ای به شما نشان خواهد داد یا خیر. همچنین برای یافتن صفحه‌ای از وب سایت خود، جمله ابتداییِ اولین پاراگراف (7 کلمه) را به همراه علائم گفتاورد (“) در گوگل جستجو کنید. برای مثال: “این اولین جملهٔ پاراگراف وب سایت من است” باید صفحهٔ وب سایتتان را در نتایج جستجو نشان دهد.

همچنین شما می‌توانید از دستور “کلمه کلیدی www.yoursitename.com” استفاده کنید (بدون علائم گفتاورد) استفاده کنید تا متوجه شوید که صفحات زیر شاخه به درستی ایندکس شده‌اند یا خیر. در آخر باید گفت می‌توانید با استفاده از Google Webmaster Tools مشکلات ایندکس صفحاتتان را شناسایی کنید.

رتبهٔ هر وبسایتی می‌تواند ارتقا یابد، حتی اگر صفحات آن de-indexed شده باشند و در نتایج جستجوی گوگل موجود نباشند. گوگل صفحات و وبسایت هایی که از ایندکس خارج شده‌اند را هم زیر نظر دارد و تا زمانی که مشکلاتشان برطرف نشده باشد، اجازهٔ نمایش در نتایج جستجو را به آن‌ها نمی‌دهد.

صفحاتی که از ایندکس خارج شده‌اند ممکن است نتیجهٔ گوگل پنالتی الگوریتم‌های پنگوئن و پاندا باشند اما داشتن صفحات de-indexed به معنی این نیست که شما توسط الگوریتم‌های پنگوئن یا پاندا تنبیه شده‌اید.

جریمه دستی گوگل پنالتی

جریمه دستی علیه وب سایتتان می‌تواند منجر به تنبیه‌های مختلفی شود (گاهی ممکن است این تنبیه باعث پائین آمدن رتبهٔ وب سایت شما شود و در برخی موارد حتی سبب de-index شدن آن گردد). اگر شما در Webmaster tools پیامی با عناوین “Search Queries” و “Manual Actions” دریافت کرده‌اید، بدانید وب سایت شما به صورت دستی تنبیه شده است.جریمه دستی گوگل پنالتی

جرائم دستی گوگل پنالتی می‌تواند به علت هر گونه تخلف از سوی وب مستر اعمل شود، اما معمولاً به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • خرید یا فروش لینک
  • استفاده از صفحات کاذب (Doorway Pages)
  • به کارگیری شیوهٔ Cloaking یا پنهان کردن محتوا (در این روش محتوایی که به کاربر نشان داده می‌شود با محتوایی که موتور جستجوگر می‌بیند، متفاوت است)
  • سایت هک شده
  • سایت اسپم
  • لینک‌های غیر طبیعی (اگر چنین پیغامی را دریافت کرده‌اید، به توضیحات مربوط به الگوریتم پنگوئن مراجعه کنید چرا که لینک‌های غیر طبیعی نشان دهنده جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن است).
  • محتوای بی کیفیت و کم ارزش (Thin Content) (اگر چنین پیغامی را دریافت کرده‌اید، به این معنی است که الگوریتم پاندای گوگل شما را جریمه کرده است. دلیل آن احتمالاً کیفیت پائین محتوای وب سایت شما می‌باشد).

نمونه‌ای از جریمه دستی گوگل پنالتی:

هر جریمهٔ دستی‌ای برای دورهٔ خاصی در نظر گرفته می‌شود اما شما برای برطرف کردن آن باید به سرعت اقدام کنید. سپس، در خواستِ تجدید نظر خود را برای گوگل ارسال نمایید. مدت جرائم دستی معمولاً بین 3 ماه تا پایان اعتبار دامنه می‌باشد. در حال حاضر، تنبیه شدن توسط الگوریتم پنگوئن و داشتن یک جریمهٔ دستی (لینک‌های غیر طبیعی) رایج‌ترین نوع گوگل پنالتی می‌باشد.

 

کاهش تدریجی ترافیک وب سایت

کاهش ترافیک وب سایت در بازهٔ زمانی طولانی، معمولاً به دلیل گوگل پنالتی الگوریتم پاندا و به روز رسانی‌های کوچکی که گوگل به طور مدام اعمال می‌کند، اتفاق می افتد. این به روز رسانی‌ها جهت بالا بردن کیفیت نتایج جستجوها صورت می‌گیرد.

