پیش از آنکه بخواهید ویژگیها و امکانات سایت خود را بهبود ببخشید (حال این بهبود میتواند در زمینه سئو یا تجربه کاربری یا هر چیز دیگری باشد)، در درجه اول باید از خود بپرسید که هدف شما از راه اندازی سایت چیست و چه ماموریتی را برای آن در نظر گرفتهاید؟ چرا کاربران اینترنت باید از وب سایت شما دیدن کنند، پستها و مقالاتتان را بخوانند و از شما خرید کنند؟ شما باید برای این سؤالات، پاسخی واضح و شفاف داشته باشید. در این مقاله به شما توضیح میدهم که چرا تعیین اهداف برای یک وب سایت امری حیاتی است و چرا باید این اهداف با مخاطبان سایت در ارتباط باشند.
هدف شما از راه اندازی سایت چیست؟
خب، هدف از راه اندازی سایتتان چیست و سایت شما چه ماموریتی دارد؟ این اهداف یا مأموریت، در برگیرنده ایدههایی هستند که شما برای شرکت و وبسایت خود در نظر دارید. هر فردی که وب سایتی را راه اندازی میکند، بالطبع از بازدیدکنندگان خود انتظاراتی دارد. مطمئناً شما نیز از کاربران خود انتظار دارید که پستهای وبلاگ شما را مطالعه کنند یا محصولی از شما خریداری کنند. شاید شما قصد دارید به مخاطبانتان چیزی بیاموزید یا آنها را سرگرم کنید و یا شیوه زندگی آنها را با محصولات شگفت انگیز خود ارتقا دهید.
بنابراین، پیش از آن که در سایت خود تغییراتی ایجاد کنید باید بدانید که سایت شما دقیقاً چه ماموریتی دارد. از این موضوع به سادگی نگذارید. سعی کنید وقت زیادی را برای تعیین اهداف سایتتان صرف کنید. دانستن این که میخواهید به چه چیزی دست یابید، ممکن است کمی دشوار باشد. بسیاری از وب سایتهایی که برای مشاوره سئو یا تبلیغات در گوگل با استادوب تماس میگیرند، متاسفانه با چنین مشکلی روبرو هستند. بیشتر این وب سایتها آن چه که انجام میدهند را به صورت شفاف توضیح نمیدهند و نمیدانند چه چیزی محصولاتشان را در بین سایتهای رقیب خاص میکند.
چگونه برای سایت خود مأموریت تعریف کنیم؟
پیشنهاد میکنم زمانی را صرف یادداشت کردن اهداف سایتتان و ماموریتش کنید. مطمئناً سایت شما پیامی به مخاطبان میدهد و مأموریت سایت شما این است که آن پیغام را به گوش مخاطبان برساند. زمانی که پیام سایت خود را بدانید قادر خواهید بود به راحتی با مشتریانتان در ارتباط باشید.
برای آنکه بتوانید مأموریت سایت خود را تعریف کنید یا برای آن هدف گذاری کنید، پیشنهاد میکنم از فهرست سؤالات زیر کمک بگیرید. این سؤالات به شما کمک میکنند که نحوه فعالیت خود را بهتر بشناسید:
- کاربران با محصولات یا اطلاعاتی که شما در اختیارشان قرار میدهید، چه کار میتوانند بکنند؟
- چه چیزی محصولات یا خدمات شما را منحصر بفرد میکند؟
- محصولات یا خدماتتان چگونه میتوانند زندگی مشتریان را بهبود ببخشند؟
- چرا کاربران باید محصولات یا خدمات را از سایت شما خریداری کنند و نه از رقبایتان؟ یا چرا کاربران باید محتوای سایت شما را مطالعه کنند و به حرفهای شما اطمینان کنند؟
- دلیل ارائه این محصولات، خدمات یا اطلاعات چیست؟ آیا به غیر از درآمدزایی دلیل دیگری برای ارائه این خدمات دارید؟
هدف شما از راه اندازی سایت را برای مشتریان شفاف کنید
پس از آنکه توانستید مأموریت سایت خود را مشخص کنید باید ببینید که آیا وب سایت شما این اهداف را به خوبی منعکس میکند یا خیر. توصیه میکنم در ابتدا بر روی صفحه اصلی و صفحه فرود سایت خود تمرکز کنید زیرا این صفحات، اولین صفحاتی از سایتتان هستند که بازدیدکنندگان مطالعه میکنند. شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا بر روی مخاطبانتان تأثیر مثبت بگذارید. بهتر است بدانید که کاربران اینترنت خیلی سریع حوصلهشان سر میرود، بنابراین باید تمام نکات مهم سایت خود را خیلی کوتاه، مختصر و سریع برایشان توضیح دهید. اولین برخورد مشتریان با سایت شما بسیار مهم است.
