بازاریابی شبکههای اجتماعی فرصت بسیار مناسبی برای تجارتها و کسب و کارهایی هستند که قصد دارند مشتریان، بازدید کنندگان و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهند. اما زمانی که از شبکههای اجتماعی به درستی استفاده نشود میتواند باعث آسیب رسیدن و ایجاد خطرات برای وبسایت و برند شما شود. در عین حال که بازاریابی شبکههای اجتماعی امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار میدهند، باید کاملاً از جوانب کار با آنها و خطرات و مشکلات کار نکردن درست با آنها کاملاً مطلع باشید. برخی از اشتباهات رایج در شبکههای اجتماعی که شما باید به هر قیمتی که شده از آنها دوری کنید:
داشتن پروفایلهای متعدد در شبکههای اجتماعی به طور همزمان
با توجه به تحقیقات اخیر صورت گرفته، بیشتر شرکتها و کمپانیهای بزرگ، تنها بر روی داشتن تعداد اندکی پروفایل در شبکههای اجتماعی برای برندسازی خود تمرکز کردهاند:
اگر آمار بیشتری را بخواهیم بررسی کنیم، امروزه بیش از 500 میلیون کاربر فعال بر روی اینستاگرام و بیش از 100 میلیون کاربر فعال بر روی پینترست هستند. برای سایتهایی که به عکسها و تصاویر گرافیکی وابستگی بیشتری دارند، تمرکز بر روی شبکههایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و پینترست رایجتر است.
اما اگر وبسایت شما در زمینهای خاص و حرفهای فعالیت میکند و نیازمند در ارتباط بودن با اشخاصی در آن حرفه است، داشتن صفحاتی در لینکدین و توییتر برای شما بهتر خواهد بود. پیشنهاد میکنم مقاله چگونگی رشد و توسعه شبکه اجتماعی لینکدین را مطالعه کنید. بخاطر داشته باشید شبکهای که شما بیشترین فعالیت را بر روی آن میکنید، باید بیشترین بازگشت هزینه در مقابل سرمایه گذاری شما را داشته باشد.
راه حل:به جای آنکه چندین صفحه در شبکه اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، پینترسنت، اینستاگرام و … به صورت همزمان داشته باشید و بخواهید همزمان همه آنها را مدیریت کنید، بر روی تعداد کمی از آنها فعالیت کنید (مثلاً بر روی یک یا دو صفحه) و وقت بیشتری برای آن بگذارید. این کار نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت تا اینکه در چندین شبکه فعال باشید و محتوای بی کیفیت تولید کنید.
به راحتی میتوانید بررسی کنید که مشتریان شما بیشتر در کدام شبکهها فعال هستند و زمان خود را در کدام پلتفرم صرف میکنند، سپس فعالیت خود بر روی آن شبکهها را بیشتر کنید. هنگامی که شما نخستین پروفایل خود را ساختید و فعالیت خود بر روی آن را تکمیل کردید میتوانید برای ساخت دومین صفحه در شبکهای دیگر اقدام کنید.
جدی نگرفتن دیدگاههای منفی و انتقادات کاربران در بازاریابی شبکههای اجتماعی
این یک موقعیت خاص است که شما بدانید مشتریان از شما چه میخواهند و کدام بخش از خدمات ارائه شده شما، از نظرشان مطلوب نیست. به این ترتیب میتوانید در آینده تمامی این نقاط ضعف را تغییر دهید و در نهایت بازار بهتری را برای کسب و کار خود فراهم کنید. اینکه چگونه پاسخ این انتقادات را بدهید نشان دهنده اعتبار برند شماست.
بسیاری از برندها و شرکتهای بزرگ به سادگی از این انتقادات و نظرات منفی رد میشوند و آنها را حذف میکنند، اما باید بدانید که این انتقادات و نظرات منفی نه تنها برای شما ضرری ندارند، بلکه فرصتی مناسب برای دستیابی به پیشرفتهای بزرگ را در اختیار شما قرار میدهند.
