یکی از جنبههای مهم سئو این است که باعث میشود درک وب سایتتان برای کاربران و رباتهای موتور جستجو آسان شود. گرچه موتورهای جستجو به طرز عجیبی باهوش و خبره شدهاند، اما هنوز هم نمیتوانند یک وب سایت را مانند انسانها مشاهده کنند. فرآیند سئو به بازاریابی موتورهای جستجو کمک میکند موضوع هر صفحه را به خوبی بفهمند و تشخیص دهند که آیا محتوا یک سایت برای کاربران مفید است یا خیر.
یک بحث رایج علیه سئو
ما گاهی اوقات جملاتی شبیه به جمله زیر را میشنویم:
هیچ مهندس باهوشی، موتور جستجویی نمیسازد که سایتها را جهت ایندکس شدن و رتبه بندی، ملزم به تبعیت از قوانین و اصول خاصی کند. هر فرد نسبتاً باهوشی به دنبال سیستمی خواهد بود که بتواند در هر سایتی و با هر نوع ساختاری بخزد، کدهای پیچیده و غیر قابل درک را تجزیه و تحلیل نماید و روشی را برای ارائه نتایجِ مرتبط پیدا کند. هیچ کس موتور جستجویی که تنها بتواند وب سایتهای بهینه سازی شده توسط بازاریابان غیر معتبر را شناسایی کند را نمیخواهد.
اما صبر کنید…
فرض کنید که شما تصویری از سگ خود را به صورت آنلاین منتشر میکنید. شاید یک انسان آن تصویر را با عنوان “سگ مشکی کوچک که در پارک مشغول بازی است”، توصیف کند. اما در طرف دیگر، حتی بهترین موتورهای جستجوی جهان نیز در درک و تفسیر این عکس با چالش مواجه خواهند شد. خب، حال سؤال اینجاست که چگونه میتوان به بازاریابی موتورهای جستجو کمک کرد تا درک بهتر و روشنتری از تصاویر ارسال شده داشته باشند؟ خوشبختانه سئو به وبمسترها کمک میکند تا برای درک بهتر یک محتوا، سرنخهایی را به موتورهای جستجوگر بدهند. در حقیقت، اضافه کردن ساختارِ مناسب به محتوا برای سئو، امری ضروری است.
درک تواناییها و محدودیتهای موتورهای جستجو به شما کمک میکند تا ساختار محتوای سایت خود را به گونهای بچینید که موتورهای جستجو قادر به هضم و درک آن باشند. میتوان گفت بدون سئو، سایت شما برای موتورهای جستجو نامرئی خواهد بود.
محدودیتهای فناوری در بازاریابی موتورهای جستجو
همانطور که در فصل اول این راهنما، موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟ توضیح دادیم، همهٔ موتورهای جستجو بر اساس قوانین و اصول یکسانی کار میکنند. رباتهای جستجوی خودکار، وب را میخزند، لینکها را دنبال میکنند و محتوای موجود را در یک پایگاه داده بزرگ به ثبت میرسانند (در واقع ایندکس میکنند). این کار از طریق هوش مصنوعی انجام میشود، اما فناوری جستجوی مدرن، آن چنان که ما تصور داریم قدرتمند نیست. هنوز هم محدودیتهای فنی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در رتبه بندی و ایندکس شدن سایت میشود. برخی از این مشکلات رایج را در ادامه مشاهده میکنید:
مشکلات موجود در خزیدن و ایندکس کردن
- فرمهای آنلاین: موتورهای جستجو در تکمیل فرمهای آنلاین (همچون فرم ورود به صفحه) عملکرد خوبی ندارند. بنابراین، اگر در پشت این صفحات، محتوایی وجود داشته باشد، از دید موتورهای جستجو پنهان خواهد ماند.
- صفحات تکراری: وب سایتهایی که از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده میکنند، اغلب نسخههای تکراری از صفحات یکسان ایجاد میکنند. این موضوع میتواند برای موتورهای جستجوگری که به دنبال محتوای جدید هستند، دردسر ساز باشد.
- مسدود کردن موتورهای جستجو: خطاهای موجود در کدهای راهنمای Crawling (فایل robot.txt) میتواند منجر به مسدود کردن کلی موتورهای جستجو شود.
- ساختار ضعیف لینکها: اگر ساختار لینکدهی در یک سایت ضعیف باشد و موتور جستجو نتواند به خوبی آن را درک کند، ممکن است نتواند به همه محتوای موجود در سایت دست یابد. حتی اگر سایت توسط رباتها خزیده شود، محتوایی که به آن لینک داده نشده از نظر موتور جستجو کم اهمیت خواهد بود.
- محتوای غیر متنی: اگرچه موتورهای جستجو، در درک محتوای غیر متنی (محتوای غیر از HTML) ماهرتر شدهاند، اما هنوز هم درک و فهم چنین محتوایی برای موتورهای جستجو دشوار است. محتوای غیر متنی شامل فایلهای فلش، تصاویر، عکسها، فایلهای ویدئویی و صوتی است.
مشکلات موجود در هماهنگی کوئری با محتوای موجود در سایت
- واژههای غیر عادی: متنی که دارای کلمات و چینش نامتعارف است، کار مورتوهای جستجو را دشوار میسازد. به عنوان مثال، ممکن است کاربران به جای کلمه یخچال، عبارت خنک کننده مواد غذایی را جستجو کنند. در چنین مواردی، موتور جستجوگر در یافتن نتایج مرتبط با مشکل روبرو خواهد شد.
