شما در حال حاضر با تمامی مسائل مرتبط با بازاریابی محتوا آشنا هستید و احتمالاً یک استراتژی محتوا محکم برای سایت خود برنامه ریزی کردهاید. برای اینکه در حوزه بازاریابی محتوا به موفقیت دست پیدا کنید، تنها چند نکته دیگر را باید رعایت کنید که یکی از آنها، تشکیل تیم تولید محتوا است.
در فصل قبلی این آموزش، درباره قیف بازاریابی محتوا و چگونگی جذب مشتری از طریق تولید محتوا صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در این مورد فوق العاده صحبت کنیم تا شما مطمئن شوید برای طی کردن مسیر پیشرفت، ابزارهای درستی در اختیار دارید.
یافتن افراد مناسب برای تشکیل تیم تولید محتوا
موفقیت اجرا و به کارگیری استراتژی محتوا بسیار مهم است، اما اغلب اوقات گروهی که این محتوا را تولید کردهاند نادیده گرفته میشوند: تیم تولید محتوا. این افراد مسئول خلق ایدههای موفقیت آمیز و رفعِ نیازهای محتوایی شما خواهند بود. در برخی از موارد، ممکن است بخواهید این افراد را مسئول توسعه و تبلیغ محتوای خود (مثلاً در شبکههای اجتماعی) قرار دهید.
روشهای بسیار زیادی برای تشکیل تیم تولید محتوا وجود دارد. بهتر است در ابتدا افرادی برای تیم تولید محتوای خود انتخاب کنید که با نیازهایتان سازگارند. حتی اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید که تنها خودتان آن را اداره میکنید، باز هم این موضوع صدق میکند. حتی در این حالت هم شما میتوانید یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کرده و آن را اجرا نمایید. البته با توجه به شرایط، این کار تنها به زمان زیاد نیاز دارد و مقیاسهای اجرایی آن کمی متفاوت خواهد بود. شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که میخواهند با منابع و هزینه کمتر به اهدافشان برسند!
به چه افرادی برای تشکیل تیم تولید محتوا نیاز دارید؟
قبل از اینکه بخواهید ساختار تیم تولید محتوا خود را تعیین کنید بهتر است افراد احتمالی را که به آنها نیاز دارید، شناسایی کنید.
استراتژیست محتوا
یک نفر باید محتوای شما را بنویسد. یک استراتژیست محتوای خوب، تلاشهای فعلی بازاریابی محتوای شما را به دقت بررسی میکند و آن را با چیزی که قصد دارید به آن دست پیدا کنید، مقایسه میکند. این فرد میتواند استراتژی مناسبی برای پر کردن خلاءهای فعلی ایجاد کند.
بسته به نوع و مقیاس عملیات بازاریابی، یک استراتژیست محتوا ممکن است تمامی پژوهشهای قبل از تولید محتوا مانند ایجاد پرسونای برند، ایجاد سرمقالههای متنوع و نوشتن راهنمای برند را انجام دهد. سعی کنید از این افراد مشاوره بگیرید یا آنها را در کنار خود داشته باشید تا بتوانید استراتژی خود در حین توسعه و تولید محتوایتان، ارزیابی کنید.
نویسنده
همانطور که می دانید نویسندگان افراد خلاقی هستند که در مرکز تیم تولید محتوا قرار میگیرند. این افراد کسانی هستند که شما میتوانید به آنها تکیه کنید و از ایدههای خلاقانه و جادوی داستان گویی آنها در فرآیند تولید محتوا استفاده نمایید.
به خاطر داشته باشید زمانی که از نویسندگی صحبت میکنیم، به این معنی است که باید به مقداری که هرینه کردهاید، انتظار داشته باشید. البته این حرف به این معنی نیست که اگر میخواهید محتوایی عالی در سایتتان داشته باشید باید هزینه زیادی پرداخت کنید، بلکه باید به دنبال افرادی باشید که با موضوع کار شما آشنایی کافی دارند و میتوانند نویسنده خوبی در حوزه کاری شما محسوب شوند.