در واقع گوگل به بیش از 200 سیگنال (عامل) نگاه می‌کند و اگر شما نتوانید در همهٔ سیگنال‌ها گوگل را همراهی کنید، مطمئناً پیدا کردن دلیل کاهش ترافیک بسیار دشوار می‌شود. این تغییرات الگوریتمی می‌تواند با گذشت زمان باعث تاثیرات مخربی بروی وب سایت شود. تغییر الگوریتم می‌تواند بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد. از اهمیت بروی تگ‌های H5 گرفته تا نغییر نحوهٔ ارزش گذاری لینک‌ها توسط گوگل.

نمونه‌هایی از کاهش ترافیک تدریجی:

  • وب سایتتان در سال 2012 روزانه توسط 900 کاربر دیده می‌شد که این آمار در سال 2013 به 650 نفر در روز کاهش یافت و در سال 2014 تنها 430 نفر روزانه از وب سایت شما بازدید می‌کردند.
  • هیچ پیغامی در Webmaster Tools دریافت نکردید

کاهش آهسته ترافیک سایت به مرور زمان

اگر شما نیز کاهش تدریجی ترافیک وب سایت را تجربه کرده‌اید، به کارگیری مفاهیم گفته شده برای برطرف کردن گوگل پنالتی الگوریتم پاندا ممکن است منجر به کاهش ترافیک بیشتری شود. بهترین راه حل این است که منبع مطمئنی برای اطلاعات سئوی گوگل پیدا کنید و از آنها برای بهبود وضعیت رتبهٔ وب سایت خود استفاده کنید.کاهش آهسته ترافیک سایت به مرور زمان

عیب یابی

اگر شما هنوز مطمئن نیستید که کدام نوع از جرائم زیر برای وب سایتتان در نظر گرفته شده است، بهتر است سعی کنید تاریخ‌های کاهش ترافیک وب سایتتان را با تاریخ‌های به روز رسانی گوگل مطابقت دهید. گوگل در فواصل معین اعلام می‌کند که چه زمانی الگوریتم‌های خود را به روز رسانی می‌کند.منابع معتبری که برای بررسی این تاریخ‌ها وجود دارند شامل وبلاگ رسمی Google Webmaster و اکانت توئیتر مت کاتز می‌باشند.

پس از انجام بررسی اگر متوجه شدید که همزمان با به روز رسانی گوگل، وب سایت شما دچار نوسانات ترافیکی شده است، به احتمال بسیار آن آپدیت بروی موقعیت وب سایت شما تأثیر گذاشته است. متاسفانه گاهی اوقات گوگل، طی 48 ساعت چندین به روز رسانی انجام می‌دهد. این امر شناسایی و تشخیص دقیق مجازات را کمی دشوار می‌کند.

مشاهده تاریخ آپدیت‌های گوگل پنالتی، اما متاسفانه بین هر به روز رسانی، آپدیت‌های متفاوت و جزئی بسیاری صورت گرفته است:

  • February 14th 2011 Panda
  • April 24th 2012 Penguin
  • September 30th 2012 Panda, Penguin 2.0, E.M.D.
  • September 2013 Hummingbird
  • January 2014 Panda Refresh
  • May 20th 2014 Panda 4.0
  • June 12th 2014 Competitive Terms Update
  • Sep 25th 2014 Panda 4.1
  • Oct 19th 2014 Penguin 3.0
  • July 2015 Panda 4.2
  • Oct 2015 Rankbrain Release
  • Jan-April 2016 Minor Core Algorithm Updates

روش‌های بهبودی سایت پس از اعمال گوگل پنالتی

هنگامی که توانستید نوع گوگل پنالتی وب سایت خود را به خوبی تشخیص دهید، باید اقدام به برطرف کردن مشکل کنید. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به روش‌هایی که می‌تواند وب سایتتان را از شر این مجازات‌ها نجات دهد.روش‌های بهبودی سایت پس از اعمال گوگل پنالتی