از نظرات منفی درس بگیرید و مشکلات موجود را اصلاح کنید. همچنین با این روش میتوانید نشان دهید که شما برای مشتریان خود احترام قائل هستید و به آنها ارزش میدهید. اگر به درستی این عملیات را انجام ندهید، مطمئن باشید در آینده متضرر خواهید شد. این مسئله یکی از مهمترین نکات فعالیت در شبکههای اجتماعی است که بسیاری از برندها آن را نادیده میگیرند.
راه حل: به تمامی این دیدگاههای منفی دقت کنید. دیدگاههای مثبت، حس خوب و انرژی بالایی به شما خواهند داد. اما این دیدگاههای منفی هستند که برندتان را شکل میدهند چرا که با مطالعه این انتقادات خواهید فهمید که مشتریان و بازار هدف شما از شما چه چیزی میخواهند. البته منظور از دیدگاههای منفی آنهایی است که واقعاً به انتقاد از مبحث یا مشکل خاصی پرداختهاند، نه آن تعدادی که بدون ذکر دلیل خاصی تنها با کلمات و جملات منفی بازی کردهاند.
ارسال مطالب مشابه در بازاریابی شبکههای اجتماعی
ارسال مطالب مشابه به صورت مداوم برای بازدید کنندگان شما خسته کننده خواهد بود و آنها اینطور فکر میکنند که شما مطلب خاص برای ارائه به آنها ندارید و به همین دلیل به مرور از شما نا امید خواهند شد. بجای ارسال لینکها و یا نقل قولها یکی پس از دیگری، باید سعی کنید که روابط خود را با مشتریانتان تقویت کنید و بیشتر باز گذشته با ایشان در تعامل باشید. اگر شما روند ارسال مطالب مشابه را تکرار کنید، کاربران به زودی از شما و مطالبتان خسته خواهند شد و شما آنها را از دست خواهید داد.
راه حل: به صورت مداوم مطالبی جدید، جذاب و خلاقانه در صفحات شبکههای اجتماعی خود ارسال کنید. این کار به شما کمک میکند که کاربران و بازدیدکنندگان از صفحات شما بیشتر با شما رابطه برقرار کنند و روند دنبال کردن مطالب پر از خلاقیت و جدید شما را ادامه دهند. اگر حتی خودتان قادر به انجام این کار نیستید میتوانید یک تیم تولید محتوا استخدام کنید یا با شرکتی که در این زمینه فعالیت میکند، همکاری کنید تا کار تولید محتوا و بروزرسانی شبکههای اجتماعی شما را برایتان انجام دهد.
اگر ایدههایتان به اتمام رسیده و نمیدانید چه مطالبی در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید میتوانید به سادگی با بررسی صفحات شبکههای اجتماعی 5 شرکت رقیب خود، ایدههای جدید بسیاری به دست آورید و حتی از روشهای بازاریابی شبکههای اجتماعی آنها ایده برداری کنید. سپس با تغییراتی اندک در این روشها و به کار بردن ترفندهایی کوچک، استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی خود را تعیین کنید. اما به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید دست از تلاش برای تولید محتوای خلاقانه و جدید بردارید.
ارسال مطالب بسیار زیاد در بازه زمانی کوتاه
آیا شما یکی از آن برندهایی هستید که در بازهٔ زمانی کوتاه، تعداد بسیار زیادی مطلب در شبکههای اجتماعی ارسال می کید و سیلی از نارضایتیها را برای مشتریان به وجود میآورد؟ در این صورت احتمال اینکه بازدید کنندگان به سادگی از روی مطالب شما رد بشوند و حتی به آنها توجهی نکنند، بسیار زیاد میشود. همچنین ممکن است حتی شما را از لیست کسانی که دنبال میکنند خارج کنند (Unfollow) و در آینده نیز با دیدن نام برندتان از شما فرار کنند.