برای اینکه یک نویسنده خوب در تیمتان داشته باشید، لزومی ندارد نیروی کار جدید استخدام کنید. شما میتوانید از مهارت نویسندگی کارمندان فعلی شرکت بهره ببرید. این کار جلوی هزینههای اضافی را نیز میگیرد و تنها به زمان نیاز دارد. هر چه فرد زمان بیشتری برای نوشتن یک مطلب اختصاص دهد، مطمئناً میتواند محتوای بهتر و شیواتری منتشر کند.
برخی از نویسندگان میتوانند محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنند. برخی دیگر نیز قادرند با جملات خود بازدیدکنندگان را شگفت زده کنند. زمانی که در حال استخدام نویسنده برای تیم تولید محتوا هستید باید بدانید که به یک نویسنده متخصص نیاز دارید یا یک فرد متخصص.
ویراستار
حتی بهترین نویسندگان هم نباید آثار خود را ویرایش کنند. بنابراین اگر میتوانید از یک ویراستار برای بهبود محتوای خود استفاده کنید. ویراستاران را میتوان به دو دسته طبقه بندی کرد: ویراستاران توسعه دهنده که میتوانند بخشی از محتوای در حال تولید را به دست بگیرند و آن را بهتر کنند و فرم طبیعیتری به آن بدهند، و ویراستاران متن که از چشمان تیز بین خود برای یافتن غلطهای املایی و غلطهای دستوری استفاده میکنند.
برخی از ویراستاران میتوانند هر دو کار را با هم انجام دهند. اگر مجبور بودید از میان این دو ویراستار یکی را انتخاب کنید، به دنبال ویراستار متن باشید زیرا نویسندگان شما میتوانند با مهارتهای خود کار ویراستار توسعهای را انجام دهند.
اگر به چشم یک روزنامه نگار به این موضوع نگاه کنید متوجه خواهید شد که نوع سومی از ویراستاران نیز وجود دارد. این نوع ویراستار فردی است که نویسندگان و محتوای آنان را احاطه میکند. برای بیان بهتر، از این ویراستاران با عنوان هماهنگ کننده یاد میکنیم.
هماهنگ کننده
یک هماهنگ کننده خوب، فردی است که محتوای شما را از همه لحاظ تراز میکند. هماهنگ کننده، فردی است که تمامی جزییات موجود؛ از بررسی سوابق و مدیریت افرادی غیر استخدامی تا بررسی تگهای Alt تصاویر را زیر نظر میگیرد تا مطمئن شود همه چیز به درستی پیش میرود.
پیدا کردن هماهنگ کنندهٔ ایده آل بسیار دشوار است اما زمانی که بتوانید فردی منظم و خلاق را پیدا کنید میتوانید برای بهبود روابط و کیفیت کار خود از او استفاده کنید. این فرد میتواند تمامی بخشهای موجود را پیگیری کند.
زمانی که تیم تولید محتوا رشد میکند چه تغییراتی خواهد کرد؟
برخی شرکتها منبع مالی مورد نظر برای اضافه کردن تعداد زیادی نویسنده را در اختیار دارند. بنابراین بسیاری از این شرکتها تا زمانی که به اهداف خود در بازاریابی محتوا و تعداد بازدید کنندگانی که انتظار دارند، برسند، اقدام به استخدام نویسنده جدید میکنند.
همه افراد در این زمینه خوش شانس نخواهند بود. شرکتهای بسیاری پس از مدتی در متوجه میشوند که باید با استخدام Freelancer ها کار خود را توسعه دهند و محتوای خود را از خارج از مجموعهشان تأمین کنند.
رشد شما به شرایطی که دارید بستگی خواهد داشت، اما به احتمال زیاد کار خود را با اضافه کردن نویسندگان و سپس یک یا چند ویراستار آغاز میکنید. بعد از اینکه تیم تولید محتوا خود را تشکیل دادید، ممکن است زمان استخدام یک هماهنگ کننده برای نگهداری و حفاظت از تمامی موارد موجود فرا رسیده باشد.
