اگر شما نیز در به دست آوردن رتبههای برتر در گوگل مشکل دارید یا بعد از آخرین به روزرسانی گوگل رتبه خود را از دست دادهاید میتوانید از این راهنما برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنید. مطمئن باشید، با انجام مستمر نکات این مقاله میتوانید سایت خود را به صفحه اول نتایج گوگل برسانید. فرقی نمیکند که متتخصص سئو باشید یا به تازگی با موضوع سئو آشنا شدهاید، تنها کاری که باید بکنید این است که نکات مهم در این مقاله را به دقت مطالعه کنید و برای بهبود رتبه گوگل خود آنها را به صورت مدام انجام دهید.
بسیاری از مخاطبان ما تواسته اند با استفاده از راهنماییهای کارشنان استادوب، جایگاه سایت خود را در گوگل بهبود بخشند. طبیعتاً در مقابل، عدهای هستند که نتوانستهاند به صفحه اول نتایج جستجو گوگل راه پیدا کنند. ما در هر ماه به دقت فاکتورهایی که بر روی موفقیت یا شکست سایتها در رتبه بندی گوگل تاثیرگذار است را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا افراد نمیتوانند به رتبههای بالاتر در گوگل دست پیدا کنند و چگونه میتوانند این شرایط را بهبود بخشند.
نکته: به یاد داشته باشید که تمام این 13 مرحله را باید با دقت انجام دهید تا سایت شما بتواند جزو 10 نتیجه اول گوگل قرار بگیرد. انجام ندادن یکی از این مراحل هم میتواند بر رتبه نگرفتن وب سایت شما تأثیر گذار باشد.
فهرستی از کلمات کلیدی برای بهبود رتبه سایت ایجاد کنید
لیستی از کلمات کلیدی هدف خود ایجاد کنید. برای این کار باید بر روی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود، تحقیق کنید و لیستی بزرگ از کلیدواژههای هدف تولید نمایید. برای انجام این کار شما میتوانید از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner یا KWFinder استفاده کنید. این ابزارها نه تنها میزان سخت بودن یک کلمه کلیدی را به شما نشان میدهند، بلکه کلمات کلیدی مرتبطی را نیز به شما معرفی میکنند. اگر در مورد پژوهش کلیدواژهها تازه کار هستید بهتر است در ادامه مقاله با ما همراه شوید.
کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود را پیدا کنید
اکنون باید یک پژوهش رقابتی انجام دهید تا کلیدواژههایی که میتوانید بر رویشان کار کنید را بیابید و بر روی آنها تمرکز کنید. استفاده از ابزارهای رایگانی مانند Ahrefs میتواند در این مسیر به شما کمک کند. با استفاده از ابزار Ahrefs شما میتوانید بفهمید برای اینکه از رقبایتان پیشی بگیرید، به چند عدد بک لینک احتیاج دارید یا اینکه چه نوع بک لینکهایی را نیاز دارید. اگر دلایل پائین بودن رتبه گوگل خود را ندانید، مطمئناً نمیتوانید رتبه سایت خود را ارتقا دهید.
این مرحله بسیار مهم و ضروری است زیرا به شما اجازه میدهد کلمات کلیدی مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید و با استفاده از آنها موقعیت تجاری خود را بهبود بخشید. یافتن این کلمات کلیدی نه تنها در سئو و بهینه سازی سایت به شما کمک میکنند، یلکه در تبلیغات گوگل نیز برای شما کارآیی دارند. به عنوان مثال، در نگاه اول ممکن است بخواهید کلمه کلیدی لینک بیلدینگ را هدف قرار دهید اما بعد از پژوهش متوجه خواهید شد که این کلیدواژه بسیار رقابتی است و بهتر است به فکر واژه دیگری باشید که رقابت کمتری دارد.
با انجام چنین تحقیقاتی میتوانید در هزینههای خود صرفه جویی کنید. به همین خاطر بهتر است در ابتدا بدانید که برای رقابت با سایر افراد به چه چیزهایی نیاز دارید و باید از چه کلمات کلیدی استفاده کنید. این کار به شما کمک میکند رتبه خود در گوگل را بهبود ببخشید. به همین خاطر نیازی به صرف هزینههای گزاف نخواهید داشت.