شما باید این فعالیتها (ارسال مطالب در شبکههای اجتماعی) را توسط نرم افزارهایی که برای زمان بندی ارسال مطلب در شبکههای اجتماعی ساخته شدهاند کنترل کنید و در بازههای زمانی با فاصلههای مشخصی این مطالب را ارسال کنید. زمان بندی ارسال پست یکی از مهمترین عوامل رشد یک صفحه در شبکههای اجتماعی است. در بین شبکههای اجتماعی معروف، فیسبوک یکی از آنهاست که به شما این امکان را میدهد که با مشاهده میزان بازدید در ساعات مختلف (Analytics) بفهمید که در کدام ساعات از شبانه روز مطالب شما بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همچنین در کدامین ساعات مشتریان و کاربران مورد نظر شما بیشتر آنلاین بودهاند.
راه حل: یک تقویم ارسال مطلب برای خود درست کنید. برای خود برنامه ریزی کنید و در ساعات مشخصی این پستها را ارسال کنید. برای مثال 4 الی 5 آپدیت در شبانه روز برای گوگل پلاس، همین تعداد برای فیسبوک و یا 10 تا 12 آپدیت برای اینستاگرام. همچنین سعی کنید از محتوای گوناگون برای آپدیت و بروزرسانی شبکههای اجتماعی خود استفاده کنید. استفاده کردن از متن بدون تصویر یا برعکس زیاد مناسب نیست. باید سعی کنید از تمامی حالات ارسال محتوا از جمله ویدئو، متن، اینفوگرافیک، عکس، صدا و … استفاده کنید.
تحلیل نکردن آمار و نتایج بازاریابی شبکههای اجتماعی
برای اینکه بتوانید بازار خود را روز به روز بهتر کنید، باید نتایج حاصله از هر بخش از تبلیغات خود را به طور کامل بررسی کنید. برای مثال نتایج حاصل از تبلیغات در شبکههای اجتماعی را بررسی کنید. مهم نیست که نتایج منفی بودهاند یا نتایج مثبت. مهم این است که با بررسی و تحلیل و آنالیز آنها استراتژی خود را برای بازاریابی شبکههای اجتماعی بهینه سازی کنید.
مسئله مهمی که وجود دارد این است که شما این نتایج را به طور کامل بررسی کنید. اینکه هر صفحه در شبکههای اجتماعی بر اساس مقدار زمانی که برایش صرف شده است، چه مقدار بازگشت هزینه برای شما داشته است و آیا در آینده باید همین روش را گسترش داد یا باید آن را تغییر داد؟ بررسی این موارد بسیار مهم هستند.
بخاطر داشته باشید که نباید تنها بر روی جمع کردن تعداد زیادی دنبال کننده (Follower) و یا پسندها (Likes) و یا نظرات کاربران (Comments) تمرکز کرد. ممکن است شما روز به روز در تعداد این معیارها، رشد چشمگیری داشته باشید اما نرخ تبدیل شدن این آمار به مشتریان بسیار پایین باشد. در این صورت باید حتماً به دنبال استراتژی جدیدی برای بازاریابی شبکههای اجتماعی خود باشید.
راه حل: هفتهای یکبار با تیم خود و همکارانتان نشستی داشته باشید و در رابطه با تحلیل بازار و میزان مشتریان خود از شبکههای اجتماعی تحلیل و بررسی انجام دهید. اگر آشنایی زیادی با تحلیل نتایج و نرخ تبدیل (Conversion Rate) ندارید میتوانید با یک شرکت متخصص همکاری کنید تا آنها مدیریت صفحات، تحلیل و بررسی آمار ورودی و نرخ تبدیل این شبکههای اجتماعی را برای شما به عهده بگیرند. آنالیز کردن نتایج و آمار بازدید از شبکههای اجتماعی میتواند تأثیر بسیار زیادی در روند رشد تجارت شما داشته باشد و در آینده میزان مشتریان شما را افزایش خواهد داد.
اضافه کردن URL در بخش توضیحات
هیچگاه آدرس (URL) را در بخش توضیحات مطلبی که در شبکههای اجتماعی ارسال میکنید قرار ندهید. این کار باعث میشود که کاربران بدون توجه به پستی که شما ارسال کردهاید و بدون دیدن محتوای آن به سادگی از روی مطلب شما بگذرند و مطلب بعدی را بخوانند.
