پس از دو سال، الگوریتم پنگوئن گوگل بالاخره به روزرسانی شد. این الگوریتم گوگل نسخه 4.0، به صورت لحظهای (Real-Time) کار میکند. گوگل ادعا کرده است که این آخرین به روز رسانی است و از این پس، این الگوریتم به عنوان بخشی از هسته مرکزی الگوریتم رتبه بندی گوگل، در حین خزش و ایندکس کردن سایتها به پردازش اطلاعات میپردازد.
در ادامه میخواهیم به این موضوع بپردازیم که اصلاً الگوریتم پنگوئن چه ویژگیهایی دارد و به روز رسانیهای جدید آن، چه تاثیری بر روی دنیای سئو و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ خواهد داشت.
اعلامیههای الگوریتم پنگوئن نسخه 4.0
در طول چند هفتهٔ اخیر، شاهد تغییرات و بسیاری در نتایج جستجوی گوگل بودیم. به روزرسانی که بیشتر افراد آن را پیش بینی کرده بودند، بالاخره انجام شد و گوگل در نهایت اعلام کرد پنگوئن نسخه 4.0 دو ویژگی کلیدی دارد:
الگوریتم جدید پنگوئن به صورت لحظهای کار میکند. این واقعاً خبر خوبی است. افراد زیادی هستند که برای سئو بی کیفیت خود، هزینههای گزافی صرف کردهاند و حتی پس از حذف تمامی بک لینکهای اسپمیشان، باز هم سایتشان به حالت اول برنگشته است. قطعاً خانهای که بر روی ویرانهها بنا شده باشد، مقاومت چندانی ندارد. این موضوع در زمینه سئو نیز صدق میکند. افرادی هم که سئوی سایت خود را بر روی لینک بیلدینگ بی کیفیت بنا کردهاند نباید انتظار داشته باشند که در رتبههای بالای نتایج جستجو قرار داشته باشند.
حذف لینکهای بی کیفیت، آنها را به موقعیت اصلی خود بر نمیگرداند. با این حال، به نظر میرسد کسب و کارهایی بسیاری وجود دارند که به دلیل الگوریتم پنگوئن با محدودیتهای شدیدی مواجه بودهاند. به روز رسانی جدید الگوریتم پنگوئن برای چنین کسب و کارهایی، شرایط جدیدی را به وجود خواهد آورد.
به گفته گوگل، این نسخه از الگوریتم پنگوئن از نسخه پیشین دقیقتر است: این ویژگی به توضیح بیشتری نیاز دارد. در گذشته به نظر میرسید، الگوریتم پنگوئن نسخه 2.0، پنالتیهای مرتبط با کلمات کلیدی و رتبه صفحه را بیشتر از نسخه 1.0 آن اعمال میکرد. با این حال، در چند سال اخیر شاهد پیشرفتها در این حوزه بودهایم و احتمالاً گوگل مانند گذشته تنها به فرآیند لینک بیلدینگ اهمیت نمیدهد و تک تک لینکها را مورد بررسی قرار میدهد. تنها زمانی است که مشخص میکند این دقیقتر شدن الگوریتم پنگوئن گوگل به چه معناست، اما به نظر میرسد برای افرادی که میخواهند از طریق سئو کلاه سفید رتبه سایت خود را افزایش دهند، خبر خوبی باشد.
نکته
همچنین، باید دید که این دو ویژگی چگونه میتوانند خود را با 200 فاکتور رتبه بندی سایت در گوگل منطبق و هماهنگ کنند. در حال حاضر، هر دو الگوریتم پاندا و پنگوئن در هسته اصلی الگوریتم رتبه بندی گوگل ادغام شدهاند (البته پاندا به صورت Real Time فعالیت نمیکند). بنابراین این امکان وجود دارد که در آینده ارزش هر کدام از این فاکتورهای رتبه بندی تغییر کند.
نکتهٔ دیگری که بیشتر برای سئو کاران جالب توجه خواهد بود این است که دیگر اعلانهای به روز رسانی برای الگوریتم پنگوئن وجود نخواهد داشت. الگوریتم پنگوئن در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایتها، به طور مداوم به روز رسانی میشود، بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد میشود، دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید. من به شخصه بر این باورم که چنین چیزی میتواند خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو میتوانند به سادگی بر روی انجام فعالیتهای خوب بازاریابی تمرکز کنند و دیگر نگران به روز رسانیهای گوگل و اعمال جریمهها نباشند.
