در یک مقاله میخواندم که باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید مثل این است که یک فروشندهٔ جارو برقی برای تبلیغ به منزل مشتریها برود و برای شروع محتویات یک زیرسیگاری را روی فرش آنها خالی کند. البته شخصاً فکر نمیکنم که موضوع تا این حد جدی باشد، اما تا به حال بارها شده که از باز شدن یک پنجرهٔ جدید بعد از اینکه بر روی یک لینک کلیک کردهام، حسابی کفری شوم. با اینحال متاسفانه این تکنیک هنوز هم یک چیز عادی در جهان وب است. بسیاری از سایتها هستند که با کاربران خود اینکار را میکنند و مطمئن هستم بسیاری از وبسایتهای تازهکار نیز به اینکار ادامه خواهند داد. اما قبل از آنکه شما هم در پی این سایتها بروید، بد نیست چند لحظه وقت بگذارید تا در مورد درستی این انتخاب مطمئن شوید.
چرا از باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید خودداری کنید؟
در اینجا 5 دلیل اصلی را میآورم که چرا نباید لینکها را در پنجرهٔ جدید باز کرد:
- اگر به کاربر هشدار ندهید، او انتظار دارد لینک جدید در پنجرهٔ فعلی باز شود. درست است که اتفاقهای غیر منتظره میتوانند در شهربازی جذاب باشند، اما نه وقتی که در اینترنت در حال گشت و گذار باشید.
- باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید باعث میشود دکمهٔ بازگشت بیمصرف شود. دکمه بازگشت دومین دکمهٔ پر استفاده توسط کاربران است (بعد از هایپر لینکها)، بنابراین بیفایده کردن آن اصلاً کار خوبی نیست.
- باز کردن یک پنجره جدید میتواند کاربران تازهکار و دارای مشکل بینایی را کمی گیج کند. ممکن است آنها متوجه نشوند که یک پنجرهٔ جدید باز شده است و نتوانند به پنجرهٔ قبلی بازگردند.
- باز کردن یک پنجره جدید به نوعی بیاحترامی به خواستهٔ کاربران است. اگر آنها یک پنجرهٔ جدید میخواستند، خودشان میتوانستند اینکار را انجام دهند. به کاربران یک پنجرهٔ جدید تحمیل نکنید، مگر آنکه دلیل خوبی برای اینکار داشته باشید.
- پنجرههای جدید میتوانند کار با کامپیوتر را سختتر کنند. معمولاً صفحهٔ کامپیوتر ما به خودی خود شلوغ است. پس با افزودن تعداد پنجرههای باز کار را برایمان سختتر نکنید.
ولی استفاده از باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید، کاربر را در سایت من نگه میدارد!
اینطور نیست! کاربران اینترنت تنها به یک دلیل در سایت شما میمانند: سایت شما اطلاعاتی را دارد که آنها به دنبالش هستند و کمک میکند به اهداف خود برسند – نه به خاطر اینکه یک پنجره دیگر از سایت شما هنوز باز است. فراموش نکنید که اگر کاربران بخواهند به یک صفحه باز گردند، از دکمه بازگشت استفاده میکنند. اما باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید باعث می شود دیگر خبری از دکمه بازگشت نباشد و کاربران نمیتوانند به این طریق به صفحه قبلی باز گردند و نتیجه تنها گیجی آنها خواهد بود.
راهکار خودداری از باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید چیست؟
جواب کوتاه: قبل از آنکه تصمیم بگیرید یک لینک در صفحهٔ جدید باز شود. کمی در مورد این تصمیم خود فکر کنید. سپس اگر مطمئن بودید که اینکار به نفع شما و کاربر است، دو راه پیش روی شما خواهد بود:
کاربران را از باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید مطلع کنید
اگر کاربران را از این موضوع مطلع کنید، دیگر آنها غافلگیر و اذیت نخواهند شد. چندین راه برای خبر دادن به کاربران وجود دارد:
از ویژگی HREF عنوان استفاده کنید تا به کاربران این مساله را اطلاع دهید.
از متن برای خبر دادن در این مورد استفاده کنید.
از متن به همراه یک آیکون کوچک استفاده کنید تا این موضوع را به کاربر اطلاع دهید.
تا آنجایی که بحث بر سر کاربردی بودن و دسترسی داشتن است، استفاده از اعلان متنی با یک آیکون بهترین گزینه است. یک آیکون راحتتر از متن دیده میشود و با استفاده از متن کاربران مطلع خواهند شد که آیکون شما به چه معنی است.
یک دکمه بگذارید که لینک را در یک پنجرهٔ جدید باز کند
این راهکار توسط وبسایتهایی همچون Yahoo و AOL مورد استفاده قرار گرفته است. Yahoo یک آیکون در سمت راست لینک قرار میدهد که لینک را در یک پنجرهٔ جدید باز میکند.
نتیجهٔ نهایی در رابطه با باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید
همانطور که گفتیم، بهتر است قبل از تصمیم گرفتن در این مورد کمی فکر کنید. تنها در موارد بخصوصی است که باز کردن لینک در پنجرهٔ جدید بد نیست. مثلاً وقتی که قرار است یک فایل دانلود شود، یک نسخهٔ قابل پرینت به کاربر ارائه شود یا یک تصویر بزرگ نمایش داده شود. اما در این موارد هم بهتر است که از قبل به کاربر اطلاع داده شود تا او چندان غافلگیر نشود.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.