برون سپاری تشکیل تیم تولید محتوا و سخنی دربارهٔ کیفیت
زمانی که مطمئن نیستید که روند رشدتان سریع خواهد بود یا کند، استخدام فریلنسر یک عمل کاملاً منطقی است، اما تبدیل شدن به کارخانه تولید محتوا منطقی نیست. نمیدانید کارخانه تولید محتوا چیست؟ آن دسته از وب سایتهایی که بدون توجه به کیفیت، روزانه تعداد زیادی محتوای بد و ناخوانا را در وب سایت خود قرار میدهند را کارخانه تولید محتوا می گویند.
استخدام فردی که در داخل شرکت قرار ندارد، ممکن است ایدهٔ بسیار خوبی باشد. فقط به خاطر داشته باشید که نویسندگی و ویراستاری جزو مهارتهایی است که باید در طول زمان توسعه یابد. اختصاص زمان کافی برای استخدام متخصص در بخش نویسندگی، مانند استخدام یک لوله کش ماهر و خبره برای انجام تعمیرات بزرگ در ساختمان ارزشمند است.
یک نویسنده یا ویراستار خوب میتواند هر کاری که در مورد لحن یا شیوه نگارشی کلمات نیاز است را انجام دهد. اصلاً نیازی نیست بدانید این کارها چگونه انجام میشود. محتوای با کیفیت این موضوع را به خوبی نشان میدهد.
در اصل شما باید به خودتان اعتماد کنید. اگر نمونه کارهای یک نویسنده شما را راضی نمیکند، حتماً خوانندگان و مخاطبان شما را نیز راضی نخواهد کرد. پس در مورد این موضوع به دقت فکر کنید.
انتخاب یک سیستم مدیریت تشکیل تیم تولید محتوا
یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) میتواند بهترین دوست یا بدترین دشمن شما باشد. گرچه میتوان حد وسطی برای این نوع سیستمها نیز پیدا کرد. اول از هر کاری باید بدانید که سیستم مدیریت محتوا چیست. به جز در مواردی که برای خود سیستم مدیریتی جداگانه دارید، CMS میتواند به عنوان رابطی برای انتشار، ویرایش و ترویج محتوای شما عمل کند.
نکته
شاید رایجترین و البته محبوبترین سیستم مدیریت محتوا، وردپرس باشد. سایر موارد شامل دروپال، جوملا و مجنتو هستند. برخی از سایتها اصلاً از CMS استفاده نمیکنند. زمانی که تصمیم داشتیم محتوای خود را به سیستم مدیریت محتوای جدید انتقال دهیم باید سؤالات زیر را از خودمان پرسیدیم:
- سهام داران ما چه کسانی هستند؟ چه دپارتمانها و بخشهایی باید در فرآیند انتخاب سیستم مدیریت محتوا، لحاظ شوند؟
- سایت ما چگونه میتواند از طریق این CMS مدیریت شود؟
- میخواهیم این سیستم مدیریتی چه کارهایی برای ما انجام دهد؟
- چه چیزهایی در این لیست اجباری، اختیاری و دلخواه است؟ این کار به شما کمک میکند لیست گزینههای موجود را اولویت بندی کرده و آن را کمتر کنید.
- آیا میخواهیم یک سیستم اختصاصی داشته باشیم یا در چارچوب موجود کار کنیم؟
- این سیستم چند وقت یکبار به آپدیت نیاز خواهد داشت؟ این بروزرسانی را چگونه میتوان مدیریت کرد؟ آیا هزینه به روزرسانی نیز باید مد نظر قرار گیرد؟
- این سیستم مدیریت محتوا چگونه سئو را مدیریت میکند؟ آیا آدرس سایت در آن، با سئو سازگار است؟ آیا میتوان به موارد سئو همچون تگ عنوان یا توضیحات متا دست پیدا کرد؟ آیا نیازی به توسعه این موارد هست؟
- چه نوع رسانههایی در آن پشتیبانی میشود؟ اگر بخواهیم پادکستهایی را منتشر کنیم، نیازمند تغییر هستیم؟
- چه آموزشهایی برای کاربرد سیستم جدید نیاز خواهد بود؟ این موضوع برای تغییر کامل یا تدریجی بسیار مهم است.