با استفاده از چند روش میتوانید پیام سایت خود را به وضوح به گوش مخاطبان برسانید:
- برای معرفی خود محتوایی جذاب بنویسید.
- تگهای عنوان و توضیحات باید مختصر و مفهوم باشند.
- از تصاویر زیبا و مرتبط استفاده کنید.
محتوای مقدماتی
صفحه اصلی و صفحات فرود سایتتان باید (باز هم تاکید میکنم باید!) محتوایی جذاب داشته باشد و بتواند به خوبی شما را معرفی کند. در این محتوا، شما باید مأموریت و اهداف سایت خود را به کاربران توضیح دهید. سایت شما دقیقاً در چه زمینهای فعالیت میکند؟ در سایت خود چه چیزی را به فروش میرسانید؟ مطمئن شوید که این متن واضح و شفاف است و کاربران میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین، این متون نباید طولانی باشند (حداکثر یک یا دو پاراگراف).
عنوان و توضیحات
روشی دیگر برای رساندن پیغام به مخاطبان، استفاده از عنوان و توضیحات مختصر است. همانطور که می دانید، عنوان همان تیتر صفحه یا پست شماست. معمولاً در زیر این تیترها، توضیحات کوتاهی (تقریباً دو جمله) وجود دارد که میتواند توضیح تکمیلی برای تیتر انتخابی باشد یا توضیح کوتاهی درباره برند تجاری شما.
بهتر است این دو متن را به گونهای انتخاب کنید که با هدف اصلی محصولاتتان در ارتباط باشد. با انتخاب یک سرتیتر مناسب برای صفحه فرود خود میتوانید بازدیدکننده را به سمت خود جذب کنید و در قسمت پائین تر صفحه، توضیح کوتاهی را بنویسید تا مخاطب به درستی هدف سایت شما را درک کند.
اگر برایتان ممکن بود تیتر صفحه خود را به گونهای انتخاب کنید که محاطبان را به انجام فعالیت خاصی دعوت میکند. مثلاً با عبارتی مانند “سایت خود را بهینه سازی کنید!” یا “رتبه سایت خود را افزایش دهید!”.
در هدف شما از راه اندازی سایت یک تصویر مفهوم با ارزشتر از هزاران کلمه است
روش سوم برای انتقال پیام و اهداف سایتتان به مخاطبان، استفاده مناسب از تصاویر است. یافتن تصاویر مناسب برای بیشتر محصولات، آسان است. زمانی که در حال انتخاب تصاویر برای سایت خود هستید، بهتر است اهداف خود را به یاد داشته باشید تا بتوانید تصاویر بهتری را برای انتقال پیام به مخاطب برگزینید.
برای مثال اگر در سایت خود شکلات میفروشید، باید در صفحه اصلی سایت خود تصاویری جذاب از شکلاتهای مختلف قرار دهید. اگر سایت آژانس مسافرتی دارید باید از تصاویر چشم نواز مناظر مختلف در سایت خود استفاده کنید. اگر سایتی دارید که اطلاعات خاصی را به مخاطبان ارائه میکند باید با جستجو در اینترنت تصاویری مرتبط را برای سایتتان پیدا کنید.
نتیجه گیری
کسب و کارها از ایدههای مختلف به وجود میآیند. برخی از این ایدهها عالی هستند و برخی دیگر نه. اما همهٔ آنها در زمان شکل گیری تصور دارند که در حال ارائه خدماتی خاص و منحصر بفرد هستند و میتوانند بازار فعلی را متحول کنند. این چیز خاص دقیقاً همان مأموریت و هدف سایت شماست و شما باید آن را به بهترین شکلِ ممکن به مخاطبانتان منتقل کنید. این انتقال مفاهیم در واقع همان عاملی است که باعث موفقیت شرکتها در زمینههای مختلف میشود.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدوارم این مقاله توانسته باشد به شما در زمینه چیدن استراتژی بازاریابی آنلاین کمک کند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا این روشها برای تعیین اهداف وب سایت کافی مناسب می دانید؟ خوشحال میشوم که از تجربیات شما عزیزان استفاه کنم. همچنین، در صورتی که در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ سوالی دارید از طریق قسمت دیدگاهها در همین صفحه آن را با من در میان بگذارید و می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.