برای بهبود رتبه سایت استراتژی لینک بیلدینگ مشخص و دقیقی داشته باشید
همانطور که می دانید داشتن یک استراتژی خوب به معنای به دست آوردن 50% از موفقیت است. انجام فعالیتهای مختلف بدون داشتن برنامه ریزی دقیق و مشخص ممکن است به رتبه بندی سایت شما آسیب بزند. اگر از بک لینکها به شیوه هوشمندانه استفاده شود میتواند رتبه شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
لینک بیلدینگ تدریجی و مستمر برای بهبود رتبه سایت داشته باشید
بعد از اینکه استراتژی لینک بیلدینگ خود را برنامه ریزی کردید، میتوانید فرآیند دریافت بک لینک را آغاز کنید. در این مرحله نباید زیاد عجول باشید چرا که باید به دنبال روشهای طبیعی در دریافت بک لینک بگردید. فرآیند لینک بیلدینگ شما باید آهسته و به تدریج انجام شود تا گوگل شما را به عنوان اسپم شناسایی نکند. برای اینکه کمپین لینک بیلدینگ شما طبیعی جلوه کند، بهتر است در روز، بیشتر از 5 الی 10 لینک ایجاد نکنید.
دانستن اینکه گوگل، چگونه سایتها را رتبه بندی میکند بسیار دشوار و در برخی از موارد غیر ممکن است، اما واضح است که برخی از رویکردها میتواند برای گوگل مهم باشد. به عنوان مثال گوگل به خوبی میداند چه سایتهایی از ترافیک تقلبی استفاده میکنند. اگر در این مرحله عجول باشید حتماً به سایت خود آسیب وارد میکنید. در این شرایط بهتر است از ابزارهای مختلفی همچون Automatic Link Building Scheduler استفاده کنید تا مطمئن شوید کمپین شما ظاهر طبیعی دارد. توصیه میشود کمپین خود را با SB Rank (بک لینک شبکه اجتماعی) پایینتر شروع کنید و در عرض یک یا دو ماه بک لینکهایی با رتبه SB بالاتر دریافت نمایید.
بک لینکهایی با انکر تکست و کلمات کلیدی متفاوت به دست آورید
اگر متخصص سئو هستید یا دوست دارید به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید باید در مورد توزیع طبیعی انکر تکست، اطلاعات کافی داشته باشید. اگر دوست ندارید متخصص سئو شوید و فقط به دنبال به دست آوردن رتبه بهتر در نتایج جستجو گوگل هستید پس میتوانید از فرمول ساده شده آن استفاده کنید.
برای اینکه گوگل لینکهای شما را لینکهایی طبیعی حساب کند، باید 4 قانون ساده زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:
- از انکر تکست های متفاوت و منحصر بفرد در لینک بیلدینگ خود استفاده کنید. برای متال اگر در زمینه طراحی سایت فعالیت دارید و ساکن تهران هستید میتوانید به شکلهای زیر لینک سازی کنید:
- طراحی سایت
- طراحی سایت تهران
- خدمات طراحی سایت
- طراحی سایت آسان
- شرکت طراحی سایت
- خدمات طراحی سایت
- 25% از انکرتکست های شما باید شامل آدرس سایت یا حتی حاوی خود URL باشند.
- 25% از انکرتکست های شما باید شامل نام برند یا نام دامنه سایت شما باشد (همانند مثال بالا).
- برای اینکه لینک بیلدینگ و تبلیغات شما ظاهری طبیعی داشته باشد، باید همیشه از کلمات کلیدی متفاوت در هر کمپین لینک بیلدینگ استفاده کنید.
این قوانین ساده به شما کمک میکنند رتبه بندی سایت خود را بدون نگرانی در مورد جریمههای گوگل، بهبود ببخشید.
از اثر سینرژی الگوریتم پنگوئن 3.0 استفاده کنید
تحقیقات انجام شده نشان میدهد که سایت promgirl.com برای بیش از 25000 کلمه کلیدی مختلف در صدر 20 رتبه برتر گوگل بوده است و توانسته است 1500000 بازدید کننده را با 1800 بک لینک دست آورد. اگر 2500 کلیدواژه را بر 1800 لینک تقسیم کنید متوجه خواهید شد که تنها یک بک لینک، 20 رتبه برتر برای 14 کلمه کلیدی را تولید کرده است. این شرایط چگونه به دست میآید؟ چگونه میتوان از طریق یک لینک،14 موقعیت برتر در گوگل به دست آورد؟ این شرایط به نظر باورنکردنی میرسد.