لینکها هنوز هم فاکتوری مهم به شمار میآیند
باید به خاطر داشته باشید که لینکها هنوز هم در رتبه بندی گوگل از اهمیت ویژهای برخوردارند و گوگل بارها این موضوع را شفاف سازی کرده است. با اینکه بارها افرادی همچون مت کاتز، گری ایلیس و جان مولر به اهمیت لینک به عنوان سیگنال رتبه بندی در موتورهای جستجو اشاره کردهاند، اما در عین حال به افراد هشدار دادهاند که نباید انرژی خود را تنها بر روی لینک بیلدینگ صرف کنند.
اگر کمی به عقب برگردیم متوجه میشویم که این جملات چندان عجیب هم نیستند. فرض کنیم شما یک سایت پنج صفحهای داشته باشید که هیچ سیگنالی از شبکه اجتماعی اجتماعی یا پیج رنک در آن وجود ندارد و در عین حال 5000 بک لینک برای سایت خود ایجاد کردهاید. پروفایل عملکرد سئو چنین وب سایتی غیر معمول است. گوگل از خود خواهد بپرسید: چرا چنین سایتی که هیچ فعالیت اجتماعی و مارکتینگی ندارد، چنین پروفایل لینک بیلدینگ قوی دارد؟
از طرفی دیگر، اگر شما یک سایت معتبر داشته باشید و به شدت بر روی آن کار کنید، مثلاً تعداد زیادی محتوای خوب تولید کنید، صفحات متعددی بسازید، سیگنالهای شبکههای اجتماعی معتبر کسب کنید و لینکهای متنی متعدد ایجاد نمایید، به دست آوردن 5000 لینک برای وب سایت شما کاملاً طبیعی به نظر میرسد. اگر فعالیت در شبکههای اجتماعی و روابط عمومی را به تمامی فعالیتهای بالا اضافه کنید، یک الگوی معتبر برای کسب و کار خود خواهید داشت.
باید بدانید که
لینک بیلدینگ برای سئو بسیار مهم است، اما لینک تنها یک مورد از فاکتورهای متعددی است که توسط گوگل مورد بررسی قرار میگیرد و نمیتواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و هویت یک سایت باشد. در حقیقت، به دست آوردن تعداد زیادی لینک ممکن است به خاطر فعالیتهای بازاریابی عالی باشد. بنابراین بهتر است کلاه مهندسی معکوس را از سر بردارید و به دنبال یک کلاه هوشمند بازاریابی برای خود باشید. در این شرایط متوجه خواهید شد که در یک مسیر درست حرکت میکنید.
گوگل چه میخواهد؟
من به شخصه، تجزیه و تحلیل پیشنهادات گوگل را بسیار ارزشمند می دانم. شما میتوانید مطمئن باشید پستهایی که گوگل در وبلاگ خود منتشر میکند، به دقت نگارش شدهاند و میتوانند بینش بسیار خوبی از سئو در اختیار شما قرار دهند.
- اگر نگاهی به اطلاعیه گوگل در مورد الگوریتم پنگوئن 4.0 بیندازید، متوجه خواهید شد که گوگل بیشتر بر روی ایجاد وب سایتهایی جذاب و شگفت انگیز که برای کاربران رضایت بخش باشد، تاکید میکند.
- با مطالعه صفحه Link Schemes گوگل میتوان به این نتیجه رسید برای اینکه بتوانید از سایر سایتها لینکهای با کیفیت و مرتبطی دریافت کنید، باید محتوای مرتبط و منحصر بفردی ایجاد کنید که بتواند در دنیای اینترنت محبوبیت زیادی کسب کند. ایجاد محتوای عالی بسیار ارزشمند است. اگر محتوایی که در سایت خود ایجاد میکنید مفید باشد، احتمال به دست آوردن لینک از طریق آن بسیار زیاد خواهد بود. گوگل هر لینکی که به سایت شما داده میشود را به عنوان یک مهر تأیید بر وب سایت شما در نظر میگیرد. بنابراین هرچه محتوای شما ارزشمندتر باشد، امکان لینک گرفتنتان بالاتر میرود.
- اگر نگاهی به راهنمای وبمستر گوگل بیندازید به این نتیجه خواهید رسید که چه چیزی سایت شما را منحصر بفرد، با ارزش و تعاملی میکند. کاری کنید که سایت شما در میان سایر رقبا متمایز باشد.
- اگر نگاهی به اطلاعیه اصلی گوگل در مورد الگوریتم پنگوئن بیندازید، متوجه میشوید که گوگل بار هم بر روی ایجاد سایت جذاب، شگفت انگیز و رضایت بخش تاکید داشته است.
همانطور که میبینید، در این بیانیهها، کیفیت از اهمیت ویژهای برخوردار است. تنها به کیفیت سایت خود توجه نکنید، محتوا و لینکهایی که به سایت شما اشاره میکنند نیز باید با کیفیت باشد. گوگل تاکید بسیار زیادی بر روی کیفیت این سه عامل دارد:
بهترین روش برای به دست آوردن لینکهای با کیفیت و ارزشمند
ایجاد محتوای منحصر بفرد و مرتبطی است که بتواند در فضای اینترنت، به طور طبیعی محبوبیت کسب کند.