روش برطرف کردنگوگل پنالتی الگوریتم پاندا

در بحث سئو، گوگل پاندا جزو آن الگوریتم‌هایی است که اگر شما را جریمه کند، رفع مشکل به این راحتی‌ها نخواهد بود. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم از ابتدا مراقب باشید که کار به جریمه‌های گوگل پاندا نکشد. به هر حال، از آنجا که تمرکز الگوریتم پاندا روی کیفیت محتوا است، بهترین راه خلاص شدن از این جریمه‌ها، چیزی نیست جز بهبود کیفیت محتوا. بعضی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید به شرح زیر هستند:

  • پرهیز از مزرعه محتوا
  • بازنگری کلی محتوای سایت از نظر کیفیت، سودمند بودن، مزتبط بودن با جستجوهای کاربران، معتبر بودن و صحت مطالب.
  • بررسی دوباره محتوای تبلیغاتی وبسایت و لینک‌های خارجی
  • اطمینان از اینکه محتوای داخل صفحات، پاسخگوی نیازهای مخاطبان است.
  • حذف یا اعمال تغییرات کلی در محتوای تکراری
  • بررسی دقیق محتوای تولید شده توسط کاربران و اطمینان از آنکه این مطالب اصل، بدون ایراد و به درد بخور هستند.
  • استفاده از فرمان‌های noindex یا nofollow در نقشه سایت و فایل Robots.txt برای جلوگیری از ایندکس شدن محتوای مشکل دار سایت.

روش برطرف کردن گوگل پنالتی الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مجازاتی است که بر اساس صفحه و کلمه کلیدی به دنبال دستکاری ها و دور زدن‌های گوگل در جهت بالا بردن رتبهٔ وب سایت می‌باشد. الگوریتم پنگوئن در درجهٔ اول لینک سازی های غیر طبیعی مرتبط با سایت شما را شناسایی می‌کند، به این معنی که باید لینک‌هایی که به صفحات شما آسیب می‌رسانند را حذف کنید.

نگاهی کلی به روند الگوریتم پنگوئن:

  • صفحه یا کلمه کلیدی که به خاطر آن تنبیه شده‌اید را شناسایی کنید. این قسمت بسیار مهم است چرا که شما به دنبال لینک‌هایی خواهید گشت که حاوی کلمات کلیدی به خصوصی هستند و به صفحهٔ وب سایت شما متصل شده‌اند.
  • فهرست کامل لینک‌های خود را دانلود کنید و لینک‌هایی را که از نظر گوگل بد هستند شناسایی کنید.
  • لینک‌هایی را که باعث به وجود آمدن این اختلال شده‌اند را حذف کنید.
  • صبر کنید تا باتِ گوگل این تغییرات را شناسایی کند. این روند ممکن است از 3 ساعت تا 3 ماه طول بکشد که به فرکانس جستجوی بات و تعداد لینک‌های حذفی شما بستگی دارد.
  • در برخی موارد، اگر وب سایت شما به صورت دستی جریمه شده است، درخواستِ تجدید نظر الزامی است.

روش برطرف کردن جریمهٔ دستی

گوگل می‌تواند وب سایت‌ها یا صفحاتی که قوانین وبمستر گوگل را زیر پا گذاشته‌اند را به صورت دستی جریمه کند. جرائم دستی گوگل بسیار متنوع هستند، اما شناسایی آنها بسیار آسان است زیرا برای جریمهٔ دستی همیشه یک پیغامی در Webmaster Tools دریافت می‌شود.

برای برطرف کردن این نوع گوگل پنالتی، ارسال بیش از 7 درخواستِ تجدید نظر در طول سال، برای وبمسترها امر عجیبی نیست. خوشبختانه، امکان اینکه درخواستِ شما در همان مرحلهٔ اول تأیید شود و جریمه دستی از وب سایت برداشته شود، بسیار زیاد است.

برای شناسایی جریمهٔ دستی گوگل باید:

  • وارد webmaster tools خود شوید.
  • بروی “Search Queries” کلیک کنید.
  • بروی “Manual Actions” کلیک کنید.