توضیح اثر سینرژی الگوریتم پنگوئن 3.0
بر اساس فرمول توزیع طبیعی انکر تکست، برای آنکه لینکهایی طبیعی ایجاد کنید، انکر تکست باید حاوی آدرس سایت، نام برند، نام دامنه و سایر کلمات کلیدی باشد. این موضوع بدین معناست که اگر سایت شما در حال حاضر بک لینکهایی با آدرس سایت، نام برند یا کمات کلیدی دیگر دارد، پس هر لینکی از این به بعد با کلمات کلیدی استفاده شده در انکر تکست میسازید، میتواند رتبه سایت را به یک باره برای بیشتر کلمات کلیدی بهبود ببخشد.
- برای تمامی کلمات کلیدی فعلی استفاده شده در بک لینکها
- به همراه همه کلمات کلیدی استفاده شده در محتوای سایت
- به همراه همه کلمات کلیدی Long Tail یا دم دراز
بنابراین اگر میخواهید به چنین نتابج شگفت انگیزی دست یابید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از ترفند همین سایت استفاده کنید:
- فرمول توزیع طبیعی انکر تکست را دنبال کنید.
- همیشه تعداد دامنههای ارجاعی سایت خود را افزایش دهید (در این مورد ما لینکهای دائمی را پیشنهاد میدهیم).
- برای اینکه کمپین شما ظاهری طبیعی و مؤثر داشته باشد باید سایر قوانین موجود در این راهنما را دنبال کنید.
نکته: اثر Synergic تنها زمانی به دست میآید که تمامی قوانین موجود در این راهنما به خوبی اجرا شده باشد.
برای بهبود رتبه سایت لینکهای خود را با محتوا احاطه کنید
اگر برایتان ممکن بود، لینکهای خود را با محتوای غنی از کلیدواژههای مختلف احاطه کنید. لینکهایی که با محتوا احاطه میشوند ظاهر طبیعیتر و بهتری دارند. در غیر اینصورت ظاهر لینکهای شما مشکوک خواهد بود و باعث جریمه گوگل میشود. اگر محتوا شما شامل کلمات کلیدی هدفتان باشد، ترافیک بیشتری را به وب سایت شما وارد خواهد کرد.
بک لینکهای خود را از صفحاتی با رتبه SB مختلف به دست آورید
از آنجایی که پیج رنک گوگل دیگر به روزرسانی نمیشود، میتوانید از روشهای دیگری مانند رتبه SB برای درک ارزش صفحات خاص استفاده کنید. رنک SB بر اساس ایندکس PA و DA محاسبه میشود. تنوع یکی از نکات کلیدی برای دریافت رتبه بندی بهتر در گوگل محسوب میشود. شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که رتبه SB چیست؟ اجازه بدهید به صورت ساده برایتان بیان کنیم.
SB مخفف عبارت Social Blade است. SB بر اساس تعداد اعضای یک کانال و تعداد بازدیدهای آن محاسبه میشد. پس از به راه اندازی این سیستم، مشخص شد که این دو عامل نمیتوانند به درستی عملکرد بازدید کنندگان را تشخیص دهد زیرا عدهای میتوانستند با اسپم کردن، تعداد بسیار زیادی بازدید به دست آورند.
به منظور جلوگیری از این اتفاق، نحوه محاسبه رتبه SB تغییر پیدا کرد. در حال حاضر اولین فاکتور مهم، اعتبار کانال یا شبکه اجتماعی است. فرض کنید کانال یوتیوب شما دارای 1 میلیون Subscriber است. بنابراین، شبکه شما شبکهای معتبر محسوب میشود و لینکی که از آن گرفته میشود لینک معتبری است. فاکتورهای مهم بعدی در رنک SB، میانگین بازدیدها و اعتبار دیگر شبکههایی است که محتوای شما را به اشتراک میگذارند.