این موضوع بارها و بارها بیان شده است. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که گوگل کمی خوش بینانه رفتار میکند. ایجاد محتوای عالی به تنهایی کافی نیست. شما باید کاری کنید که افراد محتوای شما را پیدا کنند و با آن تعامل داشته باشند. باید روابطی را ایجاد کنید که در آن از افراد علاقمند استفاده میشود. ممکن است بخواهید با سایر وبلاگ نویسان و صاحبان سایتها تعامل و رابطه داشته باشید. بعد از ایجاد چنین رابطهای، قادر خواهید بود فرآیند لینک بیلدینگ خود را آغاز کنید و از افراد بخواهید به سایت شما لینک دهند.
در نظر گوگل، کیفیت بالا به این معناست که سایت خود را به گونهای ایجاد کنید که برای مخاطبان هدفتان ارزشمند و منحصر بفرد باشد. محتوایی را ایجاد کنید که واقعاً برای مخاطبانتان ارزشمند است و میتواند به آنها کمک کند. بیشتر افراد تلاش میکنند فرآیند لینک بیلدینگ خود را بدون تولید محتوای مناسب و مفید آغاز کنند و این یکی از مشکلات بزرگی است که در مسیر تلاشهای لینک بیلدینگ قرار دارد. راه حل این مشکل بسیار ساده است. سایت خود را ایجاد کنید، ارزشی را برای مخاطبان خود فراهم آورید و سپس لایه لینک بیلدینگ را روی آن بسازید. در این شرایط موفق خواهید بود.
تاکتیکهای لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن گوگل
در ادامه مروری اجمالی بر روی تاکتیکهای لینک بیلدینگی خواهیم داشت که هنوز هم ارزشمند هستند.
اکتشاف ابتدایی در الگوریتم پنگوئن
با کاربرد محدوده وسیعی از اپراتورهای کوئری (Query Operators) پیشرفته، شما میتوانید صفحات منبع یا حتی دایرکتوریهای با ارزشی را پیدا کنید که مرتبط با محصول یا خدماتی هستند که شما فراهم میکنید. هر چقدر محتوای بیشتری در سایت خودتان داشته باشید، پیدا کردن افرادی که به شما لینک میدهند بسیار آسانتر خواهد بود. به همین خاطر بهتر است به دنبال کلمات کلیدی خود، منابع، لینکها و دایرکتوریها باشید. بعد از این کار قادر خواهید بود تحقیقات لازم را انجام دهید.
تحقیق درباره رقبا
اغلب، مرور و بررسی لینکهایی که به سایت رقبای شما اشاره دارند میتواند منابع لینک بیلدینگ خوبی را در اختیار شما قرار دهد و سایتهایی را برایتان آشکار میکند که ممکن است به سایت شما نیز لینک دهند. باز هم باید مطمئن شوید که محتوای با ارزشی در سایت خود دارید و سپس از سایر سایتها تقاضای لینک بکنید. به خاطر داشته باشید که سایتهای لینک دهنده به رقبایتان، ممکن است تمایلی برای لینک دادن به محتوای موجود در سایت شما نداشته باشند. بنابراین بهتر است به کیفیت محتوای خود فکر کنید.
پست مهمان
استفاده از پُست مهمان هنوز هم یک روش عالی برای قرار گرفتن در دیدرس مخاطبان است و میتواند مخاطب زیادی را وارد سایت کند. به خاطر داشته باشید در این مورد نیز کیفیت حرف اول را می زند. اگر فرصتی برای لینک دادن به بخشی از محتوا را داشته باشید و بدانید که انجام این کار میتواند ارزشمند باشد، حتماً این کار را انجام دهید تا بتوانید لینک متنی داشته باشید. به دنبال وبلاگها و سایتهایی در حوزه کاری خود باشید که به دنبال پست مهمان هستند. باز هم میتوانید با جستجوی عبارتهایی همچون پُست مهمان، توزیع کننده محتوا و … به نتیجه دلخواه خود دست یابید.
تولید محتوا+توسعه محتوا
بعد از اینکه محتوایی عالی در سایت خود منتشر کردید میتوانید سایتهایی را پیدا کنید که به سایر مقالات لینک دادهاند. در این مرحله باید با صاحبان آن سایتها تماس بگیرید و از آنها بخواهید در صورت امکان به محتوای شما نیز لینک بدهند. تکنیک آسمان خراش میتواند در این زمینه به شما کمک کند هر چند یک روش کامل برای همه شرایط موجود نیست.