راه حل: بجای آن میتوانید در توضیحات متنی مرتبط با عکس ارسالی خود بنویسید و یا لینکی کوتاه با استفاده از کوتاه کنندههای لینک یا همان URL Shortener ها قرار دهید که هم به چشم زیبا بیاید و هم باعث اذیت شدن کاربر نشود.
استفاده از هشتگ های نامرتبط در بازاریابی شبکههای اجتماعی
باید تلاش کنید که حتماً برای تمامی مطالب ارسالی خود از هشتگ های درست و مناسب استفاده کنید زیرا هشتگ ها یکی از بهترین روشها برای افزایش میزان بازدید مطالب شماست.
راه حل: سعی کنید با تحلیل و بررسی صفحات مشابه ببینید که آنها از کدام هشتگ ها بیشتر استفاده میکنند و شما نیز آن هشتگ ها را در استراتژی خود قرار دهید.
عدم استفاده از عکس در آپدیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی
استفاده نکردن از عکسها میتواند نتیجه منفی و بدی بر روی برندسازی و جذب مشتری شما از طریق شبکههای اجتماعی داشته باشد. نتایج و آمار نشان میدهد که استفاده از عکسها در مطالب شبکههای اجتماعی نتیجههای بهتری را به دنبال داشته است. کاربران وقتی مطلبی را میخوانند دوست دارند که عکسهای مرتبط و جذابی در رابطه با همان موضوع ببینند. بنابراین، هنگامی که مطالبی را در شبکههای اجتماعی ارسال میکنید، سعی کنید عکسهای مرتبط و جذابی را به همراه آنها ارسال کنید که این امر باعث افزایش میزان علاقه کاربران به خواندن مطالب شما خواهد شد.
راه حل: هر بار که صفحات شبکههای اجتماعی خود را بروزرسانی میکنید سعی کنید عکسهایی مرتبط با مطلب ارسالی خود در آنها بگذارید. آلبومهای عکس درست کنید و آنها را به اشتراک بگذارید. از عکسهای جذاب استفاده کنید و سعی کنید عکسهایی با حداکثر کیفیت ارسال کنید. همچنین، در صورت نیاز فراموش نکنید که به منبع عکس مربوطه هم لینک بدهید.
عدم بروزرسانی مداوم شبکههای اجتماعی
اکثر ما فکر میکنیم که داشتن یک عکس پروفایل با کیفیت و جذاب، یک عکس کاور خیلی خوب یا داشتن یک متن درباره ما (About us) میتواند تمامی مشکلات را حل کند. اما این تنها بخش کوچکی از کار است. بروزرسانی مداوم یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک صفحه در بین تمامی رقبای خود در شبکههای اجتماعی است. داشتن توضیحات، درباره ما، عکس پروفایل یا عکس کاور به تنهایی چاره ساز نیست.
راه حل: باید سعی کنید که به طور مداوم مطالب جدیدی با خلاقیت و جذابیت بسیار زیاد ارسال کنید و این روند را روزانه ادامه دهید تا به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنید. با در پیش گرفتن این روش میتوانید پیشرفت خود را قطعی کنید. همچنین با بررسی و تحلیل و آنالیز مطالب ارسالی و میزان علاقمندی کاربران به مطالب، میتوانید بفهمید که چه مطالبی کاربران شما را تحت تأثیر قرار داده است.
جمع بندی
با دوری کردن از این 9 مورد ذکر شده و در پیش گرفتن روند صحیح ارسال مطالب و بروزرسانی شبکههای اجتماعی میتوانید کسب و کار و تجارت خود را به نحو احسن به مخاطبان خود معرفی کنید و همچنین رشد روز افزون آن را تضمین ببخشید.
تنها کاری که باید بکنید این است که از این اشتباهات رایجی که بسیاری از مدیران آنها را تکرار میکنند دوری کنید. و یا اگر میخواهید از سردرد این همه مسائل در رابطه با مدیریت محتوا و استراتژی بازاریابی آنلاین دوری کنید کافیست با یک شرکت همکاری کنید تا مسئولیت مدیریت تمامی این مشکلات را بر عهده بگیرد و آن را برای شما به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.