وجود رنک SB بالا یا رنک SB پایین در پروفایل بک لینک به نظر گوگل مشکوک خواهد بود. همچنین زمانی که بک لینکهای زیادی از سایتی با رنک SB بالا به دست آید شرایط برای گوگل مشکوک خواهد بود. علاوه بر این، بیشتر لینکهای شما باید از رنک Sb صفر و یک باشد تا ظاهر طبیعی در گوگل داشته باشد. تنها حدود 10% از لینکهای شما باید از صفحاتی با رنک SB چهار و بالاتر حاصل شود. اگر محتوای بک لینک شما به این موارد ربطی ندارد، لینکهای فعلی خود را حذف نکنید. بهتر است لینکهای جدیدی را ایجاد کنید که با شرایط گفته شده منطبق است.
20% از لینکها باید به صفحات داخلی سایت اشاره کند
80% از لینکهایی که ایجاد میشود باید به صفحه اصلی و 20 درصد از لینکها به صفحات داخلی اشاره کند. این قانون برای سایتهای بزرگی که دارای صفحات متعدد هستند، بسیار مهم است. سایتهایی که بک لینکهای اشاره کننده به همه صفحات خود دارند رتبه بندی بهتر و بالاتری در گوگل خواهند داشت.
تحقیقات انجام شده نشان میدهد که حدود 20% از بک لینکهای شما باید به صفحات داخلی اشاره کنند تا ظاهری طبیعی داشته باشند. به عنوان مثال سایت Seventeen، حدود 17% بک لینک اشاره کننده به صفحات داخلی دارد. در طول پژوهشهای انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدهاند که درصد بالای بک لینکهای اشاره کننده به صفحات داخلی نیز میتواند اثر معکوس داشته باشد. بنابراین بهتر است از قانون گفته شده تبعیت کنید تا لینکهایی بهتر و طبیعی داشته باشید.
سئو On-Page عاملی مهم در بهبود رتبه سایت در گوگل
گوگل امروزی شباهتی به سالهای پیشین خود ندارد. امروزه تنها بهینه سازی Off-page (مانند لینک بیلدینگ) نمیتواند باعث رتبه بندی بالا در گوگل شود. اصلاً مهم نیست چه تعداد لینک به دست میآورید، اگر بهینه سازی On-Page خوبی نداشته باشید به رتبههای بالاتر دست نخواهید یافت.
بنابراین باید مطمئن شوید که حداقل 50 صفحه با محتوای منحصر بفرد ایجاد میکنید (هر صفحه باید شامل حداقل 500 کلمه باشد، اگر میخواهید سریعتر رتبه خود را ارتقا دهید، بهتر است این عدد را به 1800 کلمه برسانید). هر چقدر در زمینه تولید محتوا فعالیت بیشتری داشته باشید، سریعتر در نتایج جستجوی گوگل پیشرفت میکنید.
تولید محتوای آموزنده برای افراد بسیار مفید است و میتواند باعث افزایش رتبه بندی بهتر در گوگل شود. سعی کنید محتوایی مرتبط و ارزشمند برای مخاطبان خود تولید کنید و در فواصل زمانی معین، وبلاگ خود را به روزرسانی نمایید. از شر محتوای تکراری یا محتوایی که قبلاً در سایتهای دیگر منتشر شده است خلاص شوید. برای انجام این کار میتوانید از فایل Robots.txt استفاده کنید. بعد از به روزرسانی پاندا 3.6، باید محتوای تکراری را از سایت خود حذف کنید. به کیفیت محتوای خود توجه ویژهای داشته باشید. نقشه سایت خود را ایجاد کنید و برای کلمات کلیدی هدف محتوایی منحصر بفردی ایجاد کنید.
برای بهبود رتبه سایت 5 اشتباه زیر را مرتکب نشوید
بیشتر افراد کمپین لینک بیلدینگ خود را به خاطر ناکارآمد بودن آن متوقف میکنند اما حقیقت این است که در بیشتر موارد کمپین به خاطر موارد زیر کارساز و مفید نیست:
- تعداد لینکهای تهیه شده برای به دست آوردن رتبههای برتر در گوگل کافی نیست. از ابزارهای مختلف برای شناسایی تعداد لینکهای خود استفاده کنید و مطمئن شوید قبل از آغاز کمپین تعداد لینک کافی در دست دارید. توصیه میکنیم دست از خرید لینک بردارید و از طریق تولید محتوا، لینک سازی خود را تقویت کنید.