استفاده از لینکهای شکسته
این روش هم مانند تاکتیک شماره 4 است، اما در این گزینه شما به دنبال لینکهای شکسته در سایتهای مختلف میگردید. این سایتها میتوانند لینکهای با ارزشی برای شما فراهم آورند. زمانی که فرصتی یافتید، باید بتوانید با ایجاد محتوای مناسب خلاءهای موجود را پر کنید. این رویکرد میتواند برای شما بسیار مفید باشد. سایتهایی که دوست دارید از آنها لینک بگیرید را شناسایی کنید و سپس آن سایتها را با ابزارهایی همچون Screaming Frog یا Xenu Link Sleuth بخزید تا بتوانید فرصتهای موجود را بیابید.
سازمانهای محلی در الگوریتم پنگوئن
زمانی که کسب وکار محلی دارید، لینکهایی که بتواند شما را به یک موقعیت فیزیکی متصل کند، بسیار با ارزش خواهند بود. در اغلب موارد شما میتوانید باشگاهها یا موارد این چنینی را پیدا کنید که حاضرند با شما همکاری کنند. با انجام این کار قادر خواهید بود ارتباط خوبی با کسب و کارهای محلی داشته باشید. این موضوع باعث میشود افراد زیادی به کسب و کار شما توجه کنند.
نشریات و روابط عمومی در الگوریتم پنگوئن
علاوه بر داشتن یک سایت شگفت انگیز، انجام فعالیتهای مختلف در دنیای واقعی میتواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد. حضور داشتن در نشریات و مطبوعات فرصتی بسیار عالی برای شما فراهم خواهد کرد. در بیشتر موارد چنین فعالیتهایی باعث ایجاد لینک به سایت شما میشود و همین امر به شما کمک میکند اعتبار و اعتماد بیشتری کسب کنید.
مواردی که در این جا بیان کردیم لیست کاملی از تاکتیکهای موجود برای لینک بیلدینگ نیست، اما استفاده از این نکات میتواند مفید باشد. به خاطر داشته باشید که هر کسب و کاری باید از استراتژیهای منحصر بفرد خود استفاده کند. ممکن است یک تاکتیک برای کسب و کاری نتایج عالی در پی داشته باشد، اما برای تجارت دیگری چنین نتیجهای ایجاد نکند. انجام تمامی این فرآیندها به خود شما و چیزی که برایتان مناسب است بستگی دارد. همچنین برای انجام این فرآیندها باید مطمئن شوید که سایت شما بهترین است و میتواند با گرفتن لینک از سایر سایتها بهبود یابد.
نتیجه گیری
بهترین فرآیند برای داشتن سئو بهتر، گاهی اوقات سادهترین چیزی است که فکرش را میکنید. استفاده از دایرکتوریهای اسپم گونه هیچ معنی و تاثیری بر روی سئو نداشتند. زمانی چنین مزارع لینکی بر روی سئو تأثیر بسیار مثبت داشتند، اما این کار سبب شد تعداد بسیار زیادی سایت بدون داشتن محتوا، تعداد زیادی لینک داشته باشند. بنابراین، زمان و تلاش بسیاری برای ساخت لینکهایی صرف شد که هیچ ارزشی به سایتها اضافه نکردند.
درست است که گوگل تبلیغات زیادی را نمایش میدهد (حتی بسیاری اوقات اعصابمان را خرد میکند!)، اما در عین حال گوگل ما را وارد دنیای نامحدود اطلاعات میکند و به نظر من این معامله بسیار خوبی است.
متاسفانه
ما در دنیایی زندگی میکنیم که بسیاری از کسب و کارها به دنبال سئو ارزان برای وب سایت خود هستند و همیشه عدهای وجود دارند که پاسخگوی چنین تقاضایی باشند. این نیاز به سئوی ارزان قیمت باعث شده است که سئو کاران مجبور شوند به این خواستهها تن دهند و خب، ما می دانیم که سئوی ارزان برابر با سئو با کیفیت نیست. اما به نظر میرسد که گوگل با انتشار الگوریتم پنگوئن جدید، قصد دارد سئوی بی کیفیت را برای همیشه از بین ببرد.
من به شخصه امیدوارم الگوریتم پنگوئن بتواند به این نوع روشهای لینک بیلدینگ پایان دهد. الگوریتم پنگوئن جدید شاید به کمی زمان نیاز داشته باشد، اما مطمئناً روند لینک بیلدینگ را متحول خواهد کرد. پیشنهاد من به شما این است که پیش از آنکه فرآیند لینک سازیتان را آغاز کنید، اول مطمئن شوید محتوای ارزشمندی برای لینک ساختن در اختیار دارید.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.