- چه پشتیبانیهایی برای مشتری نیاز خواهد بود؟
- چه قالبهایی برای آن موجود است؟
- انتقال بین راه حلهای CMS شبیه چه چیزی است؟
البته یک پاسخ واحد برای این سؤالات وجود ندارد اما زمانی که به اینها پاسخ دادید، میتوانید بهترین راه حل را برای تیم و شرکت خود پیدا کنید.
ایجاد یک چارچوب مناسب برای آنالیز تشکیل تیم تولید محتوا
خب، قبل از اینکه وارد مرحله تولید محتوا شوید یک کار دیگر نیز باید انجام دهید. مطمئن شوید که چارچوب مناسبی برای تجزیه و تحلیل دادهها دارید. برای تجزیه و تحلیل موفقیتهای خود، باید ابزارهای مناسب تجزیه و تحلیل را در اختیار داشته باشید. این سیستم شامل تنظیم و راه اندازی گوگل آنالیز (یا سایر پلتفرمهای تجزیه و تحلیل آمارهای وب سایت) برای سایت است تا بتوانید رشد آن را به درستی پیگیری کنید.
تصمیم بگیرید که دوست دارید چگونه به نظر برسید، سپس بر اساس آن معیارهای رسیدن به هدفتان را تعیین نمایید. در این مرحله باید بدانید که چه چیزهایی قرار است اندازه گیری شود. آنالیز و بررسی ما را سریعتر به اهدافمان میرساند.
به عنوان مثال، برای هدفی با عنوان”ایجاد و انتشار راهنمای جامع در مورد پارچه لباس عروس” ممکن است بخواهید همه جوانب کار را بررسی کنید. به هنگام ارزیابی محتوای جدید بهتر است سایر موارد را نیز اندازه گیری کنید. ترکیبی از ترافیک، زمان صرف شده در سایت، بانس ریت، اشتراکها و نرخ تبدیل میتواند اطلاعات جامعتری در اختیار شما قرار دهد.
به خاطر داشته باشید که اعداد به صورت ترکیبی، اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد و قبل از استناد به آنها، باید آمار را به خوبی درک کرده باشید. برای مثال تصور کنید افزایش قابل توجهی در ترافیک سایت وجود دارد اما بانس ریت هنوز پیشرفت خوبی نداشته است. این موضوع میتواند به این معنی باشد که بازدیدکنندگان جدید سایت شما در مورد تیترها و عناوین احساس خوبی ندارند، از محتوای شما متنفرند یا محتوایی را مطالعه کردهاند که Call to action مناسبی ندارد. برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است زمانی را به بهبود تجربه کاربری خود اختصاص دهید.
نتیجه گیری
قبل از نتیجه گیری، به تمامی موارد موجود به دقت نگاه کنید. در این مورد، هزاران اشتراک در شبکههای اجتماعی ممکن است نشان دهنده محتوای خوب باشد اما کاربر نمیداند در مرحله بعدی باید چه کاری انجام دهد.
شما میتوانید لینکهایی را داخل مقاله قرار دهید و بازدیدکننده را به مسیر دلخواه خود هدایت کنید. تجزیه و تحلیل، بخش جالب و جذاب بازاریابی محتوا است زیرا فرصتی را برای یادگیری در مورد مشتریان و نحوه تعامل با ایشان فراهم میکند.
نظر شما در این باره چیست؟ آیا موارد بالا برای تشکیل یک تیم تولید محتوا کافی است؟ یا اینکه موارد بیشتری باید در این باره لحاظ شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذاریم تا بتوانیم با همکاری شما عزیزان مطالب خود را تکمیل کنیم.
همچنین اگر سوالی درباره آموزش سئو، آموزش بازاریابی محتوا و … دارید میتوانید آنها را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان استاد وب شما را در این زمینه یاری کنند.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.