- لینکهای تهیه شده (خریداری شده!) شما تنها به مدت سه ماه دوام دارد. در این شرایط، نتیجه خاصی را مشاهده نخواهید کرد زیرا گوگل این لینکها را نادیده میگیرد.
- با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs و Ranksignals میتوانید لینک بیلدینگ خود را تقویت کنید. سعی کنید برای وب سایت خود لینکهایی طبیعی ایجاد کنید تا به گوگل پنالتی دچار نشوید.
- اگر برای سایت خود لینکهای جدید ساختهاید اما سایت شما ترافیک کمی دارد، تأثیر خوبی در گوگل نخواهید داشت. این لینکها نمیتوانند در هیچ جایی ظاهر شوند، بنابراین زمانی که گوگل ترافیکی را مشاهده نمیکند، لینکهای موجود را به عنوان لینکهای غیر طبیعی در نظر میگیرد. مطمئن شوید که به همراه افزایش بک لینکها، ترافیک سایت خود را نیز افزایش میدهید.
- گوگل الگوریتمهای خود را توسعه داده است و از فشار روانی استفاده میکند. زمانی که بک لینک جدیدی دریافت میکنید در ابتدا رتبه سایت افت پیدا میکند و بعد از زمان مشخصی دوباره به حالت اول بر میگردد و رتبه بالاتری به دست میآید.
استراتژی لینک بیلدینگ خود را نیمه کاره رها نکنید
یکی از رایجترین و مضرترین اشتباهاتی که در حوزه سئو انجام میشود، این است که افراد کمپین لینک بیلدینگ خود را قبل از دستیابی به نتایج قابل توجه متوقف میکنند. همانطور که می دانید سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است. شما نمیتوانید امروز 10 لینک بخرید و توقع داشته باشید فردا نتیجه آن را مشاهده کنید. حتی اگر چنین اتفاقی بیفتد باز هم سئو یک فعالیت طولانی مدت محسوب میشود و باید برنامه مناسبی برای آن وجود داشته باشد.
به همین خاطر باید استراتژی لینک بیلدینگ خود را کامل کنید. در سئو، نتیجه فعالیتهای خود را با چند ماه تأخیر مشاهده خواهید کرد. اگر در حال حاضر کاری را انجام میدهید، نتیجه آن را چند ماه بعد میبینید. به خاطر داشته باشید که رتبه بندی سایت شما ممکن است افت کند. این موضوع به خاطر الگوریتمهای جدید گوگل است. پس نگران نباشید و به راه خود ادامه دهید تا به رتبههای بالاتر دست پیدا کنید.
نتایج را پیگیری کنید و سه چیز را به خاطر بسپارید
- باید انتظار داشته باشید که کمپین لینک بیلدینگ رتبه شما را بهبود ببخشد. در این شرایط نمیتوانید انتظار افزایش ترافیک را داشته باشید.
- باید به طور خودکار تغییرات رتبه بندی سایت خود را با استفاده از ابزارهای موجود پیگیری کنید.
- برنامه لینک بیلدینگ خود را تا زمانی که به نتایج دلخواه نرسیدهاید ادامه دهید. انجام این نکته بسیار مهم است، پس باید همیشه به آن توجه داشته باشید. نمیتوانید انتظار داشته باشید نتایج مرتبط با سئو در عرض یک شب ایجاد شود. برای دریافت نتایج دلخواه باید زمان و انرژی کافی صرف کنید.
سخن پایانی
امیدواریم که این مقاله توانسته باشد دید خوبی نسبت به مسئله آموزش سئو و بهبود رتبه گوگل را در اختیار شما قرار دهد. خوشحال میشویم نظرات و دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر در زمینه سئو و بهینه سازی سایت سوالی دارید میتوانید آن را با از ما بپرسید. کارشناسان استادوب در کوتاهترین زمان، در قالب یک دیدگاه یا مقاله به سؤالات شما پاسخ خواهند داد.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.