علی رغم اینکه روش‌های مختلفی برای تسریع بهبودی سایت از جریمهٔ دستی وجود دارد، در ادامه نگاهی کلی به روند جریمهٔ دستی می‌اندازیم:

  • مشکل به وجود آمده در وبسایت خود را شناسایی کنید.
  • این مشکل و تبعات ناشی از آن را سریعاً برطرف سازید.
  • درخواستِ تجدید نظر خود را با رعایت تمام نکاتی که کارشناس سئوی گوگل برای برداشتن جریمه نیاز دارد، ارسال کنید.
  • منتظر پاسخ باشید (بین 3 روز تا 3 هفته)
  • در برخی موارد ممکن است مجبور می‌شوید این مراحل را تکرار کنید (در صورتی که درخواستِ تجدید نظرتان رد شد).برای شناسایی جریمهٔ دستی گوگل باید:

منابع و ابزارها جهت رفع گوگل پنالتی

  • Xenu Link Sleuth – این ابزار به شما اجازه می‌دهد یک وب سایت را برای شناسایی مشکلات آن بررسی کنید. مشکلاتی مانند لینک‌های شکسته، صفحات خراب و دیگر مشکلاتی که سبب کاهش ترافیک وب سایت می‌شود. همچنین این ابزار می‌تواند محتوای تکراری و محتوای بی کیفیت موجود در سایت‌ها را شناسایی کند که نکتهٔ مهمی برای جلوگیری از اعمال مجازات الگوریتم پاندا است.
  • Google Webmaster Tools – این ابزارِ ساخته شده توسط گوگل، همهٔ اطلاعات مهم مربوط به وب سایت را به شما نشان می‌دهد. اطلاعاتی مانند پیغام‌های گوگل پنالتی، کاهش ترافیک وب سایت، خطاها و لینک‌های دریافتی. Google Webmaster Tools اولین نیاز برای برطرف ساختن مجازات‌های گوگل می‌باشد.
  • Ahrefs – یک ابزار جستجوی لینک که می‌تواند فهرست کاملی از لینک‌های یک وب سایت را به همراه اطلاعات جانبی آن به شما ارائه دهد. اطلاعاتی مانند چگالی لینک، سرعت انتقال لینک، متن تگ لینک‌ها و … . این ابزار در برطرف کردن گوگل پنالتی الگوریتم پنگوئن بسیار کاربرد دارد.
  • MajesticSEO – یک ابزار دیگر برای بررسی لینک‌های یک وب سایت. این ابزار نیز مانند Ahrefs برای مقابله با مجازات پنگوئن بسیار کاربردی است.
  • Panda Breakthrough – یک راهنمای ویدئویی دربارهٔ هر آن چیزی که برای برطرف کردن مشکلات الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن لازم است بدانید. این راهنما همهٔ المان‌های لازم برای تولید محتوای با کیفیت به منظور رهایی از گوگل پنالتی‌های الگوریتم پاندا را توضیح داده است.
  • همچنین در این راهنما نکات مهمی دربارهٔ جریمه‌های دستی، رتبه بندی بالاتر و آپدیت‌های سئو گفته شده است که به وبمسترها کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری را به وب سایت خود وارد کنند.

وب سایت‌های مشهوری که توسط گوگل پنالتی جریمه شده‌اند

  • BeatThatQuote – وبسایت BeatThatQuote در تاریخ 7 مارس 2011 توسط گوگل به مبلغ 38 میلیون دلار خریداری شد. گوگل در همان روز وب سایت را مجازات کرد.
  • BMW – در ششم فوریه سال 2006، گوگل وب سایت بی.ام. با آدرس BMW.de را به علت استفاده از صفحات Doorway جریمه کرد و پیج رنک آن را به صفر رساند.
  • Google Chrome – در ژانویه 2012، صفحهٔ اصلی Google Chrome به دلیل دستکاری پیج رنک از طریق خرید پُست در وبلاگ‌های مختلف جریمه شد. PageRank صفحه اصلی کروم از 9 به 7 کاهش یافت. همچنین Google Chrome برای جستجوی کلمه کلیدی مرورگر از صفحهٔ یک گوگل خارج شد.
  • Expedia – در ژانویه 2014، میزان ترافیک وب سایت Expedia به میزان 25% کاهش یافت که منجر به اُفت 4% به اشتراک گذاشتن مطالبش شد.
  • Rap Genius – در دسامبر 2013، گوگل وب سایت Rap Genius را به مدت 10 روز جریمه کرد که سبب کاهش ترافیک 700،000 نفری وب سایت شد.

اگر در زمینه سئو، بهینه سازی سایت، طراحی سایت، تولید محتوا، تبلیغات گوگل و بازاریابی اینترنتی سوالی دارید، خوشحال می‌شویم دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن