همانطور که می دانید موتورهای جستجو دو عملکرد اصلی و بزرگ دارند: اول اینکه این موتورها در سایتهای مختلف میخزند و آنها را ایندکس میکنند. دومین کار این است که وب سایتهای مختلف را بر اساس مرتبط بودن موضوعی آنها برای کاربران مرتب میکنند.
خزیدن و ایندکس کردن موتورهای جستجو
شبکه جهانی وب را به عنوان شبکهای در نظر بگیرید که همانند ایستگاههای مختلف در سیستم متروی یک شهر بزرگ عمل میکند. هر ایستگاه یک سند منحصر بفردی است (معمولاً هر صفحه از سایت یک سند محسوب میشود البته این اسناد ممکن است به صورت فایل پی دی اف، JPG یا سایر فایلها نیز باشند). موتورهای جستجوگر به روشی برای خزیدن در کل شهر نیاز دارند و در این مسیر باید ایستگاههای مختلفی را علامت بگذارند تا بتوانند بهترین مسیرهای موجود را پیدا کنند، یعنی همان لینکها.
ساختار لینک در وب، همه صفحات را به یکدیگر پیوند میدهد. لینک به رباتهای خودکار موتورهای جستجوگر (که به این رباتها خزنده یا عنکبوت گفته میشود) اجازه میدهد در وب، به میلیاردها اسناد مرتبط به یکدیگر دسترسی داشته باشند.
زمانی که موتورهای جستجو این صفحات را پیدا میکنند، کدهای موجود در آنها را رمزگشایی کرده و قطعات انتخاب شده را در پایگاه دادهٔ عظیمی ذخیره سازی میکنند. با این کار میتوانند در زمان نیاز (هنگام جستجوی کوئری توسط کاربر) آنها را فراخوانی کنند. برای اینکه دسترسی به چنین دادههای عظیمی در عرض چند ثانیه میسر باشد، کمپانیهای موتورهای جستجو، دیتا سنترهای مختلفی را در نقاط مختلف جهان ایجاد کردهاند.
این مراکز، دارای هزاران دستگاه هستند که میتوانند حجم وسیعی از اطلاعات را با سرعت بالا پردازش کنند. زمانی که فردی جستجویی را در یک موتور جستجو انجام میدهد، به دنبال کسب اطلاعات سریع و بی وقفه خواهد بود. حتی یک یا دو ثانیه تأخیر هم میتواند نارضایتی کاربران را به همراه داشته باشد. به همین خاطر موتورهای جستجوگر تلاش میکنند پاسخ مورد نیاز کاربران را با سرعت بالاتر فراهم کنند.
فراهم کردن پاسخهای مناسب برای نیاز کاربران توسط موتورهای جستجو
موتورهای جستجوگر ماشینهای پاسخ دهنده هستند. زمانی که یک فرد، جستجویی را به صورت آنلاین انجام میدهد؛ موتور جستجوگر به منظور بررسی اسنادِ مرتبط در پایگاه داده خود، دو کار انجام میدهد: اول از همه، تنها نتایجی را در اختیار افراد قرار میدهد که مفید هستند و با کوئری جستجوی کاربر در ارتباطند. دوماً، نتایج به دست آمده را بر اساس محبوبیت وب سایتها و اطلاعاتی که فراهم میکنند، رتبه بندی میکند. مرتبط بودن موضوعی و میزان محبوبیت میتواند تأثیر زیادی بر روی سئو سایت شما داشته باشد.
موتورهای جستجو چگونه مرتبط بودن و محبوبیت محتوای سایتها را تشخیص میدهند؟
برای یک موتور جستجو، مرتبط بودن چیزی بیشتر از پیدا کردن کلمات مناسب در یک سایت است. در روزهای اولیه دنیای وب، موتورهای جستجوگر از این مرحله ساده، پا را فراتر نمیگذاشتند و نتایج به دست آمده ارزش محدودی داشت. در طول سالها، مهندسان روشهای بهتری را برای منطبق کردن نتایج با کوئری های افراد پیدا کردند. امروزه، صدها فاکتور بر روی مرتبط بودن محتوای سایت تأثیر دارد که در این راهنما، تعدادی از مهمترین فاکتورها را با هم مرور خواهیم کرد.
از نظر موتورهای جستجوگر، یک سایت (صفحه یا فایل) هر چقدر محبوبتر باشد، اطلاعات ارزشمندتری دارد و میتوانند برای کاربران مفیدتر باشد. این فرضیه در به دست آوردن رضایت کاربران، بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است.
محبوبیت و مرتبط بودن را نمیتوان به صورت دستی تعیین کرد. در عوض، موتورهای جستجوگر از معادلات ریاضی (الگوریتمها) برای مرتب کردن اینگونه موارد استفاده میکنند. این الگوریتمها معمولاً صدها متغیر دارند. در دنیای بازاریابی جستجو، به این متغیرها فاکتورهای رتبه بندی گفته میشود.
چگونه میتوان در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو موفق بود؟
الگوریتمهای پیچیده در موتورهای جستجو ممکن است غیر قابل نفوذ به نظر برسند. اگر واقعیت را بگوئیم، موتورهای جستجوگر آگاهی بسیار اندکی در مورد دستیابی به نتایج بهتر و ترافیک بیشتر در اختیار افراد قرار میدهند. تنها چیزی که این موتورها در اختیار ما قرار میدهند، بهینه سازی و تمریناتی است که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
اطلاعات مرتبط با سئو از راهنمای گوگل وبمستر
گوگل به افراد توصیه میکند برای دستیابی به رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو از نکات زیر استفاده کنند:
- صفحات خود را در درجه اول برای کاربران طراحی کنید نه برای موتورهای جستجوگر! کاربران خود را فریب ندهید و سعی نکنید محتوای متفاوتی را در اختیار موتور جستجو و کاربران خود قرار دهید. این فرآیند کلاکینگ (Cloaking) نام دارد و اگر گوگل متوجه این موضوع شود، شما را جریمه خواهد کرد.
- ساختار سایت خود را با دسته بندی صحیح و استفاده از لینکهای متنی، برای موتورهای جستجوگر واضح کنید. هر صفحهای باید حداقل از طریق یک لینک متنی استاتیک، قابل دسترس باشد.
- سایتی مفید و با اطلاعات غنی ایجاد کنید. صفحات خود را با دقت بنویسید و محتوای خوبی در آن بگنجانید. مطمئن شوید که عناصر <title> و صفت ALT توصیفیِ تصاویر سایت، دقیق هستند.
- از کلمات کلیدی برای ایجاد آدرسهای کاربر پسند و توصیفی استفاده کنید. برای دستیابی به یک سند یا صفحه تنها از یک آدرس واحد استفاده نمایید. اگر محتوای تکراری در سایت خود دارید از روشهای ریدایرکت 301 و rel=”canonical” استفاده کنید.
اطلاعات مرتبط با سئو از راهنمای موتورهای جستجو بینگ وبمستر
مهندسان بینگ در مایکروسافت، کاربران را به رعایت نکات زیر برای دست یافتن به رتبه بندی بهتر تشویق میکنند:
- مطمئن شوید که در ساختار URL تان از کلید واژههای مرتبط و تمیز استفاده کردهاید.
- مطمئن شوید که محتوای شما در رسانههای مختلفی همچوت فلش، جاوا اسکریپت یا آژاکس، دفن نشده است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که این نوع فایلهای چند رسانهای، لینکی را از رباتهای جستجوگر پنهان نمیکنند.
- از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید و هر کدام از کلید واژهها را با چیزی که کاربران به دنبال آن هستند هماهنگ و منطبق سازید. به طور منظم محتوای تازه و مفید ایجاد کنید.
- اگر میخواهید متن شما در موتور جستجوگر ایندکس شود، آن را داخل تصویر قرار ندهید. به عنوان مثال اگر میخواهید نام یا آدرس شرکت قابل ایندکس کردن باشد باید مطمئن شوید که داخل لوگوی شرکت نمایش داده نمیشود.
بدون ترس بازاریابی موتورهای جستجو را دنبال کنید
علاوه بر توصیههایی که در بالا به آن اشاره کردیم، روشهای مختلفی برای بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو وجود دارد. طی 15 سالی که از حضور موتورهای جستجوگر میگذرد، بازاریابان موتور جستجو توانستهاند از طریق آزمون و خطا، برخی از الگوها و روشهای عملکرد موتورهای جستجوگر را کشف کنند. هم اکنون متخصصان سئو و بازاریابان با استفاده از این اطلاعات، جایگاه وب سایت مشتریانشان را در نتایج جستجو بهبود میبخشند.
هیچ ابزار جادویی وجود ندارد که وبمسترها بتوانند با استفاده از آن، فعالیت موتورهای جستجوگر را پیگیری کنند. تنها روشی که میتواند در این مسیر به وبمسترها کمک کند این است که خودشان از موتور جستجو استفاده کنند، نظریات و فرضیههای خود را بررسی نمایند و در این باره نظر بدهند.
این یک فرآیندی است که تکرار میشود و اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد موتورهای جستجو به ما میدهد:
- ابتدا یک سایت جدید با کلیدواژههای بی معنی ایجاد کنید( به عنوان مثال ishkabibbell.com).
- صفحات متعددی بر روی وبسایت ایجاد کنید. همه این صفحات باید یک کلمه کلیدی بی معنی و مضحک را هدف قرار دهد ( به عنوان مثال yoogewgally).
- تا جایی که میتوانید همه صفحات را به صورت یکسان ایجاد کنید. سپس در یک دوره زمانی خاص مواردی همچون محل قرار گیری متن، فرمت متن، استفاده از کلیدواژهها و ساختار لینک را تغییر دهید.
- از وب سایتها و صفحات ایندکس شده به دامنهٔ خود لینک دهید.
- رتبه بندی صفحات خود در موتورهای جستجوگر را یادداشت کنید.
- حال تغییر کوچکی در آن صفحه ایجاد کنید و تأثیر این تغییر در نتایج موتورهای جستجو را ارزیابی نمایید. از همین طریق میتوانید اهمیت هر کدام از فاکتورها را بسنجید.
- هر نتیجهای که به نظر مؤثر میرسد را ثبت کنید. تمامی این موارد را دوباره در دامنههای دیگر و با کلمات کلیدی مختلف امتحان کنید. اگر آزمونهای متعدد به صورت مداوم نتایج یکسانی را ایجاد کرد، میتوانید از الگوی به دست آمده برای بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده کنید.
نمونهای از آزمون انجام شده
در آزمایشی که ما انجام دادیم، ابتدا یک فرضیه ایجاد کردیم. فرضیه ما این بود: لینکی که در اوایل یک صفحه قرار داده میشود از لینکی که در پایین صفحه قرار میگیرد مهمتر است. سپس سعی کردیم این نظریه را به روشهای مختلفی بررسی کنیم. ابتدا یک دامنه بی معنی ایجاد کردیم و صفحه اصلی آن را به سه صفحه خارجی لینک دادیم. در این سه صفحه کلمات بی معنی یکسانی قرار داشت. بعد از اینکه موتورهای جستجو صفحات سایت را خزیدند، دریافتیم که صفحاتی با لینکهایی که در ابتدای آن قرار داده شده است، رتبه بندی بهتری به دست آوردهاند.
این فرآیند اگرچه بسیار مفید است اما به تنهایی نمیتواند در آموزش بازاریابان مؤثر باشد.
علاوه بر این نوع آزمایش، بازاریابان میتوانند از هوش رقابتی در مورد نحوه کار موتورهای جستجوگر بر روی پتنت های مختلف استفاده کنند. شاید مشهورترین مورد، سیستمی است که برای رتبه بندی بهتر سایتها در سال 1990 در دانشگاه استنفورد ایجاد شد. این روش پیچ رنک گوگل نام داشت. از طریق روشهایی همچون تجزیه و تحلیل پتنت ها، آزمایش و تست زنده، بازاریابان میتوانند نحوه عملکرد موتورهای جستجو را درک کنند و با اجزای ضروری ایجاد سایت و بهبود رتبه بندی آشنا شوند.
جای نگرانی نیست
برای این که بفهمید این موتورها چگونه عمل میکنند، نیازی نیست که آزمایشهای مختلفی را انجام دهید. ما در این راهنمای 10 فصلی تجارب سئوکاران برجسته را با شما عزیزان در میان خواهیم گذاشت تا متوجه شوید موتورهای جستجوگر چگونه عمل میکنند و با توجه به چه فاکتورهایی، وب سایتها را رتبه بندی میکنند.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.