- زبان و پیچیدگیهای خاص آن: دو واژه، بلیط و بلیت را در نظر بگیرید. اگر در املای کلمات شک دارید، بررسی کنید کاربران به چه شکلی این کلمه را جستجو میکند. سپس، آن کلمه را به همان شکلی که جستجو میشود در محتوای خود قرار دهید.
- هدف گیری مکانی نامتجانس: منظور از این گزینه هدف قرار دادن نادرست مخاطبان در یک مکان خاص است. فرض کنید شما در وب سایت خود محتوایی به زبان فارسی ایجاد میکنید، در حالیکه بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما از کشور ژاپن هستند.
- سیگنالهای متنی متفاوت: فرض کنید عنوان پُست وبلاگ شما، بهترین رستورانهای تهران است، اما محتوای پُست وبلاگتان در مورد آخرین سفری که به آمریکا داشتهاید و رستورانهای آنجاست. چنین محتوایی سیگنالهای مختلفی را به موتور جستجو ارسال میکند.
مطمئن شوید که محتوای شما در بازاریابی موتورهای جستجو دیده میشود
اجرای نکات فنی برای توسعه وب سایت و منطبق کردن آن با موتور جستجو، امری بسیار مهم است، اما بعد از اینکه مراحل اصولی و فنی را انجام دادید باید محتوای خود را بازاریابی کنید. بازاریابی موتورهای جستجو فرمولی برای سنجش کیفیت محتوای شما ندارند. در عوض، فناوری جستجو بر روی دو معیار مرتبط بودن و اهمیت تکیه میکند. موتورهای جستجو این دو معیار را با دنبال کردن رفتار کاربران اندازه میگیرند.
رفتاریهایی مانند ورود به سایت، واکنش کاربران نسبت به سایت، قرار دادن دیدگاه و لینک دادن به محتوا از اصلیترین مواردی هستند که توسط موتور جستجوگر اندازه گیری میشوند. پس تنها تولید محتوای عالی و منتشر کردن آن کافی نیست. شما باید محتوای موجود را به اشتراک بگذارید تا کاربران درباره آن گفتگو کنند.
ماهیت رقابتی در بازاریابی موتورهای جستجو
اگر نگاهی به صفحه نتایج در موتورهای جستجو زیر بیندازید، متوجه خواهید شد که بازاریابی موتورهای جستجو عمری بسیار طولانی خواهد داشت و تا سالیان سال پیش ما خواهد بود.
به طور متوسط، در صفحه نتایج موتورهای جستجو ده مکان یا موقعیت وجود دارد. صفحاتی که در این مکانها قرار میگیرند بر اساس رتبه، مرتب میشوند. هر چقدر موقعیت سایت شما در صفحه نتایج بالاتر باشد، نرخ کلیک بهتری کسب خواهید کرد و میتوانید بازدید کننده بیشتری جذب کنید. نتایجی که در جایگاههای اول، دوم و سوم قرار میگیرند، ترافیک بیشتری نسبت به سایر صفحات به دست میآورند. اصلاً مهم نیست آینده بازاریابی موتورهای جستجو چگونه تغییر میکند، چیزی که باید مد نظر قرار گیرد این است که همیشه رقابتی برای به دست آوردن این موقعیتها و جلب توجه کاربران وجود خواهد داشت.
سئو همیشه در حال تغییر است
زمانی که بازاریابی جستجو، در اواسط دهه 90 میلادی کار خود را آغاز کرد؛ ایندکس دستی محتوا، متا تگ کلمات کلیدی و Keyword Stuffing (استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در متن) امری رایج محسوب میشد. در سال 2004، قرار دادن لینکهای متعدد به همراه انکرتکست، خرید لینک دیدگاه از وبلاگها و ساخت مزارع لینک برای به دست آوردن ترافیک بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت.
در سال 2011، بازاریابی رسانههای اجتماعی و جستجوی عمودی، روشهایی رایج جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو محسوب میشد. موتورهای جستجو در طول سالها الگوریتمهای خود را تغییر دادند و بیشتر تاکتیکهایی که در سال 2004 کار میکرد، امروزه به سئوی سایت آسیب جدی وارد خواهد کرد.
آینده بازاریابی موتورهای جستجو مشخص نیست، اما در دنیای جستجو، تغییر همیشه وجود خواهد داشت. به همین خاطر، بازاریابی جستجو برای افردی که به دنبال رقابت با سایر سایتها هستند یک اولویت اصلی محسوب میشود. برخی از افراد ادعا میکنند که سئو برای همیشه از بین رفته است. همانطور که مشاهده کردید این بحث صحیح نیست. وب سایتها برای بدست آوردن موقعیت مناسب در موتورهای جستجو رقابت میکنند و افرادی که دانش و مهارت کافی در سئو داشته باشند میتوانند رتبه وب سایتشان را در نتایج جستجو ارتقا دهند و از مزایایی همچون ترافیک بیشتر و دیده شدن توسط کاربران لذت ببرند.
ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه وب سایت سئو نایس بودید. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید از طریق لینک های زیر مقالات بیشتر ما را مطالعه کنید.